جستجو

تفاوت سیستم اعلام حریق متعارف و آدرس پذیر

تفاوت اعلام حریق متعارف و آدرس پذیر

تفاوت سیستم اعلام حریق آدرس پذیر و متعارف در چیست؟

در این مطلب می خواهیم در مورد تفاوت سیستم اعلام حریق آدرس پذیر و متعارف برای شما مطالبی ارائه دهیم.

به طور کلی سیستم اعلام حریق یک سیستم امنیتی در مقابل آتش میباشد و به مجموعه ای از قطعات الکترونیکی(دتکتورها-کنترل پنل-آژیر و غیره) که وظیفه آشکار سازی دود و حریق و اعلام از طریق آژیر و فلاشر را بر عهده دارند میگویند. سیستم های اعلام حریق خود در دو نوع دستی و اتوماتیک گروه بندی شده است. سیستم اعلام حریق اتوماتیک به سه گروه آدرس پذیر، متعارف و بدون سیم(وایرلس)تقسیم میشود. 

سیستم اعلام حریق آدرس پذیر

بطور کلی، در یک سیستم آدرس پذیر همانطور که از نامش مشخص است هر دستگاه متصل دارای آدرس منحصر به فرد است که به دستگاه مرکزی متصل است. این موضوع باعث میشود محل دقیق آتش تشخیص داده شود که از طریق پنل (پنل های سیستم اعلام حریق معمولا در ورودی ساختمانها نصب میشود) اعلام میکند و معمولا برای پروژه های بزرگ و ساختمانهای بزرگ استفاده میشود.

سیستم اعلام حریق متعارف

اما در سیستم متعارف هیچ مکانیزمی برای تشخیص محل دقیق حریق وجود ندارد، البته میتوان ناحیه کلی حریق را شناسایی کرد و معمولا برای ساختمانهای کوچک استفاده میشود. هر دو نوع سیستم حریق به پنل مرکزی وصل میشوند، بزرگترین تفاوت اعلام حریق آدرس پذیر و متعارف در این است که در مدل آدرس پذیر دقیق مشخص میشود که چه دستگاهی فعال شده است و میتوان محل دقیق را شناسایی کرد.

تفاوت سیستم اعلام حریق آدرس پذیر و متعارف در سیم کشی

امروزه در بسیاری از مکانهای تجاری حتی مسکونی اولین چیزی که نصب میشود، یک سیستم اعلام حریق میباشد، پس خوب است که حتی به صورت تئوری در مورد نحوه راه اندازی انواع سیستم های اعلام حریق بدانیم.
تفاوت سیستم اعلام حریق آدرس پذیر و متعارف در سیم کشی و نحوه راه اندازی از اهمیت بالایی برخوردار است ، چون بسیار حساس و مهم است و اگر تخصص ندارید پیشنهاد میکنم از یک متخصص کمک بگیرید.

سیستم اعلام حریق آدرس پذیر به صورت loop (حلقه ای) به یکدیگر متصل هستند بطوریکه تمامی دستگاه ها به صورت حلقه وار به هم متصل میشوند و در انتها از طریق سیم به پنل کنترل مرکزی وصل میشوند.

در سیستم آدرس پذیر هر موقع خرابی یا قطعی در هر جای از مدار پیش بیاد باعث از کار افتادن کل سیستم نمیشود.

سیستم اعلام حریق متعارف از کابل کشی به صورت خطی استفاده میکند، هر دستگاه در هر طبقه خودش به پنل مرکزی متصل هست. سیستم متعارف به علت سیم کشی زیاد از هزینه نصب بالایی برخوردار است. البته سیم و کابل استفاده شده در هر دو نوع فرقی نمیکند، تفاوت در نحوه سیم کشی آن میباشد.

🛒مشاهده انواع تجهیزات برای جلوگیری از آتش سوزی در محصولات فروشگاه آتش ندا🔥

فرق سیستم اعلام حریق متعارف و آدرس پذیر از لحاظ هزینه

سیستم های متعارف قیمت پایینتری نسبت به آدرس پذیر دارند. نصب سیستم های متعارف به علت سیم کشی ستاره ای مانند، هزینه زیادی در بردارد به علت اینکه باید تمامی وسایل به صورت مجزا به پنل مرکزی وصل شود.

سیستم های متعارف زمان زیادی برای نصب نیاز دارد و سیم زیادی برای کابل کشی مصرف میکند، درحالیکه سیستم های آدرس پذیر قیمت مناسبتری برای تجهیزات اولیه دارند.

کدام سیستم بهتر است؟

سیستم های متعارف قیمت پایین تری نسبت به آدرس پذیر دارند. نصب سیستم های متعارف به علت سیم کشی ستاره ای مانند، هزینه زیادی در بردارد به علت اینکه باید تمامی وسایل به صورت مجزا به پنل مرکزی وصل شود.

سیستم های متعارف زمان زیادی برای نصب نیاز دارد و سیم زیادی برای کابل کشی مصرف میکند، درحالیکه سیستم های آدرس پذیر قیمت مناسبتری برای تجهیزات اولیه دارند.

به طور کلی برای تشخیص آتش از نشانه های دود و حرارت و شعله استفاده میشود. سیستم اعلام حریق آدرس پذیر دارای قابلیت آدرس دهی هست، بطوریکه میتوان دقیق قطعه و محل حریق را شناسایی کرد.

امیدواریم از مطلب توضیح تفاوت سیستم اعلام حریق آدرس پذیر و متعارف بهره برده باشید در صورت داشتن هرگونه سوال و یا نظری برای ما کامنت بگذارید تا کارشناسان آتش ندا در اسرع وقت پاسخگوی شما باشند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نیاز به کمک دارید؟ پیام دهید