جستجو

عیب‌یابی اعلام حریق سنس

عیب یابی اعلام حریق سنس

عیب‌یابی اعلام حریق سنس: یکی از الویت‌های کاری مهندسان و متخصصان امور تاسیسات در ساختمان، عیب‌یابی اعلام حریق است؛ زیرا این سیستم‌های اعلام حریق نقش مهمی در حفظ ایمنی ساختمان و جلوگیری از خسارت‌های ناشی از آتش سوزی دارد. عیب‌یابی سیستم‌های اعلام حریق یا تعمیر و نگهداری از این سیستم‌ها در ساختمان، باید همواره مورد توجه مدیران و ساکنان ساختمان‌ها باشد؛ چرا که گاهی اوقات به مرور زمان این دستگاه‌ها نیز مانند هر دستگاه دیگری دچار خطا و اشتباه می‌شوند که بایستی ضمن رفع آن به آپدیت دستگاه در زمان مناسب خود پرداخت تا دستگاه بتواند در زمان بروز خطر به درستی وظیفه خود را انجام دهد. تجهیزات اعلام حریق سنس هم مانند همه تجهیزات اعلام حریق دیگر نیازمند این عیب‌یابی و آپدیت دوره‌ای هستند و بنابراین عیب‌یابی اعلام حریق سنس، در ساختمان‌هایی که دارای این نمونه از تجهیزات ایمنی هستند، باید در الویت کاری آن ساختمان قرار گیرد.

عیب‌یابی اعلام حریق سنس

تعمیر و نگهداری سیستم اعلام حریق

سیستم‌های اعلام حریق دارای حساسیت بسیار بالایی هستند؛ برای این‌که در زمان سرویس سیستم بتوان دقیقا مشکل را عیب‌یابی کرد بایستی همواره همه ارورها و آلارم‌های سیستم، همراه با زمان این ارورها و آلارم‌ها ثبت شود. لازم به ذکر است که امروزه بیشتر سیستم‌های اعلام حریق دارای حافظه داخلی هستند ولی به دلایلی مانند دستکاری غیر کارشناسانه، قطع برق، قطع باطری امکان پاک شدن این حافظه همواره وجود خواهد داشت. بنابراین بهترین روش ثبت همه موارد خطاهای سیستم در طول مدت زمان استفاده است که می‌تواند بسیار رهگشا باشد. بر این اساس جهت عیب‌یابی اعلام حریق مستمر و ماخوذ به فایده بهتر است به حافظه سیستم اتکا نکرد و همه موارد را در دفتر یادداشتی به صورت جداگانه ثبت کرد.

خطای سیستم اعلام حریق

در این قسمت مقاله ابتدا بایستی تعریف کنیم که منظور از آلارم سیستم اعلام حریق چیست؟ در پاسخ باید بگوییم که تمامی آژیرهای دستگاه که بدون آتش‌سوزی بلند می‌شوند آلارم نامیده می‌شوند که البته به صورت نادرست آلارم اشتباه یا آلارم کاذب هم به آن گفته می‌شود. آلارم‌های سیستم اعلام حریق شامل دو مورد هستند که شناسایی این آلارم‌ها در عیب‌یابی اعلام حریق بسیار اساسی و لازم است که در ادامه مقاله به آن‌ها اشاره خواهد شد:

آلارم‌های ناخواسته

آلارم‌های ناخواسته: این آلارم‌ها در اثر عواملی به غیر از آتش‌سوزی فعال می‌شوند. مانند انواع دودها در محیط از دود سیگار گرفته تا دود ماشین این عوامل باعث فعال‌سازی آلارم دستگاه بدون وجود شعله یا حریق می‌شوند.

آلارم بر اثر اشتباه پنل، دتکتور و شستی

آلارم‌های ناشی از اشتباه پنل، دتکتور و شستی: این آلارم در اثر اشتباه در یکی از تجهیزات اعلام حریق فعال می‌شود و به آن آلارم کاذب هم گفته می‌شود عموما عواملی مانند وزش باد، جریان گذرا در مدار، سوختن دتکتور این آلارم‌های کاذب را ایجاد می‌کند.

