جستجو

سیستم اطفاء حریق اتوماتیک

سیستم اطفای حریق اتوماتیک

 سیستم اطفاء حریق اتوماتیک (automatic fire extinguishing system) : سیستم های اعلام و اطفاء حریق از جمله تجهیزاتی هستند که حضور آنها در مراکز و ساختمان های حساس ضروری است. این سیستم ها علاوه بر شناسایی آتش با انجام اقدامات لازم حریق را به صورت اتوماتیک خاموش میکنند.

این سیستم ها به شرح زیر میباشند:

  • سیستم اطفاء حریق اتوماتیک مه آب (Water Mist)
  • سیستم اطفاء حریق اتوماتیک ورتکس (vortex)
  • سیستم اطفای حریق اتوماتیک گازی
  • سیستم اطفای حریق اتوماتیک آبی
  • سیستم اطفای حریق اتوماتیک پودری (آیروسل)
  • سیستم اطفاء حریق اتوماتیک فوم

سیستم اطفاء حریق اتوماتیک مه آب

سامانه اطفاء حریق مه آب یا مه پاش یکی از سامانه های پیشرفته اطفاء حریق اتوماتیک است که در آن از آب به عنوان ماده خاموش کننده آتش استفاده میشود. همانطور که از نامش پیداست، این سیستم بر اساس پاشش قطرات مه مانند عمل میکند، بدین نحو که با تولید ذرات کوچک آب با قطر ۳۰۰ تا ۱۰۰۰ میکرون منجر به خاموش شدن آتش در محیط تحت نظارت میشود.

 سیستم اتوماتیک مه آب مانند سیستم اطفاء حریق آبی منجر به خنک سازی و همانند سامانه های اطفاء حریق گازی از رسیدن اکسیژن به آتش ممانعت مینماید. اطفاء حریق از طریق سامانه مه پاش در ابتدا با فرآیند خنک سازی محیط شروع میشود. در این فرآیند به دلیل وجود قطرات ریز آب، حرارت محیط به سرعت کاهش می یابد.

 سپس در مرحله جایگزینی اکسیژن و رقیق سازی، بخار آب تولید شده اکسیژن را از محل آتش سوزی می راند و قطرات آب با ایجاد لایه ای مرطوب و جدا کننده در سطح حریق می نشیند و از ارتباط آن با هوا جلوگیری می نماید. در نهایت ریزش قطرات کوچک آب با فشار لازم منجر به جداسازی و شستشوی مواد مشتعل از شعله میشود و نقش بسزایی در خاموش کردن آن ایفا میکند

سیستم اطفای حریق اتوماتیک مه آب

اجزا سیستم اطفای حریق اتوماتیک مه آب

اجزاء سیستم اطفاء حریق مه آب شامل :

  • مرکز کنترل
  • مخزن نگهداری آب
  • مخزن ذخیره گاز هیدروژن
  • لوله و اتصالات
  • نازل های مه پاش
  • آشکارساز حریق

سیستم اطفاء حریق اتوماتیک ورتکس

این سیستم اطفاء حریق اتوماتیک، سیستمی ترکیبی از گاز نیتروژن و مه آب است. عملکرد این سیستم بدین صورت است که آب تحت فشار نیتروژن به ذرات ۱۰ میکرونی تبدیل میشود و بعد از ترکیب با این گاز، از نازل خارج میگردد. این سیستم هیبریدی آب و گاز به طور همزمان آتش را مهار و خنک مینماید زیرا ذرات آب منجر به خنک شدن آتش و نیتروژن منجر به کاهش میزان اکسیژن و در نتیجه مهار حریق میشود.

