جستجو

نصب اعلام حریق سایان

نصب اعلام حریق سایان

تصویر نصب اعلام حریق سایان به نحوی راهنما و نشان دهنده مسیر برای وضعیت نصب و راه‌اندازی تجهیزات اعلام حریق سایان است.  اعلام حریق سایان از آمادگی‌های سامانه اعلام حریق ساخت کشور است که از کیفیت بسیار خوبی هم برخوردار است. این نقشه را باید از نمایندگی‌های سایان که دارای اعتبار بوده و غیررسمی نیستند، تهیه نمود. این نکته را نیز باید توجه فرمایید که در حین خرید و تأمین تجهیزات، اضافه بر تصویر اعلام حریق سایان کاتالوگ اعلام حریق سایان نیز در اختیار شما قرار می‌گیرد. از بین تجهیزات اعلام حریق کنترل مرکزی اعلام حریق یا به‌عبارتی ‌دیگر پنل اعلام حریق از بااهمیت‌ترین و حیاتی‌ترین تجهیزات سامانه اعلام حریق به‌ حساب می‌آیند.

کنترل مرکزی اعلام حریق همچون فرمانده و هدایت‌کننده عمل می‌کند و وجود آن در بین تجهیزات و سامانه‌های اعلام حریق لازم و ضروری است. به‌ طوری ‌که اگر این پنل در سامانه نباشد کارایی سیستم کاملاً از بین خواهد رفت. قیمت اعلام حریق سایان در همه‌ی نمایندگی‌های اعلام حریق سایان در کل کشور باید به یک ‌میزان و به یک قیمت باشد.

⭐ ⭐ ⭐ ⭐ ⭐ ⭐

📌 پیشنهاد مطالعه:  اعلام حریق سنس

⭐ ⭐ ⭐ ⭐ ⭐ ⭐

این نکته را نیز باید اضافه کنیم نقشه سیم‌کشی شستی‌های اعلام حریق در سامانه‌های آدرس پذیر و متعارف تقریباً به هم شبیه هستند و به این صورت که دو سیم وارد شستی می‌شود و دو سیم از آن خارج می‌گردد، سربندی سیم‌های خارج‌ شده و وارد شده روی ترمینال‌های درون شستی، باید با دستور کار سازنده مطابقت داشته باشد. تجهیزات و سامانه اعلام حریق سایان، نشان ملی استاندارد کشور و تائیدیه آتش‌نشانی نیز می‌باشد.

نصب اعلام حریق سایان

نصب انواع تجهیزات اعلام حریق 

نصب و به‌ کارگیری اعلام حریق سایان هم مانند نصب و به‌کار گیری دیگر تجهیزات اعلام حریق به‌صورت کاملاً دقیق و اساسی انجام گیرد. نصب و به‌کارگیری اعلام حریق سایان بر طبق نقشه و تصویر اعلام حریق سایان صورت می‌پذیرد. عملیات نصب و راه‌اندازی سیستم‌های اعلام حریق باید توسط افراد مجرب و کاربلد انجام شود. اجرای درست و صحیح یک سامانه صرفاً در تحویل صحیح و کامل آن نمی‌باشد.

بسیاری از کارها به‌خوبی آزمایش و واگذار می‌شوند؛ اما به علت مشکلاتی که توسط  تجهیزات اعلام حریق از بخش‌های متفاوت تشکیل‌ شده است که شامل کنترل پنل، شستی، دتکتور، آژیر و غیره است. نصب و به‌کارگیری سیستم اعلام حریق با توجه به نوع سیستم که می‌تواند متعارف، آدرس‌پذیر و وایرلس باشد متفاوت خواهد بود.

🔴 نصب و راه‌اندازی سیستم اعلام حریق وایرلس: این سیستم نیازمند برنامه‌ریزی و اجرای تنظیمات مخصوص به آن است. برنامه‌ریزی و تنظیم تجهیزات باید طبق نقشه صورت گیرد.

🔴 برنامه‌ریزی و اجرای سیستم اعلام حریق آدرس‌پذیر : برنامه‌ریزی این سامانه به علت بزرگ بودن و پیچیدگی کنترل مرکزی به مهارت زیادی نیازمند است. در این مورد درک درست از سیم‌کشی و برنامه‌ی نوشته ‌شده کاملاً ضروری است. اجرای سخت‌افزاری سامانه‌های آدرس‌پذیر با حساسیت و نظارت بالایی صورت می‌گیرد. برنامه‌نویسی نیز توسط متخصصان همان کنترل مرکزی انجام می‌گیرد تا از کیفیت و جزئیات کار مطمئن شوند.

