جستجو

سیستم اعلام و اطفا حریق

سیستم اعلام و اطفا حریق

سیستم اعلام و اطفا حرق سیستم‌های امنیتی هستند که برای بسیاری از محیط‌ها استفاده می‌شوند؛ بهتر است هر کدام از آن‌ها را جداگانه بررسی کنیم. سیستم اعلام حریق مجموعه‌ای از تجهیزات اعلام حریق است که برای تشخیص و شناسایی حریق استفاده می‌شوند. سه عامل طراحی، استفاده درست، اجرای درست این سیستم‌ها می‌توانند که از خطرات و خسارت‌های زیادی اعم از مالی و جانی جلوگیری کنند. در حقیقت در تمام پروژه‌های ساختمانی و صنعتی بایستی از این سیستم استفاده شود اما متاسفانه حدود ۹۰٪ از آن‌ها که در کشور اجراء می‌شوند نهایتا تا چند ماه استفاده می‌شوند و پس از آن خاموش و بلا استفاده می‌شوند.

سیستم اعلام و اطفا حرق

این روزها لازم است که از سیستم اعلام حریق به صورت گسترده در ساختمان‌های صنعتی و مسکونی استفاده شود تا در صورت مشاهده هر گونه علائمی به ساکنین اطلاع داده شود و تلفات جانی و مالی را به حداقل برسانند. مجموعه‌ی تشکیل دهنده سیستم اعلام حریق شامل مواردی همچون دتکتورهای حرارتی، دودی، گاز و شعله است که پس از تشخیص علائم با استفاده از فلاشرها و آژیرها هشدارهای لازم را می‌دهند.
بازدید سیستم اعلام حریق شامل موارد زیر می‌باشد:

🔸 بازدید از پنل اعلام حریق
🔸 بازدید از دتکتورها
🔸 بازدید از آژیرها
🔸 بازدید از شستی ها
🔸 تست سیستم اعلام حریق

⭐ ⭐ ⭐ 

🔥 آشنایی با سیستم اعلام حریق سنس 🔥

⭐ ⭐ ⭐ 

سیستم اطفاء حریق چیست؟

سیستم اطفاء حریق برای محافظت از جان و مال افراد در برابر آتش استفاده می‌شود. زمانی که آتش سوزی رخ دهد این سیستم می‌تواند که آسیب‌های ناشی از آن را به حداقل ممکن برساند. گفتنی است که این سیستم از تجهیزاتی تشکیل شده است که می‌توانند به صورت خودکار آتش را مهار کنند. اطفاء حریق‌ها به دو صورت دستی و اتوماتیک ساخته می‌شوند که هر کدام از آن‌ها با توجه به ویژگی‌های مختلف در مکان‌های مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرند. سیستم‌های اعلام حریق خودکار قدیمی معمولا از یک آشکار ساز و حسگر متصل به خروجی صوتی تشکیل شده بودند اما در حال حاضر از آن‌ها استفاده نمی‌شود.

این روزها سیستم‌های جدیدتری تولید شدند که دارای تعدادی شستی اعلام حریق، تعدادی آشکار ساز و حسگر به همراه تعدادی خروجی و یک سیستم پردازنده مرکزی هستند. هر کدام از این تجهیزات وظیفه خاصی بر عهده دارند و تماما در کنار هم منجر به عملکرد دقیق و مناسب سیستم اطفاء حریق می‌شوند. توجه کنید که حسگرهای استفاده شده در این سیستم‌های جدید به دو صورت حرارتی و دودی هستند و در بیشتر موارد ترکیبی از این دو هستند. حسگرهای دودی کار تشخیص دود و حسگرهای حرارتی کار تشخیص حرارت را بر عهده دارند.
بازدید سیستم اطفاء حریق شامل موارد زیر می باشد :

🔸 بازدید از بوستر پمپ های آتش نشانی
🔸 بازدید از قرقره های هوزریل
🔸 بازدید از لوله های نواری
🔸 تست شیر تخلیه
🔸 تست سیستم اطفاء

سیستم اطفاء حریق چیست

بررسی و ارزیابی سیستم‌های اعلام و اطفای حریق

برای بررسی سیستم اعلام و اطفا حریق اولین سوالی که باید از خودتان بپرسید این است که به چه منظوری می‌خواهید بررسی را انجام دهید؟ اکثر ارزیابی‌ها به این هدف انجام می‌شوند که آیا سیستم فعالی می‌تواند الزامات محلی مربوطه را فراهم کند یا نه؟ برای انجام این کار بایستی یک شخص تا حدی با آیین نامه‌های محلی آشنایی داشته باشد و یا این که با تحقیق و جستجو نسبت به آن دسترسی پیدا کند. دلیلی که برای بررسی سیستم بیان می‌شود مشخص شدن این مسئله است که آیا سامانه به هدف کنترل هزینه‌های دوره‌ی عمر باید تعویض شود یا نه بایستی آن را ارتقاء داد؟ در صورت‌عدم نیاز به تعویض با گذر زمان سیستم‌های اطفاء و اعلام حریق هم به نگهداری و تعمیر بیشتری احتیاج خواهند داشت.

