جستجو

خطای سیستم اعلام حریق

خطای سیستم اعلام حریق

خطای سیستم اعلام حریق: هرکدام از آلارم‌های کاذب سیستم اعلام حریق یا خطاهای سیستم اعلام حریق بیان کننده مواردی است که ما در زیر به تحقیق آن و طریقه‌ی رفع خطا در سیستم‌های اعلام حریق میپردازیم. می‌توان گفت که تجهیزات اعلام حریق یکی از حساس‌ترین مجموعه‌های عملیاتی و اندازه گیری میباشد. سیستم‌های اعلام حریق تکلیف بسیار سخت و حساسی دارندکه با توجه به آن باید در محافظت وتعمیر سیستم اعلام حریق بسیار جدی و آگاه باشیم و با خطاهایی که احتمال دارد در سیستم اعلام حریق رخ دهد آشنایی داشته باشیم.

تعمیر و نگهداری سیستم اعلام حریق

موضوعاتی که امروز میخواهیم به آن بپردازیم از دو استاندارد مهم جهانی NFPA72 و BS ۵۸۳۹ Part1 است. همانگونه که در بالاگفته شد سیستم‌های اعلام حریق حساسیت بسیار زیادی دارند به همین علت همه‌ی خطاهای موجود و آلارم‌های ناخواسته باید نسبت به نوع آلارم باشد. و زمان دقیق آن مشخص شود تادر موقع سرویس تجهیزات مشکل سیستم را بررسی کنند. همانطور که می‌دانید اکثر پنل‌ها حافظه دارند ولی به دلایلی که شامل:

۱. قطع برق منبع تغذیه
۲. قطع باطری پشتیبان
۳. دستکاری افراد ناوارد

تعمیر و نگهداری سیستم اعلام حریق

پاک شدن حافظه سیستم امکان‌پذیر نیست. که ما در اینجا می‌فهمیم بهترین موضوع برای درج خطاهای سیستم اعلام حریق این است که موارد را ثبت کنیم.

خطای سیستم اعلام حریق

می‌توان گفت کلا همه‌ی اعلام‌های حریق که آتش سوزی در آن اتفاق نمی‌افتد و فقط باعث به صدا درآمدن آژیر می‌شود به آن آلارم یا خطا می‌گویند. مسلماً می‌توان گفت در این وضع به طور اشتباه به آن آلارم کاذب یا (FAULT ALARM) می‌گویند. به طور کلی آلارم‌های سیستم اعلام حریق به دو نوع تقسیم می‌شوند:

آلارم‌های ناخواسته: در این نوع آلارم عواملی به جز آتش سوزی سیستم را فعال می‌کند.

عاملهایی مانند: (دود ماشین، دود سیگار، حرارت بخاری و…) باعث بروز آلارم می‌شوند. دراین مورد آلارم یک عامل برای فعال شدن آژیر وجود داشته است ولی این عامل حریق نمی‌باشد.

آلارم بر اثر اشتباه پنل، دتکتور و شستی: این نوع آلارم به دلیل اشتباه در یکی از تجهیزات اعلام حریق مانند پنل، دتکتور و یا شستی اتفاق می‌افتد که آن را آلارم کاذب می‌نامند.

عواملی مانند: (جریان گذرا در مدار کشف حریق، سوختن دتکتور، جریان باد و…) باعث می‌شود آلارم کاذب به وجود آید.

مشاهده و خرید انواع بیم دتکتور از فزوشگاه آتش ندا


روند نگهداری سیستم اعلام حریق

بررسی تجهیزات اعلام حریق به صورت هفتگی، ماهانه و یا سالانه انجام می‌شود که ما در اینجا هریک را مطرح می‌کنیم:

بازدیدهای هفتگی

در این بازدید از پنل اعلان حریق یا تابلوی کنترل مرکزی بازدید می‌شودکه این مورد از نظر صحت سالم بودن عواملی مانند: (سالم بودن باطری‌ها، صحت عملکرد نمایشگرها و منبع تغذیه) است. در این نوع بازدید از شستی‌ها به طور تصادفی تست میگیرند. باید گفت که امتحان کردن شستی‌ها باید طوری انجام شود که در یک پریود ۶ ماهه همه‌ی شستی‌ها مورد بررسی قرار بگیرند. همینطور در این بازدیدها باید دفتری که آلارم‌ها در آن ثبت می‌شود بررسی شود تا اگر سیستم به طور اشتباه و کاذب فعال شد آن را بررسی کرده و مشکل را رفع کند.