هشدار کاذب سیستم اعلام حریق

روند نگهداری سیستم اعلام حریق

لازم است بازدید و سرویس تجهیزات اعلام حریق برای کسب نتیجه مناسب در زمان مقتضی به صورت مرتب انجام شود. این بازدیدها جهت عیب‌یابی اعلام حریق باید در زمان‌بندی‌های هفتگی، ۶ ماهه و سالانه صورت بگیرد.

بازدید هفتگی

این نوع بازدید باید به صورت مرتب هر هفته از سیستم اعلام حریق صورت پذیرد. در این بازدید باید سلامتی باطری‌ها و منابع تغذیه بررسی شود همچنین نمایشگرها و عملکردشان هم مورد بررسی و تست قرار بگیرند. جهت عیب‌یابی اعلام حریق یا عیب‌یابی اعلام حریق سنس هر هفته باید دفاتر ثبت آلارم‌ها مورد بازبینی قرار گیرد و به صورت تصادفی از شستی‌ها تست گرفته شود. البته هر هفته شستی‌هایی که انتخاب می‌شوند باید تکراری نباشند؛ به صورتی که در یک پریود ۶ ماهه، کلیه شستی‌ها حداقل یک‌بار تست شده باشند.

بازدید ۶ ماهه

در بازدیدهای ۶ ماهه بایستی اتصالات، سیم‌ها، کابل‌ها، آژیرها، فلاشرها، شستی‌ها، دتکتورها، چراغ‌های بالای درب‌ها و تمامی اجزای متصل به سیستم و زون، به صورت کامل و دقیق چک شوند. ضمنا باید دتکتورهای موجود در مکان‌های آلوده و یا در مجاورت هوا تمیز گردند.

بازدید سالانه

در بازدیدهای سالانه برای عیب‌یابی اعلام حریق لازم است که کل تجهیزات اعلام حریق مورد بازبینی قرار گرفته و چک شوند و در صورت آلودگی، باید اقدام به نظافت و تمیزسازی آن‌ها کرد. در این نوع از سرویس‌هایی که سالانه انجام می‌شود باید تمامی مدارات داخلی، باطری پشتیبان و بردها مورد نظافت قرار گرفته و در صورت نیاز به تعویض باطری، باطری جدید را جایگزین کرد.

تست حساسیت دتکتور

جهت عیب‌یابی اعلام حریق یا عیب‌یابی اعلام حریق سنس تست دتکتور در بازه‌های زمانی مشخصی انجام می‌شود اولین تست در زمان نصب دستگاه انجام می‌شود. تست بعدی باید حتما یک‌سال بعد از نصب دستگاه انجام شود و پس از آن هر ۴ سال یک‌بار بایستی سیستم مورد بررسی و بازبینی قرار گرفته و روی دتکتورها برچسب تاریخ نصب و تایید آن باید چسبانده شود. حداکثر زمان استفاده از هر دتکتور بین ۸ تا ۱۰ سال است و بعد از این بازه زمانی حتی در صورت سالم بودن دتکتور طبق قوانین استاندارد باید اقدام به تعویض آن کرد. ضمنا هر بار که سرویس انجام می‌شود بایستی برچسب سرویس‌کاری همراه با تاریخ روز سرویس‌کاری بر روی سیستم چسبانده شود و سپس به همراه شماره سرویس‌کار محترم در دفتر مخصوص ثبت شود.

هشدار کاذب سیستم اعلام حریق

در عیب‌یابی اعلام حریق، باید در نظر داشت که هشدارهای کاذب یا خطاهای سیستم اعلام حریق، شامل آلارم‌های کاذب یا ارورها و خطاهای اعلام حریق است که در سیستم‌های اعلام حریق اتوماتیک دیده می‌شود. این نوع از آلارم‌ها به دلیل عملکرد نادرست تجهیزات و یا استفاده‌های نادرست از این تجهیزات به وقوع می‌پیوندند.

