جستجو

پودر اطفاء حریق

پودر اطفاء حریق

زمانی که یک محیط آتش گرفته است و اشیا اطراف آن در حال سوختن هستند باید کاری کرد و بهترین کار این است که از پودر اطفاء حریق (Fire Extinguish Powder)استفاده کنیم. پودر اطفاء حریق همانطور که از نامش پیداست به منظور مهار کردن  و خاموش کرد آتش و آتش سوزی استفاده می‌شود. از پودر اطفاحریق در وسایل و تجهیزات مختلف برای خاموش کردن می‌توان استفاده کرد مانند: کپسول های آتش نشانی، خاموش کن های سیار و غیره.

انواع پودر اطفا حریق

پودر اطفاء حریق به دو نوع اصلی تقسیم بندی میشود که هر کدام در محیط های مخصوصی استفاده میشوند. پودر اطفاحریق به دو نوع زیر تقسیم بندی می‌شوند:

  • پودر اطفاحریق خشک
  • پودر اطفاحریق شیمیایی
پودر اطفاء حریق

پودر اطفاء حریق خشک

پودر خشک اطفاحریق برای خاموش کردن فلزاتی که قابل اشتعال هستند( منیزیم و قابل اکسید) بسیار به صرفه است. برای خاموش کردن نفت و روغن میتونیم از پودر های خشک استفاده کنیم.

 از پودرهای خشک اطفا حریق در قالب های متفاوت شکل گرفته اند که عبارت اند از:

  • کپسول های پودری
  • کپسول های دی اکسید کربن
  • کپسول های آب

پودر اطفاء حریق شیمیایی

پودر های شیمیایی اطفا حریق هم در صنایع متفاوتی مورد استفاده قرار می‌گیرند. همانطور که از نامش پیداست از ترکیب مواد شمیایی تشکیل شده است و بیشتر در کپسول های آتس نشانی مورد استفاده قرار می‌گیرند و نرم هستند.

رنگ و ساختار این پودر های اطفا حریق با یکدیگر متفاوت است و در محیط و شرایط متفاوت از آن ها استفاده می‌شود. پودرهای اطفا حریق در اصل اکسیژن را از آتش گرفته و به صورت کلی اکسیژن موجود در آن محیط را از بین میبرند پس بهتر است در هنگام استفاده از این پودرها محیط را ترک کنید و یا از ماسک اکسیژن استفاده کنید.

انواع پودر شیمیایی

به مواد مانکس دوپتاس هم میگویند که در کپسول های آتش نشانی از آن ها استفاده می‌شود.

از فسفات آمونیوم هم میتوانید برای خاموش کردن همه اجسام و اقلام گاز، مایع و جامد استفاده کنید.

پودرهای خشک اطفا حریق خود به چند دسته A. B. C. D,…  تقسیم می‌شوند که تاثیر هر کدام در شرایط مختلف فرق می‌کند. به طور مثال، از پودر های نوع A برای خاموش کردن مایعات، گازها و فلزات قابل استعال استفاده می‌شود.

از ماده و پودر بی کربنات پتاسیم که بر پایه توره است برای آتش سوزی در نوع B. C . E  استفاده می‌شود.

مواد تشکیل دهنده پودر اطفا حریق

این مواد تشکیل دهنده پودر اطفا حریق هستند که هرکدام رنگ خاصی دارند و به واسطه رنگ هم می‌توان آن ها را شناخت، به طور مثال رنگ پودر بی کربنات سدیم صورتی است و رنگ سفید متعلق به بی کربات پتاسیم بر پایه اوره است.

پودر کلرید پتاسیم شیشه ایی اغلب بی رنگ است و پودر فسفات آمونیوم زرد رنگ است.

ویژگی های پودر اطفا حریق

پودر اطفا حریق با توجه به این که به دو دسته خشک و شیمایی تبدیل می‌شود و مواد تشکیل دهنده آن با یکدیگر متفاوت است باید ویژگی ها و استانداردهای مشخص داشته باشد.

همانطور که متوجه خطرات و عواقب بسیار خطرناک آتش سوزی هستیم باید برای خرید و تهیه پودر اطفا حریق حساسیت به خرج دهیم. در قسمت های فوق اشاره شد که پودر اطفا حریق به علت تنوع زیاد در محیط های مختلف از آن ها استفاده می‌شود و بهتر است متناسب با محیطی که در نظر داریم پودر اطفا حریق را تهیه کنیم.

ویژگی های پودر اطفا عبارت اند از:

✅ پودر های اطفا حریق باید از ذرات ریز تشکیل شده باشند.

✅ قیمت پودر های شیمیایی اطفا حریق بیشتر است.

✅ پودرهای شیمیایی اطفا حریق تاثیرگذاری بیشتری دارند.

امیدواریم مطلب معرفی پودر اطفاء حریق و توضیح کاربرد ها و انواع آن برای شما مطلبی آموزنده بوده باشد در صورتیکه سوال و یا نظری داشتید برای ما کامنت بگذارید تا در اسرع وقت پاسخگوی شما باشیم.

بروزرسانی در تاریخ ۱۴۰۱/۰۳/۰۱

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نیاز به کمک دارید؟ پیام دهید