جستجو

نشت یاب گاز چیست

نشت یاب گاز چیست

قبل از این که بدانیم نشت یاب گاز چیست، باید در مورد این صحبت کنیم که اساساً چه چیزی نشت گاز به حساب می‌آید تا بتوانیم از این وسیله استفاده کنیم. دستگاه‌های مختلفی هستند که با گاز طبیعی یا گاز متان شهری یا دیگر گازها کار می‌کنند، مانند اجاق گاز، گاز کولر یا یخچال. هر زمان که این دستگاه‌هابه طور غیر ارادی و ناخواسته گاز خود را از دست بدهند، نشت گاز اتفاق می‌افتد.

هر دستگاهی که برای فعالیت نیاز به گاز داشته باشد، حتماً احتمالاً نشتی هم دارد. از آن جا که گاز قابل رویت نیست، بنابراین نشت کردن آن هم دیده نمی‌شود. پس نیاز به ابزار یا وسیله ای داریم که نشت گاز را به ما نشان بدهد. در کار توزیع و انتقال گاز هر لحظه می‌تواند نشتی یا خروج ناخواسته گاز اتفاق بیافتد. نشت یاب گاز کمک می‌کند که مکان دقیق خروج گاز از منبع را پیدا و مشخص کنیم.

دستگاه نشت یاب گاز (GAS LEAKAGE DETECTOR )فقط برای سوراخ یا خراب شدن یک دستگاه یا لوله گاز نیست. نشت گاز می‌تواند هنگام تولید محصولات مختلف اتفاق بیافتد. با توجه به تعریفی که در ابتدا کردیم، هر لحظه که ممکن است گاز قابل احتراق یا سمی در هوا منتشر شود، نوعی نشت گاز به حساب می‌آید.

نشت یاب گاز چیست

کمک اصلی دستگاه نشت یاب گاز

اگر بخواهیم نام این دستگاه را به فارسی ترجمه کنیم، می‌توانیم آن را کشف کننده گاز هم بنویسیم. به این دلیل که نقطه خروج گاز از منبع را به خوبی کشف می‌کند. هر ناحیه ای که گاز از آن خارج شود، توسط این دستگاه پیدا خواهد شد.

نشتی‌های ناخواسته، ضرر بزرگی برای هر دستگاه هستند. به طور عادی و معمول با مقدار گاز تعیین شده باید فعالیت کنند و اگر میزان این گاز پایین بیاید، فشار بیشتری به دستگاه وارد می‌شود و به مرور از کارکرد و بازدهی دستگاه کم می‌کند.

همچنین اگر گازی که در حال نشت کردن است، جزو گازهای قابل اشتعال و سمی باشد، به مرور به ساکنین می‌تواند اسیب جسمی و جانی برساند. در نتیجه پیدا کردن سریع نقطه نشتی و برطرف کردن آن اهمیت حیاتی دارد. این دستگاه حتی می‌تواند کاهش میزان اکسیژن فضا را نشان بدهد که احتمالاً از طریق سوختن نابجای گاز در مکانی نامناسب است.

ایمنی در محل کار و خانه با این دستگاه بالا خواهد رفت. به طوری که به محض اتفاق افتادن یکی از موارد «نشت گاز» یا «کاهش میزان اکسیژن» یا «حضور گاز سمی» اعلام خطر می‌کنند.


📍 فروشگاه آتش ندا عرضه کننده انواع تجهیزات سیستم اعلام حریق و سیستم اطفای حریق معتبرترین برندهای موجود در بازار ایران


فعالیت سیستم نشت یاب گاز

فعالیت‌های زیادی هستند که نشت کردن گاز سمی در آنها ممکن است تولید بشود. نقاشی کردن، بخور، سوخت رسانی، ساخت و ساز، دفن زباله و عملیات مرتبط با آن، ورود به محوطه‌های خاص، حفاری کردن خاک‌های آلوده و دیگر مواردی که با گاز و پراکنده شدن آن سر و کار دارد. بنابراین منظور از نشت گاز، صرفاً سوراخ شدن یک لوله گاز نیست. این فعالیت‌هاهر کدام می‌تواند جان دیگران را به خطر بیاندازد. بنابراین برای جلوگیری از آنها باید فکری کرد.

وجود هر کدام از گازهای سمی در فضا، می‌تواند به سرعت روی سیستم ایمنی بدن اثر بگذارد. احساس خفگی، حالت تهوع و اینها فقط بخشی از نشانه‌های روبرو شدن با گاز سمی هستند. بعضی گازها مانند مونو اکسید کربن بی صدا کارشان را می‌کنند.

