جستجو

کپسول آتش نشانی چیست

کپسول آتش نشانی چیست

کپسول آتش نشانی چیست ؟ در نگاه اول وقتی به کپسول آتش نشانی نگاه می‌کنیم، صرفاً یک محفظه فولادی و قابل حمل می‌بینیم روی دیوارهای اماکن اداری نصب شده است. با این که در ظاهر شبیه به همدیگر هستند، اما ماده خاموش کننده در هر کدام از آنها متفاوت است. یک کپسول آتش نشانی از آب پر شده، با کپسول دیگری که برای خاموش کردن اتصالات برقی است ظاهری حدوداً یکسان دارند.

در این صورت ممکن است از آب برای خاموش کردن آتش سوزی حاصل از سوختگی سیم‌ها استفاده کنیم و اوضاع بدتر بشود. وجود یک شیر برای جلوگیری از انتشار دی اکسید کربن و دیگر خاموش کننده‌ها در جلوی آن قرار گرفته است. برای استفاده از کپسول آتش نشانی باید با اهرمی که قرار داده شده، ماده پر شده را روی محل آتش سوزی پاشید.

کپسول آتش نشانی کاربردهای مهمی دارد. هر محیطی که در آن فعالیت انجام می‌شود، حتی خانه‌های مسکونی به یک کپسول آتش نشانی مناسب نیاز دارند. با توجه به اندازه‌های مختلف کپسول‌های آتش نشانی، حتی درون خودروها نیز می‌توانیم یکی از آن‌ها داشته باشیم. مدل‌هایی از آن‌ها که بزرگتر هستند، برای مکان‌هایی مانند انبارها و کارخانه‌های بزرگ استفاده می‌شوند. تولید این کپسول‌ها در اندازه‌های مختلف، به دلیل استفاده شان نیز بستگی دارد. یک کپسول دو کیلویی، کمترین اندازه به حساب می‌آید و تا ۳۰ کیلو نیز بالاتر می‌رود. کپسول آتش نشانی ۹ و ۱۲ و ۳۰ کیلویی توسط ارابه‌های چرخدار حرکت می‌کنند.

کپسول آتش نشانی چیست

کاربرد کپسول آتش نشانی

خاموش کردن آتش‌های خارج از کنترل، کاربرد اصلی کپسول آتش نشانی است. این آتش سوزی می‌تواند به هر دلیلی از جمله مشکل در سیستم برق کشی، سوختن بر اثر آتش گرفتن پارچه و چوب، آتش گرفتن مواد اشتعال زا مانند الکل و اسیدهای مختلف و مواد دیگر باشد.

لازم است هر محل اداری با توجه به وسایلی که در آن قرار دارد، یک نوع خاصی از کپسول آتش نشانی را انتخاب کند. به عنوان مثال آزمایشگاه‌ها و بیمارستان‌ها دارای مواد اشتعالزای متفاوتی با یک مغازه یا دکان فروش هستند. از آن جا که لازم است در هر محیط کاری و اداری چند تا کپسول وجود داشته باشد، بهتر است که با توجه به کاربرد کپسول آتش نشانی انتخاب شوند.

با توجه به این که هر کدام از کپسول‌های آتش نشانی، نوع خاصی از آتش سوزی را کنترل می‌کنند، توجه به نوع ماده پر شده در کپسول آتش نشانی اهمیت دارد. کپسولی که تاسیسات برقی را خاموش می‌کند برای استفاده در محیط‌هایی که سوختگی توسط گازها ایجاد می‌شود، مناسب نیست. به همین دلیل است که مدل‌های مختلفی برای کپسول آتش نشانی طراحی و عرضه شده اند. بعضی از کلاس‌ها را نمی‌توان به جای یکدیگر استفاده کرد. بعضی از آنها که با همدیگر هماهنگی دارند، در کلاس‌های کپسول آتش نشانی در کنار یکدیگر قرار گرفته‌اند.


