جستجو

نصب اعلام حریق زیتکس

نصب اعلام حریق زیتکس

برای نصب این مراحل حتما به دقت بالایی احتیاج داریم. برای نصب اعلام حریق زیتکس بهتر می‌باشد که این مراحل به ترتیب از روی نقشه نصب تجهیزات انجام شود. اعلام حریق زیتکس حتی گاهی اوقات روی تلفن‌همراه شما می‌تواند نیز می‌تواند فعال سازی شود. 

 سیستم اعلام حریق زیتکس از سال ۱۳۸۶ فعالیت‌های خود را شروع و بهترین کیفیت را نسبت به سایر برندهای ایرانی دارد و توانسته است در مدت زمان کوتاهی تاییدیه های مختلفی را کسب کند که از آخرین تاییدیه ها می توان به دریافت تاییدیه آتش نشانی در سال۹۹ اشاره کرد.

🔥 آتش ندا عرضه کننده انواع سیستم اعلام حریق آدرس پذیر و سیستم اعلام حریق متعارف برندهای معتبر ایرانی و خارجی در لاله زار تهران 

مراحل نصب اعلام حریق زیتکس

نصب اعلام‌حریق زیتکس شامل مراحلی همچون نصب دتکتورها، نقشه خوانی، نصب شاسی‌ها و آژیرها است. نصب در هر مرحله دقت بالایی را می‌طلبد. 

با توجه به اینکه امکان نصب توکار و روکار سیستم اعلام حریق وجود دارد و با توجه به شرایط، می‌توانید از هر روش برای نصب استفاده کنید. نکته مهم در نصب اعلام حریق، نقشه خوانی صحیح و تطبیق آن است. پس همان‌طور که گفته شد مراحل نصب اعلام‌حریق زیتکس بسیار ساده است و میتوانید مطابق با موارد درج شده در کاتالوگ های شرکت نصب هر یک از قطعات را به صورت جداگانه انجام دهید.

نصب تجهیزات اعلام حریق زیتکس

⭐ ⭐ ⭐ ⭐ ⭐ ⭐

📌 پیشنهاد مطالعه: سیستم اعلام حریق سایان

⭐ ⭐ ⭐ ⭐ ⭐ ⭐

نصب دتکتور زیتکس

نصب دتکتور اعلام حریق یکی از مراحل نصب اعلام‌حریق زیتکس می‌باشد که نصب دتکتورها دو پایه برای ورودی و خروجی مثبت دارد و دو پایه برای ورودی و خروجی منفی و یک پایه برای چراغ ریموت اندیکاتور را شامل می‌شود.

 محدودیتی در تعداد زون‌ها در نصب وجود ندارد. نکته بسیار مهم و قابل توجه این است که دتکتورها حتما به صورت موازی به یکدیگر متصل می‌شوند.

در تصویر درج شده در ادامه مشاهده خواهید کرد که نحوه نصب به چه صورت می باشد.

در ادامه پس از نصب دتکتور حرارتی برای اینکه تست کنید به درستی نصب شده است و کار می کند به جای اینکه زیر دتکتور آتش روشن نمایید که باعث آسیب به قطعه می گردد، کافی است از سشوار استفاده نمایید یا همچینین می توانید از اسپری دود نیز استفاده نمایید.

برای نصب این دسته از دتکتور هایی که تصویر زیر نقشه آنها درج می شود می توانید از روش زیر استفاده کنید.

دتکتور زیتکس

نصب دتکتور زیتکس
نصب دتکتور ZI-G915

⭐ ⭐ ⭐ ⭐ ⭐ ⭐

📌 پیشنهاد مطالعه: اعلام حریق سنس

⭐ ⭐ ⭐ ⭐ ⭐ ⭐

نصب شستی ZI-CP85 و ZI-CP86 زیتکس

در نصب شاسی نیاز است ۴ پایه مشخص شود. ۲ پایه برای ورودی و خروجی مثبت است و ۲ پایه دیگر برای ورودی و خروجی منفی است که به دقت با توجه به دفترچه راهنما به پایه‌های زون متصل می‌شود. 

در حالت عادی، شستی اعلام حریق باید مدار باز یعنی عدم وجود مقاومت را نشان داده و در حالت فعال، مقاومت بین ۴۷۰ تا ۶۸۰ اهم را باید نشان دهد، در صورت عدم تعبیه مقاومت برای شستی، یک مقاومت باید به صورت سری با شستی اتصال داده شود تا از رخ دادن شرایط اعلام خطر اطمینان حاصل شود.

