جستجو

نحوه استفاده از کپسول آتش نشانی

نحوه استفاده از کپسول آتش نشانی

آتش‌سوزی، یکی از مشکلات و حوادثی است که همه انسان‌ها، امیدوار هستند تا با این مسئله در طول زندگی خود مواجه نشوند. با وجود رعایت تمامی نکات ایمنی، باز هم آتش‌سوزی و حوادث مربوط به آن، در بسیاری از مواقع اجتناب ناپذیر بوده و ممکن است به روش‌هایی غیر قابل تصور، برای ما پیش آیند. در مواجه با آتش‌سوزی، یکی از اصلی‌ترین سلاح‌ها و لوازم، کپسول‌های آتش نشانی محسوب می‌شوند. این کپسول‌ها با مکانیزم خاص خود، می‌توانند آتش را در سریع‌ترین زمان ممکن خاموش کرده و از انتشار آن به بخش‌های مختلف و مکان‌های متفاوت، جلوگیری کنند. نحوه استفاده از کپسول آتش نشانی پروسه‌ای آسان اما با جزئیات محسوب می‌شو.

نحوه استفاده از کپسول آتش نشانی

رعایت برخی نکات هنگام کار با این کپسول‌ها، می‌تواند به بهبود عملکرد آن کمک کرده و حریق را به سریع‌ترین شکل ممکن برای ما خاموش نماید. انواع مختلفی از کپسول‌های آتش نشانی در بازار وجود دارد که شیوه و روند کاری آن‌ها، تقریبا با یکدیگر مشابه است. شما برای استفاده درست و صحیح از کپسول، بهتر است تا ابتدا نوع کپسول را شناخته و سپس روند آموزشی کار با آن را یاد بگیرید.


برای دانستن اینکه کپسول آتش نشانی با چه گازی پر می‌شود

پیشنهاد میکنیم مقاله کپسول آتش نشانی چیست را مطالعه فرمایید


این مسئله که آیا کپسول شما کپسولی آبی است یا نوعی دیگر، تاثیر مهمی در روش و چگونگی استفاده شما از این کپسول خواهد داشت. اگر در شناخت کپسول‌ها و دانستن محتویات آن مشکل دارید، بهتر است تا برچسب روی کپسول را مطالعه کرده و با اصطلاحات و کلمات اختصاری به کار رفته در آن، آشنا شوید. در نظر داشته باشید که وجود برچسب راهنما بر روی تمامی کپسول‌ها الزامی بوده و از بین رفتن این برچسب، ممکن است برای شما گران تمام شود.

در زمان آتش سوزی چه کپسولی برای ما مناسب است؟

زمانی که اقدام به نصب و راه‌اندازی کپسول‌های آتش نشانی می‌کنید، بهتر است تا خطر احتمالی را در نظر گرفته و با پیشبینی دقیق و کارشناسی، نسبت به خرید نوع صحیح کپسول اقدام نمایید. حجم کپسول بسته به محیطی که قرار است کپسول در آن نصب گردد، تعیین می‌شود؛ هر چه فضای شما بزرگتر باشد، باید از کپسول بزرگتری استفاده نمایید؛ نحوه استفاده از کپسول آتش نشانی در سایزهای مختلف، یکسان خواهد بود. بهتر است تا کپسول را بر اساس مواد اشتعال‌زا موجود در محل انتخاب کرده و از ترکیباتی که می‌توانند بر ضد آن‌ها عمل کنند، استفاده کنید.