  • این سیستم سازگار با محیط زیست است
  • سیستم اطفاء حریق ورتکس آتش را به طور کامل و با ایجاد کمترین رطوبت در محیط سرکوب میکند.
  • راه اندازی و شارژ این سیستم به سرعت انجام میشود.
  • تجهیزات سیستم ورتکس به ندرت دچار خرابی میشوند.
  • این سامانه بدون استفاده نامتعارف از منابع آبی و مواد شیمیایی میتواند آتش را مهار نماید.
  • بعد از استفاده از سیستم ورتکس نیازی به تمیز نمودن آن نیست.
  • این سیستم را میتوان در فضای باز استفاده نمود.
سیستم اطفاء حریق اتوماتیک ورتکس

سیستم اطفای حریق اتوماتیک گازی

زمانی که سایر سیستم های اطفاء حریق از جمله سیستم های آبی قادر به اطفاء حریق نیستند، از سیستم های گازی استفاده میشود. این سامانه ها اصولاً برای خاموش کردن آتش در محیط های پر خطر مانند پست های برق، مراکز نگهداری اسناد، اتاق های کنترل، اتاق های UPS، تجهیزات مخابراتی و … به کار میروند. سیستم های اطفاء حریق گازی از هیدروکربن های هالوژنه تشکیل شده اند و در مکان هایی که وزن کپسول مهم است نیز مورد استفاده قرار میگیرند نظیر هواپیماها و زیردریایی ها.

سیستم اطفای حریق اتوماتیک گازی

سیستم اطفاء حریق اتوماتیک ابی

سیستم اطفاء حریق آبی نوعی سیستم آب پاش سقفی است که برای مهار آتش مورد استفاده قرار میگیرد. به منظور استفاده از این سیستم، یک شبکه لوله کشی سقفی یا دیواری در محل مورد نظر تعبیه میشود و یک مرکز فشار لازم برای خروج آب از لوله را فراهم میکند. با توجه به شعاع عملکرد نازل ها، تعداد آنها و اندازه لوله ها را میتوان تعیین نمود. از این سیستم اطفاء حریق در پارکینگ ها، مخازن نگهداری سوخت، انبارها، هتل ها و … استفاده میگردد.

سیستم اطفای حریق اتوماتیک ابی

پیشنهاد مطالعه◀️

سیستم اطفاء حریق اتوماتیک پودری

سیستم اطفاء حریق آیروسل یا پودری بر پایه پودر و گاز طراحی شده است. وقتی سنسورهای این سامانه دود ناشی از حریق را تشخیص دادند، کپسول های آیروسل فعال میشوند و ذرات جامدی که قطر آنها کمتر از ۱۰ میکرومتر است را بر روی آتش پخش کرده و در نهایت آن را خاموش مینمایند.

 این ذرات نسبت به خاموش کننده های شیمیایی ابعاد جرمی کوچکتری دارند و پسماند کمتری در محل مورد نظر به جا میگذارد. ذرات آیروسل متراکم از کربنات پتاسیم تشکیل شده اند که در اثر تجزیه گرمایی یک ترکیب جامد به شکل آیروسل ایجاد میکنند. 

این ماده جامد غیر سمی است و تا هنگامی که به صورت الکتریکی و یا واکنش گرمازا فعال نشود، پایدار میماند. این سیستم در اتاق های کنترل، کابین های مخابراتی، اتاق سرور، اتاق ژنراتور، صنایع نفت و گاز و … مورد استفاده قرار میگیرد.

سیستم اطفای حریق آیروسل

سیستم اطفاء حریق اتوماتیک فوم

عملکرد سیستم اطفاء حریق فوم بدین صورت است که برای مهار آتش، آب و فوم به نسبت مشخص با هم ترکیب شده و از طریق لوله کشی به نازل هایی که در محیط نصب شده اند منتقل میشوند. فومی که از نازل خارج میشود حاصل ترکیب محلول آب محتوی فوم با هوا است. 

این فوم بعد از خروج بر روی سطح مایع مشتعل قرار میگیرد و مانع ورود هوا به مایع میشود. روکشی که توسط فوم بر روی سطح مایع قرار میگیرد از رسیدن بخارات قابل اشتعال به هوا ممانعت میکند و به دلیل رطوبت بالا، مایع در حال اشتعال را خنک میکند.

 در این سیستم ها ترکیب آب و فوم با یکدیگر به سه روش صورت میگیرد. این روش ها عبارتند از سیستم پمپاژ فوم، استفاده از آب و سیستم مخزن. از این سامانه مهار حریق در تاسیسات نفتی، انبار مواد شیمیایی، مخازن نفتی و آشیانه هواپیماها استفاده میشود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نیاز به کمک دارید؟ پیام دهید