شستی‌های اعلام حریق می‌بایست در کلیه مسیرهای خروجی به خصوص در پاگردها، راه‌پله‌ها و اطراف کلیه درب‌های خروجی نصب شوند. از یک محل معین در ساختمان تا شستی اعلام حریق نباید فاصله از ۳۰ متر فراتر برود.

در محل‌هایی که احتمال خطر بیشتری وجود دارد، این فاصله بایستی کمتر نیز باشد. این شستی‌ها می‌بایست به طور ایده آل با ۱ / ۴ متر فاصله از کف و در حالتی آشکار و در دسترس تعبیه شوند. برای تعداد شستی‌های تعبیه شده در یک زون محدودیتی وجود ندارد.

در تصویر درج شده در ادامه متن نحوه نصب دو مدل از شستی‌های زیتکس که مدل‌های ZI_CP85 و ZI-CP86 می باشد را مشاهده خواهید کرد. نکاتی که برای این شستی ها باید در نظر گرفت این است که شستی اگر در انتهای خط زون باشد، مقاومت ۶٫۸ کیلو اهم مطابق تصویر شماره۳ بین A1 و A2 وصل می شود.

اگر شستی قبل از دتکتورها باشد طبق تصویر ۱ خروجی سیم های زون از A1 ,A َ۲ به دتکتور بعدی می باشد.

نصب شستی زیتکس

نصب شستی برگشت پذیر ZI-CP95

برای شستی های برگشت پذیر ZI-CP95 اگر شستی در انتهای خط زون قرار داشته باشد مقاومت ۶٫۸ کیلو اهمی باید بین پایه های ۲ و ۴ بسته شود، اگر شستی در بین دتکتور ها قرار بگیرد خروجی مثبت و منفی از دتکتور باید به پایه های ۱ و ۳ وصل شود.

اگر دتکتور بعد از شستی قرار بگیرد خروجی ۴ و ۲ به ترتیب به مثبت و منفی دتکتور متصل می شود.

⚠️💯 : برای این شستی‌ها هرگاه در پنل صفحه جلو شستی(صفحه پلاستیکی سفید رنگ) نوار زرد بالای صفحه قابل رویت باشد، شستی را به حالت آماده به کار ببرید و صفحه سفید رنگ را درجای خود قرار دهید.

در حالتی به غیر از حالت اعلام شده شستی در حالت حریق باقی می ماند و باعث ایجاد آلارم کاذب به دستگاه مرکزی ارسال می کند.

نصب شستی برگشت پذیر95 ZI-CP

نصب پنلZX-1800-N زیتکس

باید دقت کنیم که پنل اعلام حریق در محلی قرار بگیرد که کاملا قابل مشاهده باشد. بهتر می‌شود اگر که از پنل‌ها یک دتکتور سقفی محافظت کند و حتما یک آژیر اعلام حریق اصلی در نزدیکی آن قرار داشته باشد.

 هر زون اعلام حریق دارای دو چراغ قرمز و زرد می‌باشد و توجه داشته باشید که زمانی چراغ قرمز روشن می‌شود که حریق و آتش‌سوزی صورت گرفته باشد و زمانی چراغ زرد روشن می‌شود که خرابی در سیستم وجود داشته باشد.

💯 توصیه های لازم برای نصب پنل زیتکس

نصب کنترل پنل به صورت روکار برای مشاهده بهتر در هنگام خطر و تبادل درست حرارت

✅چند عدد از پران های تعبیه شده از زیر سانترال جدا شود برای تبادل مطلوب تر حرارت.

✅ارتینگ مناسب به ترمینال ارت باید اتصال یابد.

نصب پنل زیتکس ZX-1800-N

نصب آژیر زیتکس

برای نصب کردن آژیرها لازم است که پایه‌ها مشخص شود. دو پلاریته مثبت برای ورودی و خروجی منفی و دو پلاریته منفی برای ورودی و خروجی مثبت را شامل می‌شود. توجه کنید که آژیرها به صورت موازی نصب می‌شوند و این را بدانید که امکان گرفتن انشعاب از آن‌ها وجود ندارد. 

مقاومت دو سر مدار ابتدایی و انتهایی حتما یکسان باشد. باتری ۱۲ ولتی را به داخل دستگاه نصب کرده پس از آن سیم‌ها را به آن متصل کرده و برق را به آن وصل نمایید. اگر که باتری‌ها به درستی متصل نباشند چراغ مربوط به آن روشن می‌شود.