آشنایی با سیستم اعلام حریق سنس و لیست قیمت محصولات آن


روش کار با کپسول آتش نشانی

مهم‌ترین نکته‌ای که هنگام استفاده از کپسول‌های آتش نشانی باید به آن توجه کرد، قانون PASS نام دارد. این قانون از ۴ حرف انگلیسی تشکیل شده که هر کدام، نوع اختصار یافته‌ای از یکی از دستوراتی هستند که شما برای اطفای موفقیت‌آمیز حریق، باید به آن عمل کنید. کشیدن پین، هدفگیری با استفاده از شلنگ، فشار دادن اهرم و سپس چرخاندن شلنگ به سمت آتش، مراحل کلی این قانون را تشکیل می‌دهند. علاوه بر نکات یاد شده، برخی از دستورالعمل‌های دیگر نیز در رابطه با استفاده از کپسول‌ها وجود دارد که شما باید برای فراگیری آموزش استفاده از کپسول‌های آتش نشانی، این نکات را به شکلی کامل و با جزئیات، به خاطر بسپارید.

روش کار با کپسول آتش نشانی

مسیر خروج را شناسایی کنید

اگر در محیطی هستید که شعله‌های آتش دور تا دور آن را فرا گرفته، بهتر است تا در اولین قدم مسیر خروجی مطمئن را برای خود انتخاب کنید. سپس پشت به آن جایگیری کنید. انتخاب یک خروجی مناسب و محافظت از آن، یکی از اصلی‌ترین عوامل در حفظ امنیت جانی شما هنگام خاموش کردن آتش محسوب می‌شود. انتخاب خروجی مناسب سبب می‌شود تا زمانی که شما قادر به خاموش کردن آتش نبودید، از مسیر انتخاب شده فرار کرده و به راحتی خود را از موقعیت خطرناک نجات دهید.
اگر قادر به انتخاب یک خروجی مناسب نبودید و یا خروجی‌های محل آتش سوزی، تماما به وسیله آتش محاصره شده بودند، بهترین اقدام این است که ابتدا مسیر خروجی برای خود مشخص کرده و با خاموش کردن آتش در محدوده آن، آتش را در باقی مناطق نیز خاموش نمایید.

تخلیه کپسول آتش نشانی

حالا باید با تمرکز و بدون هیجانات کاذب، اقدام به تخلیه کپسول آتش نشانی کنید. آموزش نحوه استفاده از کپسول آتش نشانی و اطفاء حریق در این مرحله به کمک ما آمده. «PASS» شما می‌توانید با استفاده از این چهار حرف مراحل مختلف اطفای حریق را به خود یادآوری کنید. بعد از کشیدن پین و هدفگیری، زمان آن رسیده تا پودر اطفاء حریق را به سمت ریشه آتش منتقل کرده و این گونه از پخش شدن بیشتر آن، جلوگیری به عمل آورید.

پین را بکشید

پین تکه‌ای کوچک و فلزی است که با قرار گرفتن در داخل اهرم، از فعال شدن آن جلوگیری کرده. همچنین اجازه تخلیه شدن مواد داخل کپسول را به آن نمی‌دهد. وجود پین باعث می‌شود تا زمانی که حریقی اتفاق نیوفتاده، کپسول به اشتباه و یا ناگهانی فعال نشود. برای خروج پین تنها کافی است تا حلقه را گرفته و به وسیله حلقه، پین را از داخل اهرم به بیرون بکشید.

فاصله لازم کپسول آتش نشانی تا آتش

اهرم کپسول را فشار دهید

اهرم را رو به پایین بکشید تا مواد درون کپسول به بیرون پرتاب شده و از گسترش حریق، جلوگیری نمایند. اگر می‌خواهید تا آتش را به بهترین شکل ممکن خاموش کنید، بهتر است تا اهرم را در سطحی ثابت نگاه داشته. به صورت یکنواخت، اقدام به پخش کردن مواد درون کپسول کنید.

مراقب همه چیز باشید

آتش میتواند در برخی مواقع بسیار گول‌زننده و زیرکانه عمل کند. بهترین کار برای مقابله با آتش، این است که تمامی محیط را پس از خاموش کردن آتش چک کنید. هر نقطه‌ای که هنوز آتش در آن وجود دارد را با استفاده از کپسول، خاموش نمایید.