سوال دیگری که برای مالکین پیش می‌آید این است که آیا لازم است سیستم فعلی را ارتقاء دهند که بتوانند سطح الزامی تعیین شده در آیین نامه‌های فعلی را برآورد کنند یا نه؟ توجه کنید که قوانین و شرایطی وجود دارد که اجازه می‌دهند از سیستم‌هایی که در زمان نصب خود، توانسته‌اند آیین نامه‌های زمان خود را برآورده کنند، استفاده کنید. اما یک مهندس باید از خود بپرسد که این سامانه قادر به برآورد کردن الزمات تعیین شده در آیین نامه‌های قدیمی، بر مبنای عملکرد بر اساس کارکرد مورد انتظار است یا نه؟ و این که سامانه قادر به سطح فشار را برای بیدار کردن و هشدار به اشخاص را به وجود بیاورد یا نه؟ به این دلیل است که سیستم‌های موجود از جنبه توانایی در تولید سیگنال‌های بصری کافی را برآورد می‌کنند و آیین نامه‌های جاری را ارزیابی می‌کنند.

آیا نیاز به یک سیستم جدید وجود دارد؟

با توجه به بررسی‌های انجام شده ممکن است از یک مهندس بخواهند که آیا ساختمان فعلی به سیستم اعلام حریق احتیاج دارد یا نه؟ اگر ملک مورد نظر بازسازی شده باشد و یا ساکنین آن تغییر کرده باشند احتمالا لازم است که یک سیستم جدید نصب شود و یا باید ویژگی‌ها و امکانات سیستم قبلی ارتقاء یابد. توجه کنید که تغییر آیین نامه‌های مربوطه حریق می‌تواند مستلزم نصب سیستم اعلام حریق در ساختمان شود و آن را اجباری کند. البته این در صورتی است که بر طبق آیین نامه‌های قبلی این سیستم الزامی نبوده است. زمانی استفاده از سیستم اعلام حریق لزومت دارد آیین نامه‌های مربوط به آن چند مورد زیر خواهند بود:

◀ فعال‌سازی سیستم به صورت دستی انجام شود.
◀ اعلام به ساکنین
◀ تشخیص اتوماتیک حریق
◀ به نیروهای اورژانس اعلام حریق کند.
◀ بر سایر سیستم‌های مربوطه حفاظتی نظارت کامل داشته باشد.
◀ بایستی بتوان کارکردهای کنترل اضطراری را فعال کرد.

نحوه‌ی نصب سیستم اعلام و اطفای حریق

البته توجه کنید که این احتمال وجود دارد که آیین نامه‌ها تمام این امکانات و ویژگی‌ها را اجبار نکرده باشند. برای مثال ممکن است در یک آیین نامه الزام شده باشد که از سامانه‌ای استفاده شود که بر سیستم آب‌پاش نظارت کند و در عین حال بتواند وقوع آتش را به نیروهای اورژانس اطلاع‌رسانی کند. و حتی احتیاجی به اطلاع‌رسانی به ساکنین ساختمان نباشد بنابراین به این موارد توجه کنید.

آیا سیستم اعلام و اطفای حریق، ضروری است؟

سوال این است که وجود سیستم اعلام و اطفا حریق ضروری است یا خیر؟ در پاسخ باید بگوییم بله استفاده از سیستم اعلام و اطفاء حریق لازم است. در بسیاری از موارد لزومی برای استفاده از این سیستم در ساختمان دیده نمی‌شود اما با با این وجود می‌توان از بهره‌مند شد. در این صورت است که مالک ساختمان می‌تواند از ساختمان و ساکنین آن محافظت کند. اکثر در ساختمان یک سیستم از قبل وجود و تنها باید بررسی شود که نیاز به اضافه کردن امکانات و ویژگی‌های مختلف برای ایمنی بیشتر است یا خیر. سیستم‌های اعلام و اطفاء حریق به نوبه خود به عنوان سیستمی محافظتی در برابر آتش کفایت نمی‌کنند. اما با این حال وجود این دستگاه‌ها برای مقابله با آتش بسیار لازم و ضروری است.

برای مثال نمی‌توان که از تمام افراد درخواست کرد که ساختمان را ترک کنند مگر در صورت تشخیص حریق و هشدار دادن به آن‌ها اطلاع داد. این اطلاع بایستی به اندازه‌ای سریع باشد که تمام ساکنین فرصت لازم برای خروج از ساختمان را داشته باشند. توجه کنید که نمی‌توانید آتش را به صورتی دستی خاموش کنید مگر از قبل به آتش نشانی یا اورژانس اطلاع داده شده باشد و محل آتش سوزی هم تشخیص داده شده باشد. به هر حال وجود سیستم اعلام حریق و اطفا حریق در هر مکانی لازم و ضروری است تا بتوان به سطح مطلوبی از حفاظت و ایمنی دسترسی داشته باشید.