کمترین سطح صدای به وجود آمده از طریق آژیرها می‌بایست dB 65 یا dB 5 فراتر از سطح صدای پس زمینه باشد. آژیر شنیداری اعلام حریق نیز می‌بایست در کلیه قسمت‌های ساختمان شنیده شود.

سطح صدا برای بیدار نمودن افرادی که در اتاق‌های خواب قرار دارند، مطلوب است dB 75 تعیین شود. سطح صدا به هیچ عنوان از dB 120 نباید فراتر برود. دو مدار مختص آژیر در دستگاه مرکزی تعبیه شده است. تعداد آژیرهای به کار رفته در هر لاین می‌بایست حدوداً یکسان باشد. آژیر می‌بایست در کنار دستگاه مرکزی نصب گردد.

نصب آژیر فلاشر ZI-SS88

اگر سوئیچ شماره ۱ در حالت ON قرار بگیرد به صورت فلاشر عمل می کند.

اگر سوئیچ شماره ۱ در حالت OFF گیرد به صورت آژیر فلاشر عمل می کند.

نصب آژیر فلاشر ZI-SS81

در انتهای خط آژیر یک مقاومت۶٫۸ کیلو اهمی بین سیم قرمز و سایر باید قرار بگیرد.

طریقه نصب دتکتور دودی زیتکس

دو مدل دتکتور دودی در دسترس است: نوع یونیزاسیون و نوع اپتیکی؛ مدل یونیزاسیون به طور معمول در آشکارسازی حريق‌های تمیزسوز با سرعت بیشتری فعالیت می‌کند. مدل اپتیکی در آشکارسازی حریق‌های عاری از شعله سرعت بیشتری دارند. در کلیه شرایط مختلف، هیچ کدام از دو مدل آشکارساز دودی در مقایسه با دیگری برتری ندارند.

برخی ادارات احتمال دارد تنها مجوز به کارگیری مدل خاصی از دتکتور دودی را صادر نمایند که می‌بایست با مسئولین مربوطه، مسئله را بررسی نمائید. از نصب آشکارسازهای دودی در محل‌هایی با شدت جریان هوای بالا خودداری شود.

مشخص کردن مکان نصب دتکتورهای دودی به عوامل بسیاری بستگی دارد که در این حوزه مطالعه‌ی استاندارد ملی ایران به شماره ۱ – ۱۹۶۸۴ پیشنهاد می‌گردد. آلوده بودن محل، گرد و خاک، دود، بخارات، بخار آب و میعان تاثیر منفی بر روی کارکرد آشکارسازهای دودی داشته و موجب ایجاد هشدارهای ناصحیح شده است.

نصب آشکار ساز دودی اعلام حریق زیتکس

نصب آشکار ساز حرارتی زیتکس

این نوع آشکارسازها در محیط‌هایی به کار گرفته می‌شوند که امکان به کارگیری آشکارسازهای دودی وجود ندارد (همچون آشپزخانه‌ها و موتورخانه‌ها). دو مدل آشکارساز حرارتی در دسترس است: مدل دما ثابت و مدل نرخ افزایش دما. آشکارسازهای حرارتی نوع دما ثابت در مواقعی به کار می‌روند که افزایش‌های ناگهانی در دمای محل مورد نظر رایج بوده و این مسئله موجب فعال سازی آشکارسازها خواهد شد (همچون آشپزخانه‌ها). آشکارسازهای حرارتی مدل نرخ افزایش دما در سایر محیط‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرند. واکنش مدل نرخ افزایش دما در مقایسه با نوع دما ثابت با سرعت بیشتری رخ می‌دهد.

نصب آشکار ساز گازی زیتکس (نحوه نصب دتکتور گازی زیتکس)

این نوع آشکارسازها به منظور شناسایی نشت گازهایی که با گاز مونوکسید کربن قابلیت اشتعال دارند در مکان‌های عمومی، خانه‌ها، تاسیسات و کارخانه‌ها به کار گرفته می‌شوند. این نوع آشکارسازها اغلب به یک تغذیه کمکی Va 220 نیاز دارند.

