جستجو

کپسول آتش نشانی برای خانه

کپسول آتش نشانی برای خانه

کپسول آتش نشانی برای خانه: پیشرفت دنیای بشریت از ابتدای تاریخ و ادامه نسل انسان مدیون کشف آتش است، بدون آتش شاید زندگی بشر نمی‌توانست در این مرحله‌ای باشد که هم اکنون هست. انسان‌ها نور، گرما، روشنایی، پخت و پز و در دنیای امروز پیشرفت صنایع، کارخانجات و انقلاب صنعتی را مدیون این عنصر حیاتی هستند. اما آتش به همان میزان که مقدس است و مورد ستایش بشر، به همان میزان هم در صورت‌عدم کنترل می‌تواند مرگ‌بار و نابود کننده حیات گردد. همواره این ضرب المثل قدیمی در مورد آتش را بایستی به خاطر داشته باشیم که آتش خدمتگزار خوب ولی ارباب بدی است. بنابراین علی رغم قدرت آتش در حفظ و بهبودی زندگی بشر بایستی همواره خطرات ناشی از آتش و آتش‌سوزی را پیش بینی و از قبل جلوگیری کرد.

کپسول آتش نشانی برای خانه

در این جهت این روزها یکی از ضروری‌ترین و ساده‌ترین اقلام اساسی مورد نیاز در منازل برای حفظ ایمنی در مقابل آتش‌سوزی، کپسول‌های آتش‌نشانی یا اطفای حریق هستند. با این‌حال درکشورمان ایران اهمیت و ضرورت وجود کپسول آتش نشانی برای خانه آن‌چنان که بایسته و شایسته است هنوز شناخته نشده است که این موضوع می‌تواند ناشی از یک مساله فرهنگی قلمداد شود. شاید هنوز خیلی‌ها خطر حریق و آتش‌سوزی را برای خانه‌هایشان خیلی جدی در نظر نمی‌گیرند که بخواهند اصلا به روش‌های ایمنی پیشگیری از حریق و یا اقدامات مناسب در زمان حریق و اطفای آن بیندیشند.


سیستم اعلام حریق سنس انواع سیستم اعلام حریق سیستم اعلام حریق زیتکس


ترکیبات کپسول‌های آتش نشانی

کپسول‌های آتش نشانی در واقع آتش‌نشان‌های کوچک دستی هستند که دارای ترکیبات مختلفی مثل آب، مخلوط پودر و گاز و گاز دی اکسید کربن هستند و در زمان حریق می‌توانند با فشار این مواد را بر روی آتش بپاشند و مانع از گسترش دامنه آتش‌سوزی شوند. لازم به ذکر است که انتخاب نوع کپسول آتش نشانی برای خانه که در مهار آتش‌سوزی بایستی به کار گرفته شود بستگی به نوع آتش و علت آتش‌سوزی دارد.

توجه داشته باشید که انتخاب اشتباه کپسول خاموش کننده می‌تواند منجر به گسترش دامنه آتش‌سوزی شود و حتی بسیار مرگ‌بارتر ازعدم استفاده از کپسول گردد، به عنوان مثال کپسول‌های خاموش کننده حاوی آب، رسانای جریان الکتریسیته هستند و در آتش‌سوزی‌های برقی، موجب گسترش آتش و برق‌گرفتگی می‌شوند. نکته با اهمیت دیگر بعد از تعیین نوع کپسول آتش نشانی برای خانه این است که بایستی به زمان سرویس و شارژ منظم آن توجه زیادی مبذول داشت. همانطور که اشاره شد تعیین نوع کپسول آتش‌نشانی در موقع حریق بستگی به نوع آتش دارد، بر همین اساس آتش به ۴ دسته اصلی و یک دسته‌ی فرعی قابل طبقه‌بندی است:

◀ کلاس A مواد جامد مثل آتش‌سوزی چوب و کاغذ
◀ کلاس B مایعات قابل اشتعال مثل بنزین و گازوئیل
◀ کلاس C گازها
◀ کلاس D فلزها
◀ کلاس E الکتریسیته

تعداد کپسول آتش نشانی برای خانه

تعیین تعداد کپسول آتش نشانی برای خانه بستگی به بررسی عوامل متعددی دارد که ممکن است علی رغم سادگی ظاهری چندان آسان نباشد و گاهی بایستی این عمل توسط کارشناسان آتش‌نشانی و متخصص در این زمینه صورت گیرد.