نشت یاب گاز با استفاده از سنسورهای قوی به سرعت حضور گاز سمی را تشخیص می‌دهند. سنسور سیستم نشت یاب می‌تواند به شکل سنسور گاز قابل احتراق، سنسور مادون قرمز، سنسور اولتراسونیک، آشکارساز فوتونیزاسیون، سنسورهای نیمه هادی و سنسورهای دیگر مانند سنسور گاز الکتروشیمیایی باشد. مدل‌های دیگری هم در بازار هستند که حضور گاز را در محدوده خاصی گزارش می‌دهند.

🔽

✔️ محصولات دیگری مانند نشت یاب گاز هستند که در تجهیزات اعلام حریق مورد استفاده قرار میگیرد که میتوان به دتکتور اعلام حریق و بیم دتکتور نیز اشاره کرد

برای آشنایی بیشتر با این محصولات به لینک‌های درج شده مراجعه فرمایید.

🔼

تحلیل گر گاز و گاز یاب

این هم نوعی دستگاه نشت یاب گاز است که می‌تواند به صورت قابل حمل یا ثابت استفاده شود. نوع فعالیت این نشت یاب به گونه ای است که برای غلظت‌های کمتر از حد انفجار مناسب هستند.

برای گازهای اشتعال زا و احتراقی به کار می‌رود که امکان ایجاد آتش سوزی دارند. ساختار داخلی آن به گونه ای است که با استفاده از فیلامنت کاتالیستی که معمولاً از جنس پلاتین ساخته شده، غلظت گاز را با ترکیب گاز و اکسیژن به دست می‌آورد.

اگر نسبت میزان به حدی باشد که خطرناک به نظر برسد، دمای فیلامنت درون دستگاه بالا می‌رود. همین باعث می‌شود که در مداری الکتریکی تغییر مقاومت ایجاد شود و تغییرات جریان که در ادامه به دست می‌اید، به شکل علامتی مشخص روی دستگاه به نمایش درمی‌آید.

همان طور که گفته شد، در دو نوع دستی و ثابت می‌توانیم این نوع گازیاب را استفاده کنیم. نوع دستی یا قابل حمل برای کاربرانی است که می‌خواهند محل‌های مختلف را در مسیر لوله گاز یا نصب دستگاه‌های گازی استفاده کنند. اگر نشتی در طول مسیر باشد، گازیاب علایم هشداردهنده را به کاربر ارسال می‌کند.

نوع ثابت نیز در محل نصب می‌شود. مخصوصاً محل‌هایی که بیشترین خطر یا نگرانی را دارند. در نتیجه به محض این که تغییری در میزان گاز یا اکسیژن فضا ایجاد شود، این دستگاه‌هاشروع به اعلام خطر می‌کنند. سالن ها، محیط‌های صنعتی، سوله‌هاو کارگاه‌هااز این دسته هستند. تولید محصولاتی مانند رنگ و روغن و… می‌تواند باعث تولید گاز سمی یا قابل احتراق بشوند.

نشت یاب گاز چیست

ضرورت استفاده نشت یاب گاز

تاسیسات زیادی هستند که نیاز به نشت یاب گاز دارند. کارخانه‌های بزرگ و صنعتی از این دسته هستند. پالایشگاه ها، سوله‌های تولید دارو، تاسیسات فوم سازی، تاسیسات تصفیه آب، تولید تجهیزات هواپیما و کشتی و کارخانه‌های مختلفی هستند که نیاز به دستگاه نشست یاب گاز دارند.

  اگر بخواهیم با خودمان صادق باشیم، منازل مسکونی و محیط‌های داخلی شرکت‌ها نیز نیاز به این دستگاه دارند. نشت کردن گاز یخچال، اجاق گاز و دیگر لوله‌های گاز داخلی خانه می‌تواند به مرور ساکنین را در معرض خطر قرار بدهد. باز کردن پنجره یا روشن کردن هود نمی‌تواند به تنهایی جایگزین یک دستگاه نشت یاب بشود.

یکی از کاربردهای اصلی دستگاه نشت یاب گاز، بررسی کردن آب بندی یک محصول است. سنسور این دستگاه‌ها کمک می‌کند که از عملکرد درست یک محصول مانند یخچال، اجاق گاز، کولر گازی و دیگر دستگاه‌ها اطمینان حاصل کنیم. تشخیص گاز شهری یا گازهای برودتی در این مسیر می‌تواند صحت و سلامت دستگاه‌های مختلف را تایید می‌کند.

تمامی اماکن صنعتی که از کوره احتراق استفاده می‌کنند، مراکز پرورش گل و گیاه و قارچ و دستگاه‌های دیگر مانند کنترل کیفیت هوا و آلاینده‌های گازی، همگی نیاز به استفاده از نشت یاب گاز دارند. به طور کلی هر محلی که احتمال تولید یا نشت گاز در آن وجود دارد، یک دستگاه نشت یاب گاز دارند. ایمنی ساکنین و کارکنان حاضر در یک محل، از اهمیت زیادی برخوردار است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نیاز به کمک دارید؟ پیام دهید