نحوه استفاده از کپسول آتش نشانی آب

برای استفاده از این کپسول‌ها باید به مانند باقی موارد عمل کرد و نکات ایمنی را به همان شکل، رعایت کرد. توجه داشته باشید که اگر آتش به شیوه افقی در حال گسترش بود، باید شلنگ تخلیه را به سمت پایه آتش گرفته و از آن جهت شروع به خاموش کردن آتش کنید. این مسئله درباره آتش‌های عمودی مقداری متفاوت خواهد بود. شما باید شلنگ را به سمت پایه و ریشه آتش گرفته و سپس آن را در مسیر آتش به بالا حرکت دهید.

نحوه استفاده از کپسول آتش نشانی آب

طریقه کار با کپسول آتش نشانی پودری

کار با این کپسول‌ها نیز بسیار آسان بوده و شما می‌توانید به سادگی آن را یاد بگیرید. شیوه کار با این کپسول، بر اساس نوع ماده محترقه مشخص می‌شود. نوع خاموش کردن حریق مایعات، مواد جامد و الکتریسیته از یکدیگر متفاوت خواهد بود. در تمامی موارد ذکر شده، هدف قرار دادن پایه آتش از اهمیت بالایی برخوردار خواهد بوده. نوع ماده، تنها در فاصله شما با آتش تاثیرگذار بوده و در موارد دیگر، تغییرات زیادی را در روند کاری ما ایجاد نمی‌کند.

دستورالعمل استفاده از کپسول آتش نشانی فوم

برای استفاده از کپسول فوم، ابتدا باید از شارژ بودن کپسول اطمینان حاصل کرده. سپس از آن برای خاموش کردن آتش، اقدام نمایید. با استفاده از فوم می‌توان مایعات قابل اشتعال و لوازم الکتریکی را به بهترین نحو ممکن خاموش کرد. اگر قصد خاموش کردن آتش تجهیزات برقی را دارید، بهتر است تا ابتدا برق را قطع کرده و سپس به سراغ مرکز آتش بروید.

طریقه کار با کپسول آتش نشانی پودری

طریقه کار با کپسول آتش نشانی CO2

کار با این کپسول نیز در اغلب مراحل مانند کار با کپسول فوم بوده و تفاوت زیادی با آن نخواهد داشت. برای خاموش کردن آتش با این کپسول، ابتدا باید در فاصله مشخصی از آتش قرار بگیرید. پس از آن، آتش را به آرامی با هدف قرار دادن پایه آن، خاموش کنید. زمانی که شعله‌های آتش در حال فروکش کردن بودند، می‌توانید به آرامی به آن نزدیک شده و این گونه از قدرت شعله‌های آن، بکاهید.
نکته مهم درباره تمامی کپسول‌ها، این است که باید شارژ آن‌ها را به صورت مرتب بررسی کرده و نسبت به سرویس آن‌ها، در زمان‌های مقرر شده مراجعه نمایید.

آموزش کار با کپسول آتش نشانی مرطوب

نحوه استفاده از کپسول آتش نشانی مرطوب به این صورت است که باید در اولین مرحله فاصه خود را از آتش حفظ کنید. اگر احساس می‎کنید که آتش ممکن است به سادگی پخش شده و مکان‌های مختلفی را در منطقه‌ای که هستید در برگیرد، بهتر است تا از فاصله استاندارد نیز بیشتر از آتش دوری کنید. در مرحله بعد پین کپسول را خارج کرده و به آرامی اهرم را به پایین فشار می‌دهید. توجه داشته باشید که فشار دادن ناگهانی اهرم، می‌تواند منجر به تخلیه تمامی مواد موجود در آن شده و کار را برای شما سخت کند. در مرحله بعد نیز مواد را به آتش اسپری کرده و با صبر و حوصله، خاموش شدن آن را تماشا کنید.

تاریخ انتشار ۱۴۰۱/۱۱/۲۶

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نیاز به کمک دارید؟ پیام دهید