بازدید ۶ ماهه

در این نوع بازدید همه‌ی تجهیزات اعلام حریق که شامل:
• سیم‌ها
• آژیرها
• اتصالات
• کابل‌ها
• چراغ سردرب‌ها
• فلاشرها
• شستی‌ها
• دتکتورها

و همه‌ی وسایل متصل به سیستم و زون مورد بررسی و کنترل قرار می‌گیرند. در این مورد باید دتکتورهایی که در مجاورت با هوا هستند و یا در مکانهای آلوده قرار دارند تمیز شوند.

روند نگهداری سیستم اعلام حریق

بازدید سالانه

در این بازدید همه‌ی تجهیزات سیستم اعلام حریق کنترل و بررسی می‌شوند و تمام آن‌ها را تمیز می‌کنند و اگر جای نصب همه دتکتورها یا یکی از دتکتورها کثیف باشد بازه زمانی کوتاهتر می‌شود. شایان ذکر است تست سیستم و انجام تمیز کاری می‌تواند تقسیم شود که به صورت عملیات ۶ ماهه، یک‌ساله یا یک سرویس سه‌ساله این تقسیم‌بندی می‌تواند انجام شود. در این نوع سرویس بردها و باطری پشتیبان و تمامی مدارات داخلی مطابق دستور العملهای لازم تمیز و تست می‌شوند و یا اگر سیستم لازم باشد باطری داشته باشد عوض می‌شود.

تست حساسیت دتکتور

تست حساسیت دتکتور حرارتی توسط تستر آن انجام می‌شود. در دتکتور دودی تست بوسیله‌ی تستر مربوط به حساسیت که در پشت دتکتور ثبت شده یا منوال آن (درصد حساسیت سه یا چهار یا پنج درصدی) ثبت می‌شود. موقع تست حساسیت به گونه‌ای است که در ابتدای شروع به کار که زمان نصب سیستم است و دومین تست یک سال بعد از نصب می‌باشد و پس از این مرحله هر ۴ سال یکبار سیستم مورد بررسی قرار می‌گیرد وروی هر دتکتور تاریخ نصب و برچسب تایید چسبانده می‌شود.

همینطور باطری اصلی سیلد اسید در مدت پریود حداکثر ۴ سال جایگزین می‌شود. باید گفت که حداکثر دوره استفاده از یک دتکتور بین ۸ تا ۱۰ سال است واگر این مدت بگذرد مطابق قانون حتی اگر دتکتور صحیح وسالم باشد باید تعویض شود. در طول هر سرویسی که می‌شود بایدتاریخ ومهر وبرچسب تایید به همراه شماره تماس سرویس کار ذکر شود ودر دفتر مربوطه ثبت گردد.

توجه: قبل از اینکه سیستم اعلام حریق تست شود باید به ساکنین آپارتمان اطلاع‌رسانی شود تا اگر صدای آژیر درآمد از چک کردن این سیستم اطلاع داشته باشند و از بروز هرگونه حادثه‌ای جلو گیری شود.