ترکیبات کپسول‌های آتش نشانی

محل نصب کپسول آتش‌نشانی در خانه

کپسول‌های آتش‌نشانی در خانه بایستی در محلی با دید مناسب و کامل قرار گیرند به طوری که در مواقع ضروری بتوان سریع و بدون اتلاف وقت از آن‌ها استفاده کرد. محل کپسول آتش‌نشانی در خانه بایستی از ضربات فیزیکی مثل برخورد با کپسول در مسیر راه، ضربه، لرزش مصون باشد.
کپسول نبایستی در مقابل تابش نور مستقیم خورشید یا ریزش برف و باران قرار داده شود. کپسول آتش‌نشانی در خانه بایستی و بهتر است روی براکت مخصوص خود و در محل قابل دید نصب گردد.

کپسول‌های آتش‌نشانی نبایستی در نزدیکی محل نگهداری مواد اشتعال‌زا قرار داده شوند. بهترین محل در خانه جهت نصب کپسول آتش‌نشانی در کنار درب ورودی و خروجی در راهروها است.


🛑 همچنین می‌توانید برای کسب اطلاعات بیشتر به مقاله 🛑
 استاندارد ملی سیستم های اعلام حریق و اطفاء حریق 

مراجعه فرمایید


کپسول‌های چرخ‌دار باید روی زمین در مکان تعیین شده خود قرار گیرند و هرگز جابه‌جا نشوند و کپسول‌های قابل حمل با دست، هرگز نباید روی زمین نگهداری شوند.

استانداردهای متعددی برای نصب کپسول در ارتفاع مناسب وجود دارد، بر اساس استاندارد انجمن ملی حفاظت از آتش (NFPA) برای سیلندرهای با وزن کمتر از ۱۸ کیلوگرم، ارتفاع مناسب برای نصب آن از سطح زمین تا بالای سر کپسول باید یک متر و ۲۰ سانتی متر باشد و برای سیلندرهای با وزن خالص بیشتر از ۱۸ کیلوگرم، ارتفاع مناسب برای نصب آن از سطح زمین تا بالای سر کپسول باید یک متر یا کمتر باشد.

عوامل مهم برای تعداد کپسول آتش نشانی برای خانه

تعداد کپسول‌های مورد نیاز برای هر خانه در درجه اول بستگی به متراژ، فضا و زیربنای قابل استفاده در هرخانه دارد. در مرحله بعدی وزن یا حجم کپسول و قدرت کپسول در پوشش‌دهی ایمنی فضای مورد نظر اهمیت پیدا می‌کند. نکته دیگر در نظر گرفتن محل قرارگیری خانه یا منطقه مورد نظر به لحاظ تقسیم‌بندی پرخطر یا کم خطر می‌باشد. همین‌طور میزان سطح حریق احتمالی، میزان ارزش کالاها و لوازم مورد استفاده در محل و تعیین سطح اشتعال آن‍ها هم دارای درجاتی از اهمیت هستند.

محل نصب کپسول آتش‌نشانی در خانه

تعیین تعداد کپسول آتش نشانی برای خانه با توجه به اندازه خانه

برای تعیین تعداد کپسول آتش‌نشانی مورد نیاز برای یک فضا از جمله خانه، مساحت کل طبقات یا فضای قابل استفاده در خانه را بایستی به دست آورده و بر مساحتی که یک کپسول برای ایمنی پوشش می‌دهد تقسیم کرد. شعاع پوشش دهندگی کپسول آتش‌نشانی براساس نوع، سایز کپسول و وزن آن تعیین می‌گردد، اما به طور کلی فاصله دسترسی برای خاموش کننده‌های گروه A برابر ۲۳ متر و برای خاموش کننده‌های گروه B برابر ۹ متر در نظر گرفته می‌شود.


