جستجو

اعلام حریق آدرس پذیر

⚠️به دلیل نوسانات قیمت جهت اطلاع از قیمت روز با کارشناسان ما در آتش ندا تماس بگیرید. ⚠️

شماره تماس:

۰۲۱۳۳۹۲۲۰۹۹   |  ۰۲۱۴۰۳۳۰۳۷۷

نمایش ۱–20 از ۱۸۵ نتیجه

به مجموعه‌ای از تجهیزات الکترونیکی سیستم اعلام حریق آدرس پذیر می‌گویند که علاوه بر اعلام حریق می‌تواند محل دقیق حریق را هم مشخص کند. تمام عناصری که در این سیستم‌ها استفاده شده است (آژیرها، شستی‌ها، آشکار سازی‌ها) از طریق یک آدرس یا یک کد مشخص شده‌اند. سیستم اعلام حریق آدرس پذیر این توانایی را دارد که با شناسایی آدرس المان‌ها محل دقیق آتش را نشان دهد و سپس آژیرها را به صدا در بیاورد.

سیم کشی این سیستم‌ها معمولا به صورت حلقوی یا همان loop است و نسبت به سیستم‌های متعارف از مشخصات فنی و قابلیت‌ها بالاتری برخوردار هستند. برای مثال می‌توان گفت که سرعت تشخیص حریق در آن‌ها به نسبت بالاتر است و در عین حال نگهداری آن راحت‌تر است. این سیستم این امکان را برای شما فراهم می‌کند که روی ورودی‌ها و خروجی‌ها کاملا نظارت داشته باشید. در واقع استفاده از سیستم‌های اعلام حریق برای مکان‌ها و فضاهای بزرگ استفاده می‌شود.

اعلام حریق آدرس پذیر چیست؟

سیستم اعلام حریق آدرس پذیر در دسته سیستم‌های اعلام حریق اتوماتیک قرار دارد. این سیستم‌ها رفتار هوشمندانه‌ای در کشف حریق دارند. منظور از رفتار هوشمندانه این است که سیستم‌های مذکور پس از تشخیص آتش سوزی و اطلاع رسانی به افراد، آژیرهای خطر را به صدا درمی‌آورند، با نزدیک‌ترین مرکز آتش‌نشانی تماس برقرار می‌کنند، تابلوهای خروج اضطراری را روشن می‌نمایند، قفل درهایی را که لازم است در حین حریق گشوده باشند باز می‌کنند یا درهایی را که بایستی بسته باشند قفل می‌نمایند و سیستم اطفای حریق را فعال می‌کنند.

همان‌طور که از نام سیستم‌ اعلام حریق آدرس پذیر برمی‌آید، این سیستم‌ها قابلیت آدرس‌دهی به اجزای تشکیل دهنده خود دارند. اصلی‌ترین جزء هر سیستم که به منزله فرمانده سیستم می‌باشد، تابلوی کنترل آن است و هر دستگاهی که به تابلوی کنترل سیستم متصل است، یک کد منحصر به فرد دارد که نشان‌دهنده آدرس و محل آن دستگاه است. در هنگام بروز حادثه آتش سوزی، تابلوی کنترل با استفاده از آدرس‌ دستگاه‌هایش به آتش‌نشان‌ها کمک می‌کند تا محل حریق را شناسایی کنند و حتی نشان‌ می‌دهد که کدام دستگاه سیستم دچار حریق شده‌است. این ویژگی سیستم اعلام حریق آدرس پذیر منجر به کاهش زمان جست‌وجو برای مکانیابی آتش سوزی، نجات جان افراد محبوس در فضای حادثه و کاهش تلفات مالی گردیده‌است.

قیمت اعلام حریق آدرس پذیر

سیستم‌های اعلام حریق آدرس‌پذیر در برندهای مختلف، از نظر تعداد لوپ و تعداد اجزا در هر لوپ، تفاوت‌هایی دارند. قیمت این سیستم‌ها تحت تأثیر تعداد لوپ و حداکثر تعداد قطعات قابل نصب بر روی هر لوپ قرار می‌گیرد. قیمت سیستم اعلام حریق آدرس‌پذیر هوشمند، بیشتر از سیستم اعلام حریق معمولی است. همچنین به طور کلی قیمت سیستم اعلام حریق آدرس‌پذیر حداقل دو برابر قیمت سیستم اعلام حریق معمولی است. جهت اطلاع از قیمت روز انواع تجهیزات اعلام حریق آدرس پذیر از طریق شماره های درج شده در سایت می توانید با کارشناسان ما در آتش ندا تماس بگیرید و از فرصت مشاوره رایگان مجموعه استفاده نمایید.