نحوه‌ی نصب سیستم اعلام و اطفای حریق

یک چالشی که می‌تواند هزینه‌های زیادی را به دنبال داشته باشد نصب یا تعویض سیستم اعلام حریق و اطفا حریق در ساختمان فعلی است. این امر ممکن است برای پروژه حیاتی باشد بنابراین بایستی به آن توجه کرد. برای نصب و اجرای این سیستم‌ها ویژگی‌های ساختمان نقش اساسی در روش‌های نصب دارند. به صورتی که اگر مهندس برای نصب میدانی در شرایط واقعی تجربه کافی نداشته باشد، بایستی از پیمانکاری که صلاحیت لازم را برای برقراری مسیر مدار و روش‌های نصب کمک بگیرید؛ این بهترین کار ممکن است.

روش‌های زیادی وجود دارد که مهندس بایستی به آن‌ها توجه کند و در رابطه با آن‌ها با پیمانکار مشورت‌های لازم را انجام دهد. برای مثال در نصب آشکارسازها روی دیوار ساختمان که اقتصادی‌تر ساخته شده‌اند، منجر به بیرون زدن سیم‌ها از پایه می‌شود. در صورتی که این مشکل در نصب آن‌ها در سقف‌هایی که در آن‌ها برای عبور سیم‌ها مسیرهایی نصب شده، وجود ندارد. در آشکار سازهای نقطه‌ای تعیین این محل‌ها بر طبق مفهوم شعاع حفاظتی به جای فضای مربعی می‌تواند برای پوشش فضا تعداد آشکار سازها را کم کند. حفاظت در برابر آتش در ساختمان‌های قدیمی بسیار دشوارتر از ساختمان‌های مدرن و جدید است.

در چه مکان‌هایی بایستی سیستم اعلام و اطفای حریق نصب شود؟

در مکان‌های مختلفی از سیستم اعلام حریق و اطفا حریق استفاده می‌شود. البته انتخاب نوع و امکانات آن‌ها با توجه به شرایط انجام می‌شود. از جمله مکان‌هایی که می‌توان از سیستم‌های اعلام و اطفاء حریق استفاده کرد عبارت‌اند از:

❇️ در بسیاری از ساختمان‌های صنعتی یا مسکونی
❇️ ساختمان‌های تجمعی
❇️ ساختمان‌های تربیتی و آموزشی
❇️ ساختمان‌های درمانی و یا مراقبتی
❇️ ساختمان‌های تجاری یا کسبی
❇️ ساختمان‌های حرفه‌ای و اداری
❇️ در بسیاری از انبارها
❇️ در بسیاری از محیط‌هایی که مخاطره‌آمیز هستند

تعمیر و نگهداری سیستم اعلام و اطفاء حریق

تعمیر و نگهداری سیستم اعلام و اطفاء حریق

حال در رابطه با تعمیر و نگهداری این سیستم‌ها بایستی بگوییم که یک آشکار ساز یا یک دستگاه اعلام حریق ممکن است که از نظر فیزیکی آسیب ببیند و یا این که در هنگام تست از کار بیافتاد می‌توان که اجزای نظیر به نظیر آن را عوض کرد. اما در صورتی که واحد کنترل آن آسیب ببیند برای پاسخ به این نیاز به قاعده و قانون خاصی باید مراجعه کنیم. گاهی اوقات هم ممکن است که پنل آن آسیب ببیند و باید آن را تعویض کرد، این کار یعنی این که بخش بزرگی از سیستم یا کل آن از کار افتاده و باید تجهیزات آن را نظیر به نظیر عوض کرد. با نگهداری مناسب این سیستم می‌توانید که هزینه‌های بهره‌برداری را به اندازه قابل توجهی کاهش دهید و ساعات توقف کاری را هم کاهش دهید و کلی مزیت دیگر که طول عمر دستگاه را بیشتر می‌کند.

سخن پایانی

در این مطلب سیستم اعلام و اطفا حریق را به صورت کامل و تخصصی بررسی کردیم و در رابطه با تحوه نگهداری و تعمیر آن‌ها نیز صحبت کردیم. وجود این سیستم‌ها در هر مکانی لازم و ضروری است بنابراین در جهت تهیه آن‌ها هر چه سریع‌تر اقدام کنید. برای تهیه این سیستم‌ها به مراکز معتبر مراجعه کنید تا از عملکرد مناسب آن‌ها مطمئن شوید و بتوانید به سرعت در برابر حریق و خسارات مالی و جانی ناشی از آن جلوگیری کنید. فروشگاه اینترنتی آتش ندا ارائه دهنده انواع سیستم‌های اعلام و اطفاء حریق است؛ که آن‌ها را در بهترین برندهای موجود در بازار به صورت مستقیم از شرکت دریافت می‌کند و از کیفیت آن‌ها مطمئن است.

تاریخ انتشار ۱۴۰۱/۰۴/۲۱

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نیاز به کمک دارید؟ پیام دهید