💥 آشنایی با ◀ اسپرینکلر چیست و چه کاربردی دارد 💥


تعداد کپسول آتش نشانی برای خانه با توجه به مناطق و بخش‌ها

عامل مهم در این رابطه بررسی وضعیت قرارگیری خانه در منطقه محل زندگی است اینکه آیا خانه در یک منطقه مسکونی بی‌خطر یا کم خطر قرار گرفته است؟ یا در نزدیکی محل زندگی، کارگاه‌ها یا اماکن با وضعیت و ریسک خطر بالاتر آتش‌سوزی قرار دارند؟ بنابراین بعد از بررسی منطقه و محل قرار گیری خانه در محله، تعداد بخش‌ها و قسمت‌های خود خانه اهمیت پیدا می‌کند. یکی از عوامل تعیین‌کننده برای تعداد مناسب کپسول‌های آتش

نشانی از این حیث، اندازه خانه و تعداد طبقات آن است. در خانه‌های بیشتر از یک طبقه بایستی دربخش‌های اصلی خانه مثل اتاق نشیمن، آشپزخانه، پارکینگ و دیگر بخش‌های خانه و همین‌طور در هر طبقه از خانه حداقل یک کپسول آتش‌نشانی مناسب داشته باشید. در صورتی‌که متراژ خانه کوچک باشد و یا اینکه خانه محل زندگی دارای یک طبقه باشد احتمالا نصب یک کپسول آتش‌نشانی کافی است. در این صورت بهتر است کپسول آتش‌نشانی را در آشپزخانه نصب نمایید زیرا آشپزخانه همان منطقه پرریسکی در هر خانه است که منشا شکل گیری، وقوع و سرایت آتش‌سوزی‌های خانگی است.

استاندارد تعیین تعداد کپسول آتش‌نشانی

استاندارد تعیین تعداد کپسول آتش‌نشانی

همانطور که پیش‌تر در این مقاله اشاره شد استانداردهای متعددی برای تعیین تعداد کپسول آتش‌نشانی در خانه یا در محل مورد نظر وجود دارد. بر اساس یک استاندارد در مناطق کم‌خطر کپسول‌های آتش‌نشانی را بایستی به فاصله ۲۰ متری از هم و در مناطق پرخطر در فاصله ۱۵ متری از هم نصب نمود و در نهایت این‌که تعیین دقیق تعداد کپسول آتش نشانی برای خانه همیشه آسان نیست و برای تعیین این تعداد بهتر است با متخصصان این حوزه مشورت کنید.

سخن نهایی

در پایان مقاله بایستی اشاره کرد که استاندارد ملی سیستم اعلان و اطفای حریق، انواع کپسول‌های آتش‌نشانی را در گروه سیستم‌های اطفا حریق دستی طبقه‌بندی می‌کند که به واسطه انسان بایستی مورد استفاده قرار بگیرند بر همین اساس سیستم‌های اطفای حریق اتوماتیک هم وجود دارند که در هنگام حریق و گسترش آن، این سیستم‌های خودکار و هوشمند، اتوماتیک‌وار وقوع آتش‌سوزی را تشخیص می‌دهند و اعلان حریق می‌کنند.

بدون دخالت انسان علاوه بر اعلان حریق قادر هستند که آتش سوزی را مهار کنند از جمله این تجهیزات مدرن می‌توان به سیستم‌های اعلان حریق سنس اشاره کرد. سنس نام تجاری ثبت شده شرکت فن آوری سانا پژوهش گستر است که محصولات خود را با این نام به بازار عرضه می‌نماید. این شرکت از سال ۱۳۸۷ فعالیت خود را در زمینه تولید، توزیع و صادرات سیستم‌ها و تجهیزات الکترونیک اعلان حریق و ایمنی آغاز نموده است.

تاریخ انتشار ۱۴۰۱/۱۰/۱۵

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نیاز به کمک دارید؟ پیام دهید