📌 فروشگاه آتش ندا عرضه کننده انواع تجهیزات سیستم اعلام حریق و سیستم اطفای حریق برندهای مطرح ایرانی و خارجی


 

کپسول آتش نشانی با چه گازی پر می‌شود

مایعات قابل اشتعال را معمولاً با کپسول آتش نشانی پر شده از دی اکسید کربن استفاده کنیم. این نوع کپسول می‌تواند در کارخانه‌های رنگ سازی، مخازن رنگ، اسپری و مخازن ترکیبی، مخازن مایعات شیمیایی و حتی مخازن نفت و گاز که محیط قابل اشتعال  کاربرد درستی داشته باشد. تمام این مواد به راحتی با دی اکسید کربن خاموش می‌شوند.

همچنین آتش سوزی‌هایی که با وسایل برقی و اشکال در سیم کشی برق اتفاق می‌افتند، با کپسول از دی اکسید کربن خاموش می‌شوند. بنابراین محیط‌های اداری که سیم کشی روکار دارند بهتر است که از این نوع کپسول استفاده کنند.

مواد دیگری که در کپسول آتش نشانی مثل «دی اکسید کربن»، «بی کربنات سدیم»، «پتاسیم» یا «فوم خاموش کننده» هم به عنوان مواد خاموش کننده در آن استفاده می‌شوند. این مواد با فشار زیاد درون کپسول آتش نشانی قرار گرفته اند. به همین دلیل هنگام استفاده با فشار روی محوطه ای که آتش گرفته  پاشیده می‌شوند. به همین دلیل، اهمیت دارد که کلاس کپسول آتش نشانی باید مناسب دلیل آتش سوزی باشد.

در نگاه اول باید به این نکته توجه داشت که این کلاس‌ها با حساسیت‌های خاصی تعیین شده اند. تخصص تولیدکنندگان کپسول آتش نشانی و تجربه آنها باعث شده که روی این دسته بندی‌ها حساس باشند. آتش سوزی مسئله ای نیست که شوخی‌بردار باشد و به آن بی توجهی کنیم.

انواع کپسول آتش نشانی براساس کلاس

انواع کپسول آتش نشانی

شش کلاس مختلف در تولید کپسول آتش نشانی وجود دارد که با حروف A تا F مشخص می‌شوند. این دسته بندی‌ها بر این اساس ایجاد شده که هر کپسول آتش نشانی مناسب خاموش کردن چه نوع موادی است. البته هر کدام از کپسول‌ها می‌توانند شامل دو یا سه تا از این کلاس‌ها باشند. به عنوان مثال ABC,BC, BCE یا مدل‌های دیگر هم وجود دارند.

🟢کلاس A برای آتش سوزی‌های ناشی از سوختن موادی مانند کاغذ و چوب که مواد جامد معدنی هستند. این گونه مود معمولاً در هر خانه یا مغازه ای پیدا می‌شوند. مثل دکورهای چوبی، کتابخانه، پرده‌ها، پوشاک، کمد و بوفه و دیگر وسایلی با مواد جامد قابل سوختن تهیه شده اند.

🟢کلاس B  مناسب آتش‌های ناشی از مایعات قابل اشتعال است. در این بین می‌توانیم به روغن، نفت، گریس، گازوئیل و نفت و دیگر مایعاتی هستند که قابلیت آتش گرفتن دارند. آزمایشگاه‌ها، بیمارستان‌ها  و بسیاری از صنایع هستند که با این وسایل سر و کار دارند.

🟢کلاس C مناسب آتش سوزی‌هایی است که گازها منبع اشتعال هستند. گازهای اشتعالزا که حتی گاز دستشویی هم جزئی از آنها است.

🟢کلاس D برای فلزات قابل اشتعال طراحی شده است. در این کلاس، روی آتش سوزی‌هایی حاصل از فلزهایی مانند سدیم، پتاسیم و دیگر فلزها تمرکز شده است. آزمایشگاه‌ها در این حوزه هستند.

🟢کلاس E، مناسب آتش سوزی‌های حاصل از وسایل برقی است. وسایلی که ممکن است در خانه یا دیگر مکان‌ها قرار گرفته باشند.

🟢کلاس F سوختگی‌های حاصل از چربی‌های غذایی را کنترل می‌کند. آشپزخانه، رستوران، کافه و دیگر محیط‌های غذایی نیاز به این کلاس کپسول آتش نشانی دارند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نیاز به کمک دارید؟ پیام دهید