باتری‌ها به منظور تامین توان دستگاه مرکزی در وضعیت قطع منبع تغذیه اصلی، دو باتری ۱۲ ولتی را با اتصال سری به یکدیگر (از دو باتری ۱۲ ولت ۴ . ۵ آمپر ساعت مختص پنل‌های ۲ تا ۶ زون و از دو باتری ۱۲ ولت ۷ . ۲ آمپر ساعت مختص پنل‌های ۸ تا ۱۸ زون) مورد استفاده قرار می‌دهند. طول عمر باتری‌ها در وضعیت عادی می‌بایست ۴ سال باشد.

ظرفیت باتری به کار رفته به زمان آماده فعالیت بودن دستگاه مرکزی بستگی خواهد داشت. لازم به ذکر است که تعداد آژیرها، آشکارسازها و دیگر باترهای تهیه شده از سوی دستگاه مرکزی، زمان آماده فعالیت بودن باتری‌ها را دستخوش تغییر می‌کند. به منظور دور انداختن باتری‌ها، براساس دستورالعمل‌های تولید کننده رفتار کنید.

دستگاه مرکزی از مدار پیچیده‌ای به منظور نظارت بر نحوه فعالیت باتری‌ها برخوردار می‌باشد. دشارژ بودن باتری یا سلول‌های آسیب دیده‌ی آن موجب بروز خطای منبع تغذیه باتری بر روی دستگاه مرکزی می‌شود. برای رفع این مشکل دستگاه از طریق باتری‌های جدید و به طور کامل شارژ شده دوباره مورد آزمایش قرار می‌گیرد.

سیم کشی اعلام حریق زیتکس

سیستم اعلام حریق زیتکس دارای آژیر و دتکتور می باشد و به سرعت ساکنین را در جریان حریق می گذارند تا خطر دفع شود.

در زمان سیم کشی سیستم های اعلام حریق زیتکس حتما باید به این نکته توجه داشته باشید که هر مدار ورودی نمی تواند بیشتر از ۳۲ المان مختلف داشته باشد و در غیر این صورت عملکرد سیستم اعلام حریق شما تحت تاثیر قرار می گیرد و با مشکل رو به رو می شود.

برای یک سیم کشی درست شما باید با ورودی ها و خروجی های پنل مرکزی این سیستم ها آشنا باشید که از جمله آنها می توان به ورودی منبع تغذیه، ورودی پنل، خروجی پنل که با نام مدار آژیر نیز شناخته می شود، رله های آتش، رله های کمکی و رله فالت اشاره کرد.

شما باید ورودی ها و خروجی های پنل مرکزی را به درستی به یکدیگر متصل کنید تا عملکرد مناسبی را برای سیستم اعلام حریق خود فراهم کنید. برای استفاده از خدمات سیم کشی سیستم اعلام حریق زیتکس نیز می توانید از خدمات فوق العاده ای که وب سایت ما به شما ارائه می دهد استفاده کنید و از نیروهای متخصص برای سیم کشی این سیستم ها کمک بگیرید. سیم کشی سیستم اعلام حریق زیتکس توسط نیروهای متخصص ما با بالاترین کیفیت ممکن و همینطور با مناسب ترین قیمت ممکن انجام می شود.

در سیم کشی اعلام حریق زیتکس نصب تجهیزات سیستم اعلام حریق طبق استاندارد BS 5839 و کابل کشی طبق استاندارد BS 6207 انجام می‌گیرد.  سیم کشی اعلام حریق زیتکس به دو گروه تقسیم بندی می شود و با توجه به خصوصیات هر گروه کابل مناسب با آن انتخاب می گردد.

گروه ۱ سیم کشی اعلام حریق زیتکس

کابل‌هایی هستند که بعد از آشکار شدن حریق استفاده نمی‌شوند مانند کابل‌های دتکتورها و شستی‌ها.

گروه۲سیم کشی اعلام حریق زیتکس

کابل‌هایی هستند که بعد از کشف حریق استفاده می‌شوند مانند کابل‌های منبع تغذیه و آژیرها و چراغ‌ها.

برای هر دو گروه می‌توان کابل ۱٫۵ میلی‌متر مربع با روپوش و عایق پروتودور را استفاده کرد، ولی در مکان‌هایی که امکان ضربه یا ساییدگی و جویده شدن توسط حیوانات وجود دارد باید از کابل‌ها حفاظت مکانیکی نمود.  سیم‌های آژیر و چراغ‌های حفاظت باید داخل دیوار و زیر ۱۲ میلی متر گچ باشند.

به روزرسانی در ۴  اسفند

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نیاز به کمک دارید؟ پیام دهید