جستجو

نصب سیستم اعلام حریق آدرس پذیر

نصب سیستم اعلام حریق آدرس پذیر

امروزه برای ساختمان های مسکونی، تجاری، اداری و… نصب سیستم اعلام حریق آدرس پذیر توصیه می گردد زیرا این سیستم ها نسبت به سیستم های متعارف عملکرد بهتری برخوردار هستند. سیستم های اعلام حریق آدرس پذیر را می توان گفت نسل جدیدی از سیستم های اعلام حریق به شمار می آیند که دارای مزایای بیشتری نسبت به مدل های متعارف می باشند. کارشناسان معتقدند سیستم های اعلام حریق آدرس پذیر با توجه به ویژگی هایی که دارند، به عنوان سیستم های اعلام حریق هوشمند محسوب شده و بهترین جایگزین برای سیستم های متعارف می باشند.

عملکرد این سیستم ها بدین گونه می باشد که کارشناس در هنگام نصب سیستم اعلام حریق آدرس پذیر باید به تمامی حسگر ها و المان ها یک آدرس تعریف کند. تعریف کردن آدرس برای حسگر ها و دیگر المان ها این امکان را فراهم می کند که در صورت رخ دادن حریق، آدرس حسگر مورد نظر به کنترل پنل اعلام و کنترل پنل نیز آلارم مربوط به همان حسگر در بخش مربوطه را فعال می کند. این روش باعث می شود تا افراد به سرعت بخش دچار حریق شده را شناسایی کرده و اقدامات لازم برای رفع حریق را در کمترین زمان ممکن انجام دهند.

🛒مشاهده انواع تجهیزات برای جلوگیری از آتش سوزی در فروشگاه آتش ندا🔥

مزایای سیستم آدرس پذیر

همانطور که گفته شد راه اندازی و نصب سیستم اعلام حریق آدرس پذیر به دلیل برخورداری از عملکرد کاملا هوشمند نسبت به سیستم های اعلام حریق متعارف ترجیح داده می شود. البته لازم به ذکر است که سیستم های اعلام حریق آدرس پذیر از مزایای دیگری نیز برخوردار هستند که از جمله آن ها می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • برخورداری از سرعت بالا در شناسایی حریق
  • برخورداری از کمترین خطا در اعلام حریق
  • برخورداری از به روز ترین تکنولوژی ها
  • برخورداری از استاندارد های روز دنیا
  • برخورداری از حافظه جهت ثبت و ذخیره اطلاعات
  • برخورداری از قابلیت اتصال به سیستم های PLC و BMS
  • سهولت در نصب و راه اندازی
  • امکان کنترل و نظارت بر سیستم
  • و…

با توجه به مزایای ذکر شده برای سیستم های اعلام حریق آدرس پذیر می توان گفت حجم قابل توجهی از خسارات ناشی از آتش سوزی با شناسایی و انجام اقدامات لازم کاهش می یابد.

برندهای مطرح تجهیزات آدرس پذیر

  • با توجه به اهمیت تهیه و نصب سیستم اعلام حریق آدرس پذیر برای افزایش ایمنی ساختمان ها در برابر آتش سوزی، برند های داخلی و خارجی متعددی امروزه این سیستم ها را به صورت کاملا استاندارد طراحی و تولید می کنند. محصولات هر کدام از برند های تولید کننده دارای ویژگی های خاصی بوده و دارای تفاوت هایی با محصولات دیگر برند ها دارند. از جمله معروف ترین و پرفروش ترین انواع سیستم های اعلام حریق آدرس پذیر می توان به سیستم های زیر اشاره کرد:

    دقت و سرعت دو فاکتور بسیار مهم در سیستم های اعلام حریق آدرس پذیر به شمار می آیند که در انواع سیستم های نام برده شده، این دو فاکتور کاملا ایده آل هستند. با وجود این سیستم های اعلام حریق می توان حجم قابل توجهی از آتش سوزی های ساختمان را در زمان کوتاهی شناسایی و نسبت به رفع آن ها اقدام نمود.

سیستم اعلام حریق آدرس پذیر

راهنمای نصب تجهیزات آدرس پذیر

نصب سیستم اعلام حریق آدرس پذیر با سیستم های متعارف دارای تفاوت هایی بوده و افرادی که تا کنون تجربه نصب و راه اندازی این سیستم ها را نداشته اند، لازم است از راهنمای نصب سیستم اعلام حریق و یا اقدام به شرکت در دوره های آموزشی آن نمایند. برای نصب این سیستم برخورداری از مهارت های زیر کاملا ضروری می باشد:

  • آگاهی از استاندارد های مربوط به نصب دتکتور ها
  • برخورداری از مهارت لازم برای آدرس دهی به حسگر ها
  • برخورداری از مهارت لازم در راه اندازی و نصب پنل مرکزی
  • نصب صحیح آژیر ها
  • آشنایی با تمامی تجهیزات و قطعات مربوط به سیستم اعلام حریق آدرس پذیر
  • و…

نصب سیستم اعلام حریق آدرس پذیر یک امر کاملا تخصصی بوده و باید تمامی استاندارد ها و اصول لازم در هنگام نصب رعایت شوند تا سیستم از عملکرد صحیح برخوردار باشد. یک کارشناس نصب سیستم اعلام حریق آدرس پذیر باید کاملا با روش های تنظیم و آدرس دهی به دتکتور ها و همچنین تنظیمات پنل مرکزی برخوردار باشد.

نصب اعلام حریق آدرس پذیر

سیم کشی اعلام حریق آدرس پذیر

 سیم کشی شستی‌های اعلام حریق در سیستم‌های اعلام حریق آدرس پذیر و معمولی تقریباً مشابه هم است. در هر دو سیستم اعلام حریق دو سیم وارد شستی شده و دو سیم دیگر از آن خارج می شود و رعایت قطب مثبت و منفی الزامی نیست. سربندی سیم های ورودی و خروجی روی ترمینال‌های داخل شستی، باید مطابق دستورالعمل سازنده انجام شود.

 در سیستم اعلام حریق آژیر ها نیز قطب‌های مثبت و منفی دارند و مدار آن ها موازی است و در آخرین آژیر، جزء انتهایی خط نصب می‌شود. هرگز نباید در مدارات اعلام حریق آدرس پذیر انشعاب گرفت، سپس مدار آژیر ها را باید توسط اهم متر تست کرد.

کنترل پنل مرکزی را باید در محل تعیین شده  طبق  نقشه نصب کرد و در پوش روی دتکتور ها را از روی آن ها خارج کرد. پنل اعلام حریق باید در محلی نصب شود که به راحتی قابل رؤیت باشد. پنل اعلام حریق آدرس پذیر معمولاً در ورودی های اصلی و یا مسیر هایی که قابل عبور و مرور برای ماموران آتش نشانی باشد، نصب شود .

پس از اطمینان از سالم بودن مدار دتکتورها و آژیر ها سیم آن ها را باید در محل مربوطه با توجه به قطب مثبت و منفی در کنترل پنل اعلام حریق آدرس پذیر نصب کرد .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نیاز به کمک دارید؟ پیام دهید