جستجو

ایزولاتور اعلام حریق

ایزولاتور اعلام حریق

 

ایزولاتور اعلام حریق چیست : مدارهای الکتریکی برای قطع و وصل جریان در زمان خطر و آسیب، به کلیدهایی نیاز دارند که در زمان قطع برق بتوانند فواصلی میان کنتاکت‌ها ایجاد کنند. هر کلید جداکننده مادامی می‌تواند با موفقیت مدار را قطع کند که جریانی از مدارها عبور نکند یا ولتاژ میان قطبین مدار، تغییر چندانی نداشته باشد.

یکی از مدارهای الکتریکی متعددی که برای اتصال سیستم اعلام حریق کاربرد دارد، مدار لوپ نام داشته و برای قطع جریان به همان کلید مذکور نیازمند بوده که در اصطلاح فنی، ایزولاتور نامیده می‌شود. در صورتی که یک اتصال کوتاه در مدار لوپ اتفاق بیفتد، کلیه قطعات وابسته خاموش می‌شوند و اگر ایزولاتور برای مدار تعبیه شود، تنها قطعاتی که میان دو کلید قرار می‌گیرند، خاموش خواهند شد.

🔥 بهترین‌ها را با ما تجربه کنید اعلام حریق سنس 🔥

 کارکرد ایزولاتور بدین‌گونه است که قسمت آسیب‌دیده توسط اتصالات کوتاه را از بخش‌های سالم جدا می‌کند. ویژگی بارز ایزولاتورها در مدار، خنثی بودن آنهاست که سبب می‌شود آدرس‌پذیر نباشند و در برنامه مرکزی نیز تعریف نشوند. مشخصات فنی یک ایزولاتور مواردی مانند کاهش اختلالات اتصال کوتاه و عایق خودکار بخش آسیب‌دیده توسط اتصالات خطرناک خواهند بود.

 بعضی از تولیدکنندگان سیستم اعلام حریق، ایزولاتورها را به‌صورت پایه می‌سازند؛ به عبارتی به‌جای اینکه از پایه فلاشر یا detector استفاده کنند، از پایه ایزولاتوری استفاده خواهند کرد. همان گونه که گفته شد ایزولاتورها آدرس‌پذیر نیستند اما ممکن است برخی از برندها این خصلت را برای کلید تعریف کنند.

ایزولاتور اعلام حریق

کاربرد ایزولاتور اعلام حریق

قبلاً نیز متذکر شدیم که در صورت وجود یک ایزولاتور در مدار لوپ، کلیه قطعات خاموش نمی‌شوند و فقط آن دسته از تجهیزاتی که میان دو سر مدار هستند قطع خواهند شد. به بیان ساده‌تر می‌توان گفت که ایزولاتور بخش آسیب‌دیده را که توسط اتصالات کوتاه دچار خرابی شده‌اند، از رده ‌خارج می‌کند و برای تجهیزات دیگر بستر جدیدی برای فعالیت‌شان فراهم می‌کند.

⭐ ⭐ ⭐ ⭐ ⭐ ⭐

📌 پیشنهاد مطالعه: سیستم اعلام حریق سایان

⭐ ⭐ ⭐ ⭐ ⭐ ⭐

در سیستم‌های اعلام حریقی که هوشمند ساخته شده‌اند و به‌نوعی آدرس‌پذیرند در هنگام رخ‌دادن اتصالات کوتاه در مدار، آژیر،  detector و شستی از رده کاری خارج می‌شوند که برای رفع چنین مشکلی بایستی یک یا دو ایزولاتور در مدار نصب کرد.

یکی از استانداردهای تعریف شده برای حریق در مدار به نام nfpa72 این‌چنین بیان می‌کند که در صورت وقوع اتصالات، نباید بیش از یک بخش از رده‌خارج شود.

طبق این قانون برای ایجاد بستر عبور جریان استاندارد، باید برای هر قسمتی که تجهیزاتی دارد، یک ایزولاتور تعبیه نمود. با این تفاسیر می‌توان گفت که کلید ایزولاتور در نقش پزشک مدار اعلام حریق، در یک اتصال کوتاه، با نجات دادن کارایی تجهیزات دیگر، بخش خراب را از سایرین، تفکیک می‌کند.

آتش ندا عرضه کننده انواع تجهیزات سیستم اعلام حریق آدرس پذیر و انواع سیستم اعلام حریق متعارف

انواع ایزولاتورهای اعلام حریق

ایزولاتورها عمدتاً در دو نمونه تولید می‌شوند.✔️ نمونه اول به صورتی است واسطه سامانه ورودی و خروجی داخل یک جعبه قرار داده می‌شود. ✔️نمونه دوم همان حالت پایه است که گفته شد به‌جای پایه فلاشری یا آژیر، از یک‌ پایه ایزولاتوری برای کار قطع مدار استفاده می‌کند.

ممکن است در بعضی از برندهای سازنده ایزولاتور، کلید را درون یک قطعه آدرس‌پذیر قرار دهند. قراردادن یک ایزولاتور در قطعه آدرس‌پذیر مانند آژیر آدرس‌پذیر با ایزولاتور داخلی و detector دود با ایزولاتور خواهد بود. احتمال دارد که سازنده، شکل ظاهری کلید ایزولاتور را به‌صورت یک چراغ نشانگر تعریف کند. امکان تفاوت در ظاهر ایزولاتورها به دلیل تفاوت در سلایق تولیدکنندگان وجود دارد اما در کارایی و مزیت‌های آنها تغییری حاصل نخواهد شد.

وجه تسمیه ایزوله کردن برای این کلید الکتریکی پاک‌ کردن مدار از قسمت‌هایی است که توسط اتصالات مضر آسیب ‌دیده‌اند. لازم است که در هر قسمتی از مدار که ایزولاتوری برای آن تعریف می‌شود، یک مقاومت نیز در نظر گرفته شود. طریقه استفاده از ایزولاتورها و تعداد استاندارد آنها برای هر لوپ توسط دستورالعمل‌هایی که کارخانه ارائه می‌کند، تبیین شده است.

📌 آتش ندا معتبر ترین نمایندگی سیستم اعلام حریق زیتکس

برندهای عرضه کننده ایزولاتور

برندهای عرضه‌کننده ایزولاتور

به‌تازگی تولیدکنندگان ایرانی نیز به دلیل اهمیت فراوان این کلید، به تولید آن روی آورده‌اند که از لحاظ ساخت و کیفیت با رقیب خارجی خود قابل قیاس کردن است و طبعاً قیمت نازل‌تری نسبت به نوع وارداتی آن خواهد داشت. کیفیت در کنار قیمت مناسب منجر به استفاده بالا از این کلید الکتریکی شده است.

برندهای ایرانی که به تولید سیستم‌های اعلام حریق هوشمند و آدرس‌پذیر می‌پردازند تولیدکنندگانی مانند اعلام حریق زیتکس، اعلام حریق سایان، اعلام حریق تسلا، اعلام حریق آریاک و اعلام حریق سنس می‌باشند که همان گونه که گفته شد کیفیت بالایی در کنار قیمت مناسب برای محصولات خود در نظر گرفته‌اند. برندهای وارداتی ایزولاتور عبارت‌اند از: هگزا، آپولو، هورینگ، تله تک و GST .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نیاز به کمک دارید؟ پیام دهید