🔴 برنامه‌ریزی و اجرای سیستم اعلام حریق متعارف: از این سامانه بیشتر برای پروژه‌های کوچک و با المان‌های کمتر استفاده می‌کنند. بسیاری از مواقع به علت کوچک بودن پروژه، نصب و اجرا کاملاً جدی گرفته نمی‌شود و این در حالی است که هرگونه سهل‌انگاری در نصب این سامانه می‌تواند منجر به خسارات ناگوار و جبران‌ناپذیری گردد.

نصب دتکتور

نصب دتکتور سایان

در کل در مدار دتکتور و آژیر، کابل افشان دو رشته‌ای به‌کار رفته و همین‌طور در ساختمان‌هایی که ریموت ال‌ای‌دی به کار می‌برند، کابل سه ‌رشته با سطح مقاطعی برابر با ۱٫۵ یا ۲٫۵ میلی‌متر مربع به‌کار می‌رود. پس از پایان سیم‌کشی اقدام به نصب دتکتور اعلام حریق ، شستی‌هاو آژیرها می‌کنیم. برای آغاز نصب تجهیزات اعلام حریق نخست باید پایه‌ی دتکتورها را به‌ وسیله‌ی پیچ و رول‌ پلاک به سقف متصل کنیم. بعد از آن سیم بندی را مطابق نقشه‌ی ارائه‌ شده به ‌وسیله‌ی سازنده به پایه‌ی حسگر وصل می‌کنیم و در پایان هر دتکتور یا حسگر از نوع حرارتی یا دودی را بر طبق نقشه روی پایه نصب می‌کنیم.

حسگر اعلام حریق قطب مثبت و منفی دارد و در هر مدار دتکتور در سه بخش ابتدا، وسط و پایان مدار قرار داده می‌شود. سیم‌کشی حسگرها به شکل موازی انجام می‌شود و حسگرها باید دنبال هم قرار داده شوند. همچنین نباید انشعابی در مدار وجود داشته باشد و عنصر پایان خط را روی پایه‌ی آخرین بخش که شستی یا دتکتور می‌تواند باشد نصب می‌نماییم. جمع تعداد حسگرهای دودی و حرارتی در هر مدار مطابق با استاندارد BS حداکثر ۳۲ عدد است. اما برای مشخص کردن تعداد حسگرها در هر مدار باید به دفترچه‌ی راهنمای همان شرکت رجوع کنیم . لازم است بدانیم تعداد شاسی در هر مدار محدودیت ندارد.

نصب شستی سایان

شستی ‌شیشه شکستنی و شستی قابل ریست شدن دو نوع از شستی‌های تولید شده هستند که برای اعلام حریق دستی به کار گرفته می‌شوند. کنتاکت شستی در هر دو نمونه باز است و در وضعیت اعلام حریق، یک مقاومت سری شده با کلید درونی شستی که در مسیر مدار و به شکل موازی با دیگر تجهیزات و مقاومت پایان خط، جای می‌گیرند. با قرارگیری مقاومتی برابر با ۴۷۰ اهم در مسیر مدار، کنترل مرکزی، این وضعیت را به ‌مثابه خطر قلمداد کرده و آژیر اعلام حریق روشن می‌گردد.

در مدل شیشه‌ای شستی زیر فشار است و با شکسته شدن شیشه آزاد می‌گردد و کنتاکت بسته می‌شود. شستی عموماً کلیدی دارد برای ری‌استارت کردن، تا بعد از استفاده از شستی بتوان دوباره آن را به حالت اولیه برگرداند. باید به این نکته توجه داشت که شستی‌ها در راه‌های خروجی ساختمان و در دسترس و جلوی چشم باشند تا افراد در هنگام نیاز برای به صدا درآوردن سامانه اعلام حریق به مکان وقوع حریق نزدیک نگردند و به سمت خروجی‌ها حرکت کنند.

حداکثر ارتفاع نصب شستی‌ اعلام حریق ۴۵ متر و ارتفاع نصب ۱٫۴ متر از کف است. عموماً روی شستی‌ها کلمه‌ی Fire درج‌ شده است و به رنگ قرمز هستند.

در هر مدار حفاظتی حداقل یک شستی باید وجود داشته باشد. همه شستی‌های موجود در یک سامانه اعلام حریق باید یک ساختار داشته باشند. زمان اعلام بعد از فشردن شستی نباید بیشتر از ۳ ثانیه به طول بیانجامد. ری استارت کردن شستی‌ها با شیشه شکستنی عموماً با تعویض شیشه مقدور است و در بعضی دیگر از شستی‌ها دارای قابلیت ری‌استارت، این کار معمولاً با کلید ریست شستی صورت می‌پذیرد.

 شستی‌های همه‌ی برندهای اعلام حریق دارای ال‌ای‌دی می‌باشند که هنگام کار فعال می‌شوند. اما در سیستم‌های هوشمند فعال شدن ال‌ای‌دی با دستور از پنل مرکزی انجام می‌گیرد.

