جستجو

نصب اعلام حریق سنس

نصب اعلام حریق سنس

نصب اعلام حریق سنس  نسبت به دیگر سیستم های اعلام حریق تفاوت چشمگیری ندارد. این سیستم جزو سیستم های اعلام حریق آدرس پذیر است و در هنگام نصب دو سیم باید وارد قسمت شستی سیستم شود و دو سیم دیگر از طرف دیگر آن خارج شود. سر هم بندی سیم و کابل ها در قسمت ترمینال شستی سیستم اعلام حریق باید دقیقا با توجه به کاتالوگ انجام شود. به طور کلی سیستم اعلام حریق سنس سیستمی است که طبق معتبرترین و تخصصی ترین پروتکل های استاندارد اروپایی و با بکارگیری بروزترین فناوری های روز دنیا در تبریز تولید شده است. مرکز کنترل این اعلام حریق به صورت هوشمند طراحی شده است و نسبت به نویزهای مختلف ایجاد شده در محیط بسیار مقاوم است.

برای نصب اعلام حریق سنس باید از با استانداردترین روش های سیم کشی استفاده شود. در ابتدای امر باید نقشه ی سیم کشی اعلام حریق سنس به دقت خوانده شود و کابل کشی آن طبق دستورالعمل نقشه انجام شود. بعد از کابل کشی برای نصب سایر تجهیزات اعم از نصب دتکتور، آژیر و شستی اقدام شود.

اولین گام برای نصب تجهیزات، زون بندی می باشد که برای این زون بندی باید مساحت تحت پوشش کمتر از ۳۰۰ متر مربع باشد همچنین فضاهای خالی موجود نیز باید تحت پوشش همین زون‌ها قراربگیرد.

📌 نکته مهم دیگری که برای زون بندی باید به آن دقت کرد این است که فضای زون باید به صورتی باشد که آتش نشان حتی در بدترین حالت و مسیر برای پیدا کردن محل دقیق آتش سوزی مجبور نشود بیشتر از ۶۰ متر مسافت طی کند.

call us

سیستم اسپرینکلر سیستمی است که می‌تواند آتش اولیه را به‌صورت خودکار و محلی خاموش کند.

برای خرید این محصول  و محصولات دیگر تماس بگیرید

۰۲۱-۴۰۳۳۰۳۸۸ ☎️

نصب شستی سنس

برای نصب شستی اعلام حریق سنس باید نکات مهمی مد نظر قرار گیرد که برخی از نکات عبارتند از:

✅شستی راه پله ی هر طبقه باید به زون همان طبقه متصل شود.

✅شستی ها باید در خروجی طبقه‌ها منتهی به فضای آزاد نصب شوند.

✅شستی ها باید در محلی نصب شوند که به راحتی پیدا شوند و افراد بیشتر از ۴۵ متر برای پیدا کردن آنها حرکت نکنند، اگر مسیر خروج از قبل تعبیه نشده باشد، مسیر طی شده نباید بیشتر از ۳۰ باشد.

📌این مسافت‌ها برای افزاد معلول باید به ترتیب۲۵ و ۱۶ متر باشد.

✅در مناطقی که احتمال آتش سوزی و خسارت بیشتر است مانند آشپزخانه، شستی ها باید همانجا نصب شوند.

✅در مکان هایی مانند برج ها و بیمارستان ها که محل خروج اضطراری تعبیه شده است، شستی ها باید در انتهای این خروجی ها نصب شوند.

✅شستی ها باید بین ارتفاع یک متر و ۲۰ سانتی متر تا یک متر و ۶۰ سانتی متر طبق استاندارد BS نصب شوند.