هشدار کاذب سیستم اعلام حریق

یکی از مسائل و مشکلاتی که در سیستم اعلام حریق اتوماتیک وجود دارد امکان خطای اعلام حریق یا آلارم کاذب می‌باشد. که این آلارم‌ها معمولا به دو علت است:

۱ استفاده نادرست از تجهیزات
۲ عملکرد نادرست تجهیزات

دلایل آلارم خطا در سیستم‌های اعلام حریق

به طور کلی دلایل آلارم خطا در سیستم اعلام حریق را میتوان به ۵ دسته تقسیم کرد:

۱٫ هشدار و خطاهایی که به انجام کارهای روزمره مربوط می‌شوند: دود سیگار، پخت و پز، حشرات، گردوغبار و…
۲٫ هشدارهایی عجولانه با داشتن نیت خیر
۳. هشدارهایی ناشی از اعمالی مانند ایجاد دود و به صدا درآوردن آژیر و یا شکستن شیشه شستی‌های اعلان حریق‌ها برای رساندن آزار
۴٫ خطاها و هشدارهایی در رابطه با تجهیزات برگرفته از بروز عیب در شبکه
۵٫ هشدارهای نامعلوم و ناشناخته که در گفته‌های بالا وجود ندارد، که شایع‌ترین این خطا مربوط به نصب غلط و نامناسب تجهیزات است و همین طورعدم مراقبت از تجهیزات اعلام حریق یکی دیگر از این موارد است.

برای آشنایی با دلایل خطا و نحوه‌ی رفع خطا در سیستم‌های اعلام حریق:

• پنل اعلام حریق متعارف فایرگارد
• پنل اعلام حریق آدرس‌پذیر فایرگارد
• پنل دتکتور فایرگارد

خطای سیستم اعلام حریق

روش کاهش هشدارهای خطا در سیستم اعلام حریق

۱٫ استفاده از سیستم تایید هشدار که این سیستم طوری کار می‌کند که بخش هشدار مدت زمانی را که معمولا ۳۰ ثانیه است صبر می‌کند تا گزارش ارسال از سوی دتکتور توسط پنل اعلام حریق مورد بررسی قرار گیرد.

۲٫ کاهش حساسیت دتکتور هرچند شایان ذکر است که این کار اصلا صحیح نیست، مگر اینکه حساسیت دتکتور بیش از حد باشد.

۳٫ بکارگیری از تجهیزات و سیستم‌های بروزتر مانند سیستم اعلام حریق هوشمند فایرگارد و آدرس‌پذیر. در سیستم اعلام حریق متعارف، آدرس‌پذیر و هوشمند فایرگارد و پاردوکس تقریبا بدون خطا هستند مگر اینکه عوامل انسانی باعث شود که در سیستم خطا صورت بگیرد.

هر چقدر که شبکه‌ی اعلام حریق ما بزرگتر و وسیعتر شود امکان خطا کردن بیشتر می‌شود، به همین دلیل باید از سیستم‌های مناسبتر و پیشرفته‌تر استفاده کنید.

آموزش به ساکنان برای رفع خطای سیستم اعلام حریق

لازم است که به ساکنان و افراد ساختمان‌هایی که سیستم اعلام حریق در آنجا نصب می‌باشد آموزشهایی داده شود. متأسفانه بعضی از آلارمهای کاذب که اتفاق می‌افتد به دلیل‌عدم آموزش به افراد می‌باشد. باید گفت هر چقدر سیستم کاربرپسندتر و ساده‌تر باشد به طوری که کاربران به آسانی یاد بگیرند و همینطور این سیستن مثل سیستم اعلام حریق فایرگارد مانیتور داشته باشد و یا دارای نرم‌افزار مانیتورینگ باشد مشکلات کمتری خواهد داشت و تحویل کار به آسانی انجام می‌شود.

شایان ذکر است از آنجایی که سیستم اعلام حریق بسیار حساس می‌باشد لازم است نصب وراه اندازی سیستم توسط کارشناسان مربوطه انجام شود. برای اینکه یک سیستم اعلام کارآمدی داشته باشید میتوانید برای مشاوره، طراحی، نصب، راه اندازی و سرویس و نگهداری با کارشناسان فنی ما در ارتباط باشید و از آن‌ها مشاوره دریافت کنید.

تاریخ انتشار ۱۴۰۱/۰۸/۳۰

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نیاز به کمک دارید؟ پیام دهید