چرا آتش ندا؟

گروه آتش ندا فعالیت خود را از سال ۱۳۸۳ با رویکردی تخصصی در زمینه سیستم اعلام حریق و اطفای حریق آغاز کرده است. با بهره گیری از دانش روز دنیا و تجارب فنی و ارائه ی خدمات پس از فروش خود را به یک از برترین شرکت های سیستم حفاظتی مطرح کرد. تمام تلاش آتش ندا در این سال ها ارائه برترین و با کیفیت ترین برند ها و محصولات سیستم اعلام حریق و اطفای حریق به مشتریان بوده است. آتش ندا این افتخار را دارد که به صورت رسمی نماینده چندین برند داخلی و خارجی باشد. همه ی این تلاش ها در این جهت بوده که این گروه بتواند سه  هدف خود یعنی معرفی، تحویل و پشتیبانی محصولات باکیفیت به مشتریان را محقق کند.

آدرس ما : لاله زار جنوبی، مجتمع تجاری بوشهری، طبقه ۲ واحد ۱۶

شماره تماس: ۰۲۱۳۳۹۲۲۰۹۹   | ۰۲۱۴۰۳۳۰۳۷۷

ضمانت اصالت کالا
ارسال به سراسر کشور
پشتیبانی ۲۴ ساعت
مرجوع کالا

کاربرد سیستم اعلام حریق آدرس پذیر

سیستم اعلام حریق آدرس پذیر یکی از راهکارهای اساسی برای تشخیص دقیق و سریع حریق، اطلاع رسانی به مراکز کنترل و تخلیه ایمن افراد در مکان‌های پرتردد و پرخطر است. این سیستم به دلیل ویژگی‌های منحصر به فردی که دارد، در موارد مختلف استفاده می‌شود و به ویژه در موارد زیر کاربرد دارد:

📌 پروژه‌های بزرگ: در پروژه‌های ساختمانی بزرگ مانند ساخت واحدهای مسکونی یا تجاری، برج‌ها، فرودگاه‌ها و پیشروی‌های صنعتی، سیستم اعلام حریق آدرس پذیر به عنوان یک راهکار اصلی برای مانیتورینگ و اطلاع‌رسانی آتش‌سوزی استفاده می‌شود. این سیستم به عنوان یکی از قسمت‌های حیاتی ایمنی ساختمان‌های بزرگ عمل می‌کند.

📌مکان‌های پرتردد و پرخطر: در مکان‌هایی که تعداد افراد زیادی حضور دارند و خطرات آتش‌سوزی بالا می‌باشد مانند ترمینال‌های حمل و نقل عمومی، استادیوم‌ها، سینماها و تماشاخانه‌ها، سیستم‌های اعلام حریق آدرس پذیر جلوگیری از شیوع آتش‌سوزی و تخلیه ایمن افراد را تضمین می‌کنند.

📌ساختمان‌های مسکونی بزرگ: در ساختمان‌های مسکونی بزرگ مانند اجتماعات مسکونی، آپارتمان‌ها و مجتمع‌های مسکونی، سیستم‌های اعلام حریق آدرس پذیر برای افزایش ایمنی ساکنین و تشخیص دقیق مکان آتش‌سوزی بسیار مفید می‌باشند.

📌 هتل‌ها: در هتل‌ها که تعداد افراد مهمان زیادی دارند، سیستم اعلام حریق آدرس پذیر اطلاعات دقیقی را در مورد مکان حریق فراهم می‌کند تا تخلیه مهمانان به صورت مرتب و ایمن صورت پذیرد.

📌مراکز خرید بزرگ: در مراکز خرید بزرگ و تجاری، افراد بسیاری به صورت روزانه حضور دارند و این سیستم به تشخیص سریع حریق و تخلیه افراد کمک می‌کند.