مراحل نصب و سیم کشی اعلام حریق سنس

نصب اعلام حریق سنس معمولا در چند مرحله مختلف صورت می‌گیرد. هر کدام از این فرآیندها را به روش خاصی باید انجام دهید. از جمله مراحل نصب این سیستم‌ها عبارت‌اند از:

سیم کشی کردن دتکتورهای اعلام حریق سنس (sens)
سیم کشی و نصب کردن ریموت اندیکاتور یا چراغ سر درب ال‌ای دی (LED) اعلام حریق سنس
نحوه سیم کشی کردن شستی‌ها برای اعلام حریق‌های سنس
سیم کشی کردن برای اجراء و راه اندازی پنل اعلام حریق سنس
سیم‌بندی کردن آژیر و تمام ساندرها و تجهیزات هشدار
متصل کردن دتکتورهای گازی و فلومترها، پرشر سوئیچ در سیستم‌های اعلام حریق سنس

سیم کشی اعلام حریق سنس چگونه انجام می‌شود؟

در واقع قبل از این که سیم کشی اعلام حریق سنس را انجام دهید بایستی که آشنایی کلی در رابطه با اصول نقشه خوانی داشته باشید و سپس بر حسب نقسه سیم کشی آن را نصب و راه اندازی کنید.

نصب شستی اعلام حریق سنس

نصب آژیر سنس

آژیر اعلام حریق سنس بدون شک یکی از بهترین آژیرهای سیستم اعلام حریق است. این آژیرها توانایی تولید سه نوع صدای مختلف را دارند و با انواع مدارهای جدا کننده مجتمع سازگار است. این آژیرها با ولتاژهای بین ۱۵ تا ۳۰ ولت با توجه به نوع خود کار می کنند و خروجی صدای آنها با توجه به مدل متفاوت است ولی اغلب بین ۸۰ تا ۱۰۰ دسی بل محدوده خروجی صدای آنها است. برای نصب آژیر اعلام حریق سنس باید سیم بندی های آن به صورت موازی قرار بگیرند. روی پنل مرکزی خط آژیر مشخص شده است که تغذیه آژیرها باید از این قسمت خارج شود. با توجه به امکانات ساختمان نوع کابل آژیر مشخص می شود؛ به طور کلی برای ساختمان های مجهز به ریموت ال ای دی از کابل های سه رشته ای و برای سایر ساختمان ها از کابل های دو رشته ای استفاده می شود.

با توجه به طول مسیر در هر زون مقطع کابل مشخص می شود؛ مثلا برای طول های زیر ۱۰۰۰ متر کابل هایی با مقطع یک  و نیم میلی متر مربع به کار می رود. بهتر است برای اینکه کابل ها دور از دسترس حیوانات جونده قرار بگیرند؛ محافظت مکانیکی از آنها به عمل آید.

می توان سیم و کابل آژیر اعلام حریق سنس را به صورت توکار نیز نصب کرد. اگر در مسیر کابل های آژیر اعلام حریق کابل های مخابراتی و فشار قوی وجود داشته باشد باید از کابل های شیلد دار برای نصب آژیر استفاده شود. قبل از نصب آژیر باید دتکتور، اندیکاتور و شستی های سیستم اعلام حریق سنس نصب شده باشند.

 

نصب دتکتور دودی 

در برخی موارد به نصب دو دتکتور دودی در یک مکان نیاز پیدا می شود؛ به عنوان مثال اگر در راهرویی که قرار است سیستم اعلام حریق نصب شود بر دیوارهای آن قفسه‌هایی نصب شده باشد که با سقف کمتر از ۳۰ سانتی متر فاصله داشته باشند؛ باید در دو طرف قفسه‌ها دتکتور دودی نصب شود.

از نصب دتکتور دودی در کنار دریچه‌های تهویه باید به شدت خودداری شود و حداقل فاصله دتکتور از دریچه ها که یک متر است باید رعایت شود.

نصب دتکتور دودی سنس

نصب دتکتور حرارتی

دتکتورهای حرارتی به دو نوع دما ثابت و حساس به افزایش دما تقسیم بندی می شوند. نصب دتکتور دما ثابت در محل‌هایی مانند آشپزخانه و اتاق بخار انجام می شود در حالی که دتکتور حساس به افزایش دما برای مکان‌هایی که دتکتور دودی نامناسب است کاربرد دارد.