نصب آژیر اعلام حریق سایان

نصب آژیر سایان

از تجهیزات خبری صوتی آژیرها هستند که در هنگام وقوع آتش‌سوزی با به صدا درآمدن باعث آگاه‌سازی افراد برای اعلام آتش‌سوزی هستند. باید این نکته را عنوان کرد که همه‌ی آژیرهای به کار گرفته در یک ساختمان باید دارای یک تن صدا و هماهنگ باشند و صدای آژیر باید در همه‌ی قسمت‌های ساختمان قابل‌ شنیدن باشد هر شرکت تولیدی بر روی آژیر خود حداکثر جریان را درج می‌کند.

این مقدار در کاتالوگ نیز ثبت گردیده است. منبع تغذیه آژیرهای اعلام حریق ۲۴ ولت است و بنابراین از آژیرهای دزدگیر به‌عنوان آژیر اعلام حریق نمی‌توان استفاده کرد. نصب و اجرای آژیر حریق به دو شکل است:

⭕ سقفی

⭕ دیواری

 حداقل صدای آژیر باید بین ۵۰ تا ۶۵ دسی‌بل باشد یعنی فراتر از صدای محیط اطراف. به همراه هر آژیر یک چراغ نصب می‌شود که اگر احیاناً در فضایی سروصدا زیاد بود اشخاص با استفاده از چراغ چشمک‌زن متوجه وقوع آتش‌سوزی شوند و سریع‌تر اقدام نمایند. آژیرها دو مدل هستند ۱- آژیر ۲- آژیر فلاشر در مدل اول آژیر جداگانه نصب می‌شود و فلاشر نیز به‌صورت جداگانه نصب می‌گردد. در مدل آژیر فلاشر، هم آژیر هم فلاشر باهم دیگر هستند و نیازی به نصب جداگانه‌ی آن‌ها نیست.

📌 آتش ندا معتبر ترین نمایندگی سیستم اعلام حریق زیتکس

آژیرها در سامانه‌ی اعلام حریق دارای قطب منفی و مثبت می‌باشند و مدار آن‌ها موازی است و در آخرین آژیر عامل انتهای خط قرار می‌گیرد و به ‌هیچ‌وجه نباید در مدار انشعابی وجود داشته باشد. بعدازآن توسط اهم‌متر مدار آژیرها تست می‌گردد به شکلی که مقدار مقاومت پایان خط را روی دوسر سیم در ابتدا مسیر آژیرها داشته باشیم.

نصب پنل اعلام حریق سایان

نصب پنل سایان

پنل اعلام حریق به‌ واسطه‌ی یک حسگر که به سقف وصل است و دقیقاً بالای آن قرار گرفته محافظت می‌شود و یک آژیر اصلی نیز در مجاورت این مرکز کنترل قرار دارد. پس از مطمئن شدن از سلامت مدار حسگرها و آژیرها، سیم آن‌ها را با توجه به قطب منفی و مثبت در مکان مربوطه در مرکز کنترل اعلام حریق راه اندازی می‌کنیم. وقتی‌ که از کلیه‌ی اتصالات اطمینان حاصل کردید باتری‌ها را درون دستگاه قرار داده و سیم آن را متصل کرده و سپس برق دستگاه را وصل نمایید.

سیم ارت را به بدنه‌ی فلزی پنل متصل نمایید سپس این امکان وجود دارد که دستگاه را به شکل کامل آزمایش کنید. باتری‌ها باید باکیفیت باشند و کاملاً شارژ داشته باشند. لازم و ضروری است هراز گاهی از سیستم بازدید شود و اگر اشکالی بود برطرف شود مثلاً اگر باتری‌ها متصل نباشند یا خالی باشند چراغ اشکال تغذیه روشن می‌گردد. سیستم اعلام حریق به‌طور ۲۴ ساعته در حال کار است و امکان خاموش کردن آن نیست.

سخن آخر📑

نصب اعلام حریق می‌تواند در جلوگیری از خطرات ناگوار موثر باشد اعلام حریق سایان به نحوی راهنما و نشان دهنده مسیر برای وضعیت نصب و راه اندازی تجهیزات اعلام حریق سایان است. نقشه اعلام حریق از نمایندگی‌های سایان که رسمی و دارای اعتبار هستند تهیه می‌شود. کنترل مرکزی اعلام حریق نقش هدایت کننده و فرمانده را در بین تجهیزات و سامانه‌های اعلام حریق بازی می‌کند و وجود آن در تمامی سیستم‌ها لازم و ضروری است به گونه‌ای که اگر نباشد کارایی سیستم از بین خواهد رفت. 

در صورت تمایل به کسب اطلاعات بیشتر در این حوزه با کارشناسان ما در آتش ندا تماس بگیرید همچنین می‌توانید تجربیات و نظریات خود را با ما به اشتراک بگذارید.

 

بروزرسانی ۱٫۰۸٫۰۰

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نیاز به کمک دارید؟ پیام دهید