در کل، سیستم اعلام حریقآدرس پذیر به عنوان یک ابزار اساسی برای تشخیص دقیق و سریع حریق، اطلاع رسانی به مراکز کنترل، و تخلیه ایمن افراد در مکان های پرتردد و پرخطر بسیار اهمیت دارد.

نحوه عملکرد سیستم اعلام حریق آدرس پذیر

سیستم اعلام حریق آدرس‌پذیر، در عملکرد خود دقیقاً شبیه سیستم اعلام حریق معمولی عمل می‌کند، با این تفاوت که در این سیستم، علاوه بر زون‌بندی، قطعات (دتکتور و سایر تجهیزات) دارای آدرس‌های مشخصی هستند که هر دو این عامل باعث تشخیص دقیق موقعیت حادثه می‌شوند. به عبارت دیگر، پس از زون‌بندی و نصب سیستم اعلام حریق آدرس‌پذیر در محیط، سیستم در حالت آماده‌باش قرار می‌گیرد و پس از وقوع حریق و تشخیص آن، با استفاده از آدرس دقیقی که به دتکتور و تجهیزات داده شده است محل دقیق آتش‌سوزی مشخص می‌شود، به عبارت دیگر، در سیستم اعلام حریق آدرس‌پذیر هر قطعه دارای یک کد اختصاصی است که در کنترل پنل مکان مشخصی دارد. زمانی که یک دتکتور دچار حریق یا خطا می‌شود اطلاعات کامل آن شامل کد و نوع قطعه، زون و محل نصب، بر روی صفحه نمایش کنترل پنل اعلام حریق آدرس‌پذیر نمایش داده می‌شود.

سیستم اعلام حریق هوشمند چیست؟

سیستم اعلام حریق هوشمند سیستمی متشکل از اجزای مختلف است که برای هشدار دهی سمعی و بصری آتش، دود و یا وجود مونوکسید کربن به کار می‌​رود. این سیستم اعلام حریق دارای دو دسته مشهور سیستم متعارف و سیستم اعلام حریق یک مرحله‌ای است. سیستم متعارف محل دقیق فعال​سازی را مشخص نمی‌​کند. در سیستم اعلام حریق یک مرحله‌ای زمانی که سنسور فعال شود، تمامی ساختمان در یک مرحله مطلع می​‌شوند، اما در سیستم اعلام حریق دو مرحله‌​ای در مرحله اول، به افرادی که مجاز به عملیات هستند اطلاع داده می‌​شود و سپس اقدامات انجام شده و به اطلاع سایر افراد خواهد رسید.

این سیستم برای جلوگیری از هراس در ساختمان​‌های بزرگ طراحی شده است. سیستم اعلام حریق هوشمند هزینه نگهداری و تعمیرات کمی دارد و امکان تنظیم حساسیت هر یک از اجزا آشکار کننده حریق وجود دارد. این سیستم​‌ها دارای واکنش سریع هستند و امکان نظارت مداوم دارند. خوشبختانه در این سیستم​‌ها خطای انسانی کاهش یافته و صدمات ناشی از آن از بین رفته است.

فــروشـگــــاه آتــش نــــدا

نماینده رسمی تجهیزات سیستم های اعلام و اطفاء حریق سنس sens با مناسب ترین قیمت و بالاترین کیفیت

۰ +
سال سابقه
۰ +
مشتری وفادار
۰ +
تنوع کالا بالا

اجزای تشکیل دهنده سیستم اعلام حریق آدرس پذیر

در ادامه مهم ترین اجزای تشکیل دهنده سیستم اعلام حریق آدرس پذیر را جامع و کامل بررسی می کنیم:

پنل مرکزی اعلام حریق

مهمترین بخش از یک سیستم اعلام حریق آدرس پذیر ، کنترل چنل یا مرکز کنترل آن می باشد. سایز تجهیزات مربوط به سیستم به وسیله مدار شعاعی به مرکز کنترل متصل می شوند. علاوه بر این دتکتور ها که در مناطق مختلف یک ساختمان قرار گرفته اند از طریق مدارها به این مرکز وصل می شوند.

