جستجو

استاندارد ملی سیستم های اعلام حریق و اطفاء حریق

استاندارد ملی سیستم های اعلام حریق و اطفاء حریق

استاندارد اعلام حریق چیست؟

اعلام حریق سیستمی است که از ضروری‌​ترین تجهیزات ایمنی ساختمان محسوب می‌​شود. سیستم اعلام حریق دارای استانداردهای مخصوصی است که توجه به آن هنگام پیاده‌سازی اهمیت ویژه​ای دارد. اعلام حریق شامل تجهیزاتی مانند دتکتور (حرارت، شعله، گاز و دود) است. وظیفه دتکتور شناسایی عامل حریق است. با شناساییی عامل حریق از طریق آژیر، فلاشر یا نور هشدار داده می​‌شود. سیستم اعلام حریق نقش مهمی در نجات جان افراد و جلوگیری از بروز حادثه دارد. در صورتی که استانداردهای اعلام حریق به خوبی رعایت شود، سیستم اعلام حریق تا مدت​ها فعال باقی خواهد ماند. اما متاسفانه به دلیل‌عدم رعایت استانداردهای اعلام حریق در بیش از ۹۰ درصد سیستم​‌های پروژه​‌های صنعتی، پس از مدت کوتاهی خاموش شده و غیر فعال می​‌شوند. استانداردهای اعلام حریق توسط کارشناسان خبره پیاده‌سازی شده و شامل موارد زیر است:

◀ استاندارد UL
◀ استاندارد LPCB
◀ استاندارد NFPA
◀ استاندارد NFPA72
◀ استاندارد EVPU
◀ استاندارد BS5839
◀ استاندارد BS-EN54


سیستم اسپرینکلر سیستمی است که می‌تواند آتش اولیه را به‌صورت خودکار و محلی خاموش کند.

برای خرید این محصول  و محصولات دیگر تماس بگیرید

۰۲۱-۴۰۳۳۰۳۸۸ ☎️


استاندارد اعلام حریق چیست؟

⭐ ⭐ ⭐ ⭐ ⭐ 

🔥 آشنایی با شرکت فن آوری سانا پژوهش گستر و معرفی محصولات سیستم اعلام حریق سنس 🔥

⭐ ⭐ ⭐ ⭐ ⭐ 

سیستم اعلام حریق با توجه به سیاست​‌های کاری و شغلی پیاده‌سازی می​​‌شود و در صورتی که کارفرما هستید، پیشنهاد می‌​شود از استاندارد ملی سیستم‌های اعلام حریق و اطفاء حریق استفاده نمایید تا خطرات حادثه آفرین محل کار کاهش یابد و ایمنی افراد بالا برود و در نهایت متحمل خسارات مالی نشوید. وجود سیستم​‌های غیر اصولی نه تنها به اطفا حریق کمک نمی​‌کند، بلکه باعث ایجاد هزینه​‌های بیشتر خواهد شد.

استاندارد اعلام حریق شامل چه مواردی است؟

استاندارد اعلام حریق شامل مواردی مانند: فاصله میان سنسورها، محل قرارگرفتن پنل اصلی، تعداد سنسورهای لازم برای ساختمان و انتخاب نوع سیستم اعلام حریق است.

معرفی استاندارد LPCB

استاندارد LPCB که مخفف عبارت «Loss Prevention Certification Board» و یک مارک کاملا تایید شده توسط سازمان BRE GLOBAL است و به محصولات صنعت ایمنی از آتش سوزی متعلق است. وظیفه اصلی این استاندارد حفاظت از جان و مال انسان​‌ها و حفظ محیط زیست می​‌باشد. برای این استاندارد یک کتاب منتشر شده است که به عنوان کتاب قرمز به معرفی محصولات و شرکت​‌هایی پرداخته است که به رعایت این استاندارد می‌​پردازند. این استاندارد برای هر نوع سیستم اطفا حریق مورد تایید، گواهی LPCB صادر می​کند. مزایای رعایت این استاندارد برای مصرف کنندگان شامل موارد زیر است:

✔️ کاهش خطرات ناشی از رعایت نکردن اصول ایمنی.
✔️ کاهش خسارت​های مالی ناشی ازعدم رعایت درست و اصولی از مواد و مصالح ایمنی.
✔️ صرفه جویی در زمان با انتخاب محصول و خدمات مناسب.
✔️ دارای اعتبار در سطح جهانی و دریافت سود خوب از فروش آن​‌ها.


سیستم اعلام حریق زیتکس (Zitex) یکی از معتبرترین برندهای ایرانی است که مورد تایید سازمان آتش‌نشانی بوده و مهم‌ترین سامانه‌های اعلام حریق به حساب می‌آید.

برای خرید این محصول و محصولات دیگر تماس بگیرید

۰۲۱-۴۰۳۳۰۳۸۸ ☎️


استاندارد LPCB

معرفی استاندارد NFPA

استاندارد NFPA که مخفف عبارت «American National Fire Protection Association» با معنای انجمن ملی آتش نشانی آمریکا است. این انجمن بیش از دویست سال پیش با هدف محافظت از جان و مال و افزایش بهبود کیفیت زندگی استانداردهایی را مطرح نمود که با رعایت آن می​‌توان خسارات ناشی از آتش سوزی و حریق را کاهش داد و حتی به صفر رساند. استاندارد NFPA تمامی اصول و قوانین را در بر می​‌گیرد و به عنوان مرجع انواع استاندارد ملی سیستم‌های اعلام حریق و اطفاء حریق شناخته می​‌شود. این استاندارد شامل موارد زیر است:

نوع استانداردتوضیحات
استاندارد NFPA1پیشگیری از حریق
استاندارد NFPA2دستورالعمل تکنولوژی هیدورژن
استاندارد NFPA3 استاندارد آزمایش​های پیشگیری از حریق
استاندارد NFPA16استاندارد نصب اسپرینکلرهای فوم- آب
استاندارد NFPA72استاندارد دستورالعمل سیستم اطفا حریق
اسناندارد NFPA92دستورالعمل سیستم کنترل دود

معرفی استاندارد NFPA72

استاندارد NFPA72 از جمله استانداردهای اعلام حریق است که به مواردی مانند محل دقیق نصب، بررسی عملکرد، تست و آزمایش و نگهداری سیستم اطفا حریق می​‌شود. با بررسی و نظارت مستقیم بر سیستم اطفا حریق خطرات مربوط به حریق را کاهش می​‌دهد. در نهایت به بررسی تجهیزات آتش سوزی و سیستم​‌های ارتباطی ضروری و مولفه​‌های آن می‌​پردازد.

معرفی استاندارد اعلام حریق BS-EN54

استاندارد BS-EN54 به عنوان اجباری​ترین استاندارد اروپا تلقی می‌​شود و هدف از پیاده‌سازی آن ایجاد معیاری و استاندارد هماهنگ برای محصولات و سیستم​‌های اطفا حریق است تا بتوان به آن​‌ها اطمینان نمود. این استاندارد مطابق با قوانین کلی اتحادیه اروپا پیاده‌سازی شده است و دارای دو گواهینامه زیر است:

🟢 گواهینامه محصول برای تایید عملکرد ثابت
🟢 گواهینامه FP برای تایید عملکرد

ناندو یا NANDO مخفف عبارت «New Approach Notified and Designated Organisations» است و تمامی محصولات را مورد بررسی قرار می​دهد و پس از تایید آن کد CPR را صادر می​کند. این استاندارد در تمامی کشورها مورد تایید است و استفاده می​شود. میزان فضای تحت پوشش دتکتور دودی محصولات برای این استاندارد مربعی با مساحت ۸۰ متر و با برد دتکتور ۳۰ متر است.

معرفی استاندارد BS5839

استاندارد BS5839 از چند اصول و آیین نامه در زمینه سیستم​های اعلام حریق و دزدگیر ساختمان پیروی می​کند. این استاندارد دستورالعمل​های بسیاری را در بر می​گیرد که شامل موارد زیر است:

✳️ هر طبقه ساختمان شامل یک زون جدا باشد و در صورتی که از مساحت ۲۰۰۰ بیشتر است یک زون در نظر گرفته شود.
✳️ در آشپزخانه باید از دتکتور HF استفاده نمود.
✳️ در موتورخانه و آسانسور نصب دتکتور دودی و حرارتی ضروری است.
✳️ دتکتور سقف حیاط خلوت دارای یک زون مستقل باشد.
✳️ در پارکینگ از دتکتور HR استفاده شود.

معرفی استاندارد BS5839

این استاندارد سیستم اصفا حریق را درجه بندی​ می​کند و شرح آن به صورت جدول زیر است:

درجهتوضیحات
درجه Aشامل سیستمی دارای آشکارسازها، صداگیرها و تجهیزات کنترل مرکزی و سیستم هشدار مجزا
درجه Cشامل آشکارسازها و صداگیرهای مجزا که از طریق منبع تغذیه و تجهیزات مرکزی کنترل می​شوند.
درجه D1شامل سیستم​های حاوی یک یا چند آشکارساز برقی که هر کدام دارای منبع تغذیه مجزا هستند
درجه D2شامل سیستمی حاوی یک یا چند آشکار ساز برقی که دارای منبع تغذیه یکپارچه هستند.
درجه F1شامل سیستم​های متشکل از یک یا چند آشکارسازی که توسط باتری کار می​کنند.
درجه F2شامل سیستم​های حاوی چند آشکار ساز که قابل تعویض هستند.

استاندارد ملی سیستم‌های اعلام حریق و اطفاء حریق مطابق با این استاندارد دارای سه سطح حفاظت شامل موارد زیر است:

LD1: این استاندارد شامل حداکثر حفاظت از راه​های فرار، اتاق​های پر خطر، راهرو، اتاق نشیمن، اتاق خواب، انبار و گاراژ است. در این استاندارد سیستم اطفا حریق سراسر خانه نصب می​شود و آشکارسازها به صورت گردشی بخشی از مسیر فرار را پشتیبانی می​‌کنند و شامل سرویس‌های بهداشتی و حمام نخواهد شد.

LD2: این استاندارد تنها شامل حفاظت از راه​های فرار و اتاق​‌های پر خطر است. در این استاندارد سیستم​‌های آشکارساز به طور گردشی در تمامی مسیر​های فرار قرار می​‌گیرند و تمام اتاق​‌های پر خطر مانند اتاق نشیمن و آشپزخانه را تحت پوشش قرار می​دهد.

LD3: این استاندارد شامل کمترین حفاظت است که فقط راه​‌های فرار را پوشش می​دهد. در این سیستم آشکارسازها در مسیر​های فرار مانند راهروها خروجی‌​ها قرار می‌​گیرد. این استاندارد اغلب برای مجتمع‌​های تک واحد با ارتفاع بیش از ۴.۵ متر از سطح زمین مناسب است.

سخن نهایی

از اینکه تا انتهای این مقاله (استاندارد ملی سیستم های اعلام حریق و اطفاء حریق) همراه ما بودید سپاسگزاریم.فروشگاه آتش ندا آماده شنیدن نظرات و سوالات شما عزیزان می‌باشد.

تاریخ انتشار ۱۴۰۱/۰۴/۰۷

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نیاز به کمک دارید؟ پیام دهید