جستجو

زون بندی اعلام حریق

زون بندی اعلام حریق

سیستم اعلام حریق شامل تجهیزات مختلفی است که وظیفه دارد، محل دقیق آتش سوزی را تعیین کند. نحوه کاربرد زون بندی اعلام حریق به این صورت است که هنگام تشخیص حریق توسط دتکتور​ اعلام حریق، زون یا منطقه ای که آتش سوزی در آن رخ داده است، روی پنل اعلام حریق، اعلام می​شود و زون مربوط به حریق نمایش داده می​شود.

در نتیجه اپراتور سریع تر محل حریق را شناسایی می​کند و می​تواند سایر افراد را از طریق شستی اعلام حریق آگاه نماید. در سیستم اعلام حریق هر دتکتور می​تواند محل دقیق حریق را ارسال نماید. نام این سیستم؛ اطفاء حریق آدرس پذیر است که از هزینه بالا برخوردار است و برای پروژه​‌های بیش از ۲۰۰ دستگاه پیاده سازی می​شود. در سیستم‌​های معمولی زون بندی اعلام حریق به صورت دقیق انتخاب و زون بندی به منظور افزایش سرعت و دقت در تشخیص حریق استفاده می​شود و مهم​‌ترین عامل تعیین کننده مرز آن کاربری و مساحت و بخش بندی در ساختمان یا سالن است.

🔥 بهترین‌ها را با ما تجربه کنید اعلام حریق سنس 🔥

طبق این روش، ساختمان باید به قسمت​‌های مختلف تقسیم شده تا بتوان سیستم اعلام حریق را در آن نصب نمود و با ایجاد فشار شستی​‌های مختلف مربوط به بخش مورد نظر، آژیر اعلام حریق را به صدا در آورد. مهم‌​ترین عیب این سیستم نصب اندیکاتور در هر طبقه است که برای پنل ۴ زون ضروری تلقی می​شود. در صورتی که چراغ ورودی اندیکاتور سوخته باشد یا معیوب یاشد، با فعال شدن آژیر اعلام حریق، در یک طبقه با سه واحد، اتاق اصلی حریق مشخص نمی​شود و با سه واحد درب بسته برخورد می​کنید که احتمال وقوع آتش سوزی در هر یک وجود دارد.


سیستم اسپرینکلر سیستمی است که می‌تواند آتش اولیه را به‌صورت خودکار و محلی خاموش کند.

برای خرید این محصول  و محصولات دیگر تماس بگیرید

۰۲۱-۴۰۳۳۰۳۸۸ ☎️


زون بندی اعلام حریق آتش ندا

نکات مربوط به زون بندی اعلام حریق

از جمله نکات مربوط به زون بندی اعلام حریق می​توان به موارد زیر اشاره نمود:

✔️هر طبقه ساختمان که دارای مساحتی بیش از ۳۰۰ متر باشد، به عنوان منطقه مجزا انتخاب می​شود.

✔️دارای مساحتی به اندازه ۲۰۰۰ متر مربع است.

✔️در ساختمان​‌ها بخش بندی ضد آتش انجام شود؛ لذا پلکان​‌ها و چاه آسانسور​ها یا شفت​‌های دیگر به وسیله دیواره‌​های ضد حریق تفکیک می​شوند.

✔️رعایت حداکثر فاصله: رعایت حداکثر فاصله در جستجو یک منطقه ۳۰ متر است. لذا چراغ​‌های نشانگر در راهروها و ساختمان​‌های دارای اتاق متعدد نصب شود.

✔️انتخاب تابلو کنترل مناسب: یکی از مهم​ترین تکنیک‌های زون بندی انتخاب تابلو کنترل مرکزی است که با توجه به تعداد مدارهای ورودی و خروجی انجام می​شود.

تا حد امکان سعی کنید مرز بندی صحیح و تفکیک درست را انجام بدهید تا هنگام تعیین محل حریق دچار ابهام نشوید.

⭐ ⭐ ⭐ ⭐ ⭐ ⭐

📌 پیشنهاد مطالعه: سیستم اعلام حریق سایان

⭐ ⭐ ⭐ ⭐ ⭐ ⭐

زون بندی تجهیزات اعلام حریق

نکات مربوط به شستی‌​ها

در مسیری که هم سطح و کم تردد است فاصله شستی‌​ها را ۴۵ متر از یکدیگر در نظر بگیرید. مسیر​های پر تردد فاصله ۲۰ متر خواهد بود. در مسیرهای معمولی‌تر مثثل راهروها برای نصب شستی​‌ها فاصله ای بین ۳۰ الی ۴۵ متر را در نظر بگیرید. همچنین ارتباع نصب شستی​‌ها از اهمیت به سزایی برخوردار است؛ در صورتی که فاصله مناسب شستی​‌ها در نظر گرفته نشود، ممکن است با اشیای خارجی برخورد کند و به صورت اشتباهی به صدا در آید. لذا بهترین ارتفاع برای نصب شستی​‌ها ۱۲۰ تا ۱۶۰ سانتی متر است. همچنین در هر زون یک شستی قرار بدهید. تمام شستی​‌ها را به صورت فشاری یا شیشه ای در نظر بگیرید. سعی کنید شستی​‌ها را در محل پاکیزه و مناسب نصب کنید تا شستی​‌ها آلوده نشوند و به سادگی قابل تشخیص باشند. شستی​‌ها را در زمینه ای غیر همرنگ محیط قرار بدهید تا به سادگی قابل تشخیص باشند.

معایب استفاده از پنل ۱۲ زون

پنل ۱۲ زون یکی دیگر از تجهیزات زون بندی ساختمان است که در نصب آن نیازی به استفاده از ریموت اندیکاتور نیست و بر اساس استانداردهای تعیین شده باید به لابی و پارکینگ و چاله‌​ی اسانسور زون دیگری اختصاص داده می​شود. در نتیجه ۳ زون دیگر به این تعداد اضافه می​شود. سیستم زون بندی برای ساختمان​های مسکونی و اداری و سوله​‌ها متفاوت است و به گونه‌ای اجرا می​شود که به راحتی قابل تشخیص و روئیت باشد و در صورت بروز خطر به راحتی مسیر خروج را تشخیص دهد و یا محل ورود به موقعیت حریق را سریع تر بیابد.

📌 آتش ندا معتبر ترین نمایندگی سیستم اعلام حریق زیتکس

از جمله معایب پنل ۱۲ زون می​توان به موارد زیر اشاره نمود:

❌افزایش هزینه نصب دستگاه​‌ها 

❌افزایش میزان سیم برای سیم​کشی اعلام حریق 

❌افزایش قیمت پنل ۱۲ زون 

🔥 فروشگاه آتش ندا عرضه کننده و نمایندگی معتبر انواع تجهیزات اعلام حریق برترین برندهای ایرانی و خارجی در بازار لاله زار تهران 🔥

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نیاز به کمک دارید؟ پیام دهید