به جهت عیب‌یابی اعلام حریق یا عیب‌یابی اعلام حریق سنس باید به شناسایی انواع آلارم‌های خطا در سیستم‌های اعلام حریق پرداخت. این آلارم‌ها شامل موارد ذیل می‌شود:
۱- خطا و آلارم‌هایی که در اثر انجام کارهای روزمره بروز می‌کند. اقداماتی مانند بو یا دود غذاها در پخت و پز، گرد و غبار، دود سیگار، ورود حشرات و غیره
۲- آلارم‌های ناشی از شکستن شیشه شستی‌های اعلام حریق
۳- آلارم‌های مربوط به بروز عیب و مشکل در شبکه سیستم اعلام حریق
۴- آلارم‌های مربوط به خطاهای از سر عجله و دستکاری‌های غیر کارشناسانه
۵- آلارم‌های ناشی از نصب ناصحیح و نادرست تجهیزات وعدم حفظ و نگهداری درست

دلایل آلارم خطا در سیستم‌های اعلام حریق


فروشگاه آتش ندا، نماینده رسمی تجهیزات سیستم های اعلام حریق


روش کاهش هشدارهای خطا در سیستم اعلام حریق

لازم به ذکر است که در شبکه‌های اعلام حریق بزرگ‌تر همواره امکان بروز خطا هم بیشتر می‌شود. برای رفع این مشکل، بایستی از سیستم‌های به روزتر و پیشرفته‌تر استفاده کرد. از روش‌های کاهش هشدارهای خطا در سیستم اعلام حریق می‌توان به موارد ذیل اشاره کرد که در صحت تشخیص و درستی عیب‌یابی اعلام حریق نقش مهمی ایفا می‌کنند:
۱- می‌توان میزان حساسیت دتکتور را کم کرد؛ البته این روش کار درستی نیست و فقط در زمانی مجاز است که دتکتور بیش از حد حساس باشد.
۲- بکارگیری تجهیزات و سیستم‌های پیشرفته‌تر مثل سیستم اعلام حریق آدرس‌پذیر و هوشمند فایر گارد؛ این سیستم‌ها تقریبا بدون خطای خاصی عمل می‌کنند مگر این‌که عامل انسانی مسبب بروز خطا باشد.
۳- بکارگیری سیستم تایید هشدار؛ به این صورت که قسمت هشدار در حدود ۳۰ ثانیه صبر می‌کند تا گزارش ارسالی از سمت دتکتور ابتدا از طریق پنل اعلام حریق مورد بررسی قرار گیرد.

آموزش به ساکنان برای رفع خطای سیستم اعلام حریق

همواره‌عدم آشنایی افراد ساکن در محل یا دستکاری‌های غیر کارشناسانه سیستم اعلام حریق؛ توسط افراد نا آشنا و ساکنین باعث بروز آلارم‌های کاذب در سیستم اعلام حریق می‌شود؛ بنابراین یکی از ضروریات استفاده از این تجهیزات در ساختمان، آموزش ساکنان آن ساختمان است. سیستم‌های ساده‌تر و یا کاربر پسندتر را افراد می‌توانند با سرعت و سهولت بیشتری آموزش ببینند و یاد بگیرند. بعضی از سیستم‌های اعلام حریق دارای مانیتور و یا دارای نرم افزارهای مانیتورینگ دار هستند که یادگیری آن‌ها قطعا با سهولت بیشتری همراه است؛ البته لازم به ذکر است که نصب و راه اندازی اولیه این سیستم‌های اعلام حریق؛ حتما باید توسط متخصصین این فن و کارشناسان خبره صورت بگیرد. بر این اساس آموزش و آشنایی اولیه برای عیب‌یابی اعلام حریق توسط ساکنین از اهمیت فوق العاده‌ایی برخوردار است.

تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۱۲/۰۲

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نیاز به کمک دارید؟ پیام دهید