هر کنترل پنل تعداد زون های موجود در یک ساختمان را نشان می دهد و می تواند تعداد محدودی از این زون ها را داشته باشد. همچنین بایستی حداقل دارای دو مدار باشد تا بتواند به دیگر تجهیزات اعلام حریق به صورت شعاعی یا شاخه وصل شود. این مرکز به وسیله مدار الکترونیکی، پس از آن که آتش را تشخیص داد، چراغ و آژیرهای اعلام حریق را به کار می اندازد.

سیستم های کنترل ایمنی با سرعت و قابلیت پردازش هوشمند بالا مناسب برای فضاهای کوچک و متوسط می باشد. این سیستم ها دارای یک طراحی مدرن است که با هر دکور و فضایی هماهنگ می شود. نوع مواد خاص به کار رفته درب های پلاستیکی امکان رنگ آمیزی و تطبیق با رنگ محیط را فراهم می کند. 

نمایشگر گرافیکی سازگار با EN54 یک وجه متمایز منحصر بفرد را ارائه می دهد. امکانات برنامه ریزی از قبیل شماره گیر Jog Dial جهت آدرس دهی آسان تر، ماژول های قابل افزایش و اتصالات USB و Ethernet، امکان سریع پیکربندی این سیستم ها ارائه می دهد.

پنل مرکزی اعلام حریق
شاسی اعلام حریق

شاسی اعلام حریق

یکی دیگر از تجهیزات تشکیل دهنده اعلام حریق آدرس پذیر شاسی می باشد. زمانی که فردی متوجه آتش سوزی در یک مکان می شود، می تواند با فشردن شاسی، آژیر یا زنگ های هشدار را در آن مکان به صدا در بیاورد. پس از فشردن شاسی سیستم اعلام حریق تحریک شده و به سمت مرکز کنترل ارسال می شود.

دتکتور اعلام حریق

انواع مختلف این دستگاه‌ها شامل دتکتور دودی، دتکتور حرارتی یا ترکیبی از این دو می‌باشد. در دتکتور های دودی محفظه‌ای تعبیه شده‌است که در صورت پرشدن محفظه، پیام اعلام آتش سوزی به تابلوی کنترل ارسال می‌گردد. دتکتور های حرارتی دارای یک مقاومت حرارتی هستند که هنگام احساس حرارت، پیام اعلام حریق را به کنترل پنل ارسال می‌نمایند. این نوع دتکتور حساسیت کمتری نسبت به آشکارسازهای دودی دارند؛ زیرا حرارت بایستی به میزانی باشد تا مقاومت دتکتور تغییر نماید اما دتکتور های دودی بلافاصله پس از ایجاد دود و غبار واکنش نشان می‌دهند.

آژیر اعلام حریق

آژیر اعلام حریق

دستگاه‌های اعلام حریق شامل آژیر، زنگ و چراغ‌های نشان‌گر می‌باشند. آژیرها به گونه‌ای نصب می‌شوند که صدایشان در تمامی نقاط ساختمان به گوش برسد. برخی از انواع آژیرها یک چراغ فلاشر هم به همراه دارند تا در مکان‌هایی مانند کارخانه که صدای ماشین‌آلات بلند است و احتمال نشنیدن صدای آژیر وجود دارد، چراغ پیام اعلام حریق را به افراد اعلام کند. زنگ هم یکی دیگر از انواع دستگاه‌های اعلام حریق است که در صورت بروز حادثه به صدا در‌می‌آید. چراغ‌های نشان‌گر همانند چراغ فلاشر مذکور عمل می‌نمایند. آژیر اعلام حریق در زمان بروز حریق و پس از فرمان دادن دتکتورها به کنترل پنل فعال می گردند. این دستگاه های هشدار، در لابی ها و محوطه داخلی ساختمان ها نصب می گردند.