در این دتکتورها یک حسگر قراردارد که در دمای مشخصی تنظیم شده است که اگر دمای محیط به بالاتر از دمای تنظیم شده این دستگاه برود، عمل می کند.

نصب دتکتور دودی اپتیکال سنس

بهتر است نصب دتکتور اعلام حریق سنس روی سقف و در فاصله ۳۰ سانتی متری از دیوارها انجام شود.

فاصله استاندارد دتکتور از وسیله گازسوز در هنگام نصب باید رعایت شود. این فاصله به صورت افقی بین یک تا ۳ متر و به صورت عمودی بین ۲ تا ۳ متر است.

در صورتی که دتکتور روی دیوار نصب می شود نباید با سقف بیشتر از ۱۵ سانتی متر فاصله داشته باشد.

برای نصب ابتدا باید بدنه اصلی دتکتور با پیچاندن آن در خلاف جهت عقربه های ساعت از پایه جدا شود و پایه در ابتدا در محل نصب شود.

 پایه به وسیله دو پیچ در محل محکم خواهد شد. پیچ‌ها باید دقیقا در محل پیچ پایه قرار بگیرند. سپس پیچ اتصالات از طریق حرکت دادن در خلاف جهت عقربه ساعت برای قرار دادن سر سیم‌ها در زیر نگهدارنده های کابل باز می شوند. بعد از قرار گرفتن سر سیم‌ها در این قسمت و پوشانده شدن سر لخت آنها با لحیم پیچ‌ها به حالت اول باز گردانده می شوند.

 می‌بایست در دو سوی قفسه‌ها دتکتور دودی تعبیه گردد. از نصب دتکتور دودی در نزدیکی دریچه‌های تهویه می‌بایست به شدت خودداری نمود و فاصله‌ی یک متری به عنوان کمترین فاصله دتکتور از دریچه‌ها می‌بایست رعایت شود. دتکتورهای حرارتی در دو مدل دما ثابت و حساس به دما دسته‌بندی می‌گردند. نصب دتکتور دما ثابت در مکان‌هایی همچون آشپزخانه و اتاق بخار صورت می‌گیرد، در صورتی که دتکتور حساس به دما مختص محیط‌هایی است که دتکتور دودی نامطلوبی دارند. 

نصب دتکتور سنس

فاصله معتبر دتکتور از ابزار گازسوز در زمان نصب می‌بایست رعایت شود. این فاصله به طور افقی حدواسط یک تا ۳ متر و به طور عمودی حدواسط ۲ تا ۳ متر می‌باشد. در شرایطی که دتکتور بر روی دیوار نصب گردد، فاصله تا سقف نباید بیشتر از ۱۵ سانتی متر باشد. به منظور نصب دتکتورهای اعلام حریق سنس در ابتدا می‌بایست با پیچاندن بدنه اصلی دتکتور در خلاف جهت عقربه‌های ساعت، آن را از پایه جدا نمود و نخست پایه در محل مورد نظر نصب گردد. پایه از طریق دو پیچ در مکان مورد نظر محکم می‌شود. پیچ‌ها می‌بایست کاملاً در مکان پیچ پایه تعبیه شوند. سپس به منظور قرارگیری سر سیم‌ها در زیر نگهدارنده‌های کابل، پیچ اتصالات به واسطه‌ی حرکت در خلاف جهت عقربه ساعت باز خواهند شد. پس از قرارگیری سر سیم‌ها در این بخش و تحت پوشش قرار گرفتن سر لخت آن‌ها توسط لحیم، پیچ‌ها به شکل اولیه خود باز گردانده می‌شوند. سیم‌بندی پایه دتکتور اعلام حریق سنس از قرار زیر است:

نکاتی درباره نقشه نصب دتکتور اعلام حریق سنس

این مسئله آن چنان سخت و پیچیده نیست اما لازم است که قبل از نصب کردن آن یک سری نکات ضروری را رعایت کنید. با رعایت این نکات در آینده و به مرور زمان با مشکل روبه‌رو نمی‌شوید.
در هنگام نصب دتکتورهای این سیستم‌ها لازم است که با تجهیزات گازی موجود یک سری فاصله رعایت شود. در واقع اگر فاصله عمودی باشد بایستی ۲ الی ۳ متر را رعایت کرد. اما اگر فاصله به صورت افقی باشد لازم است که ۱ الی ۳ متر آن را رعایت کرد.
لازم است که دتکتورها را روی دیوار نصب کنید اما اگر اجبارا آن را روی دیوار نصب کردید نباید فاصله آن از سقف تا ۱۵ متری بیشتر شود. در وهله اول بایستی پایه‌های دتکتور را به راحتی به بدنه اصلی دتکتور بپیچید به صورتی که در خلاف جهت عقربه‌های ساعت باز شود.
توجه کنید در صورت وجود مانع همچون کمد برای سنس کردن دتکتور موجود باشد، بایستی دتکتور دوم را طرف دیگر مانع نصب کنید تا اشکالی در عملکرد دتکتور ایجاد نشود. در این صورت به خوبی راهرو و یا اتاق را تحت نظر داشته باشد.

سیم بندی دتکتور

نصب پنل سنس

پنل اعلام حریق سنس نقش بسیار مهمی دارد و وضعیت سیستم را به کاربر نشان می دهد. به طور کلی پنل اعلام حریق سنس به دلیل بروز بودن و پیشرفته بودن به راحتی نصب می شود. پنل اعلام حریق وضعیت و عملکرد تمامی تجهیزات متصل به خود را نشان می دهد.

برنامه ریزی تمام قطعات به صورت اتوماتیک به عهده ی پنل است. برای نصب ابتدا باید تمامی ماژول های مبدل از طریق سیم به پنل اعلام حریق متصل شوند. سپس قطعات به صورت بی سیم یا با سی در طول مسیر قرار می گیرند؛ به عنوان مثال سیم دتکتورها و آژیرها در این مسیر با توجه به پلاریته ی مثبت یا منفی قرار می گیرند. بعد از قرار گیری کلیه مدارات و اتصالات و عایق شدن آنها، باطری ها در داخل دستگاه گذاشته شده و سیم ارت به بدنه پانل اعلام حریق سنس متصل می شود و بعد از وصل شدن برق دستگاه، دستگاه تست می شود.

نصب دتکتور گاز شهری و مونواکسید کربن

برای نصب دتکتور گاز شهری و مونواکسید کربن باید موارد زیر را توجه داشت:

🔴اگر دتکتور در اتاقی که وسیله گاز سوز دارد نصب شود:

✔️دتکتور باید در فاصله ۱ الی ۳ متر افقی و ۱٫۸۵ الی ۳ متر عمودی  از وسیله گاز سوز قرار بگیرد.

✔️دتکتور ترجیحا روی سقف نصب می شود و باید حداقل ۳۰ سانتی متر از دیوارها فاصله داشته باشد.

✔️دتکتوری که روی دیوار نصب می شود تا حدامکان باید در بلندترین جا نصب شده ولی فاصله آن از سقف نباید کمتر از ۱۵ سانتی متر باشد.

🔴اگر دتکتور در اتاقی که وسیله گاز سوز ندارد نصب شود:

✔️در اتاق خواب‌ها دتکتورها در ارتفاعی نصب شوند که تنفس افراد در آن ارتفاع اتاق انجام میگیرد.(هنگام خواب)

 

دتکتور گاز شهری و منواکسید کربن

بروزرسانی در تاریخ ۱۴۰۱/۰۳/۰۴

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نیاز به کمک دارید؟ پیام دهید