مکانیزم تشخیص آتش در سیستم اعلام حریق آدرس پذیر

بطور کلی براي تشخيص حريق از اثرات سه گانه آن يعني دود و حرارت و شعله استفاده مي شود. درسيستم‌هاي متعارف مکاني را که از نظر حريق مي خواهيم حفاظت کنيم به مناطق مشخص تقسيم ميکنيم تا در صورت بروزحريق بتوان محل حريق را سريعتر تشخيص داد . به هر کدام از اين مناطق يک زون ( Zone) می­گوییم. اين عمل در سيستم هاي آدرس پذیر نيز انجام مي پذيرد ولي مزيتي که اين سيستم ها نسبت به سيستم هاي عادي دارند اين است که اين سيستم ها داراي اجزاي قابل آدرس دهي هستند و علاوه براينکه مي توان زوني را که در آن حريق اتفاق افتاده است تشخيص داد بلکه مي توان دقيقا عنصري را که حريق را تشخيص داده معين کرد و محل دقيق حريق را مشخص نمود و خبردهنده هايي را که مربوط به آن محل مي باشد فعال نمود.

مزایای سیستم اعلام حریق

مزایای سیستم اعلام حریق آدرس پذیر

🚨 بهره گيري از پروتکل ديجيتال X LINE به منظور سرعت و اطمينان بالا و عدم نويزپذيري سيستم
🚨 قابليت Redundancy نرم­ افزاری و سخت افزاري به این ترتیب که از کار افتادن هر یک از اجزای سخت افزاری اعم از سنسورها، دتکتورها، پنل ها و پردازنده ها هیچ آسیبی به عملکرد کلی سیستم نمی­زند.
🚨 سرعت بالا در کشف حريق و کاهش حريق ها و خطاهاي کاذب

🚨استفاده از تکنولوژي Fast Logic

🚨بهره گيري از آخرين استانداردها و تائيدهاي معتبر جهاني

🚨 بهره برداري آسان و صرفه جويي در هزينه هاي سرويس ونگهداري

🚨 توانايي کنترل بيش از ۲۵۰ قطعه در هر Loop

🚨 قابليت ايجاد ۱۶ لوپ در هر پنل و ارتباط ۴۰۰۰ ماژول درهر پنل

🚨 صفحه نمايشگر جهت نمايش رويدادها

🚨داراي حافظه جهت ثبت رويدادها

🚨 قابلیت اتصال به سيستم هاي BMS و PLC به صورت نرم افزاري و سخت افزاري و با استفاده از پروتكل هاي استاندارد ارتباطي نظير BACnet و Modbus

سیم کشی سیستم اعلام حریق آدرس پذیر

سیم‌کشی سیستم اعلام حریق آدرس‌پذیر به صورت حلقوی انجام می‌شود، به این معنی که تمام تجهیزات روی یک سیم (یا لوپ) قرار می‌گیرند هر لوپ می‌تواند به یک یا چند زون اختصاص داده شود و در هر لوپ حداکثر تعداد قطعات ۱۲۸ عدد است. همچنین حداکثر مساحتی که یک لوپ می‌تواند تحت پوشش قرار دهد ۱۰۰۰۰ متر مربع است همچنین حداکثر طول لوپ، بسته به شرکت سازنده بین ۱۵۰۰ تا ۳۰۰۰ متر است.

ورودی و خروجی سیستم اعلام حریق آدرس‌پذیر جداگانه نیستند و هر دو این اجزا توسط کنترل پنل انجام می‌شوند. به عبارت دیگر اطلاعات و جریان از طریق یک جفت سیم خروجی می‌شود، سپس وارد تجهیزات می‌شود و سپس به کنترل پنل بازمی‌گردد. لازم به ذکر است که طراحی سیستم اعلام حریق آدرس‌پذیر، مانند سیستم معمولی، بر اساس استانداردهای بین‌المللی از جمله EN54، BS و NFPA صورت می‌گیرد.

مرکز کنترل سیستم اعلام حریق آدرس پذیر

مرکز کنترل اعلام حریق آدرس‌پذیر به صورتی طراحی شده است که در صورت وقوع حریق، مکان دقیق دستگاهی که مشکل دارد را تشخیص می‌دهد. آتش ندا پنل‌های اعلام حریق آدرس‌پذیر را در مدل‌های زیر عرضه می‌کند:
🚨 پنل اعلام حریق آدرس‌پذیر تک لوپ
🚨 پنل اعلام حریق آدرس‌پذیر دو لوپ
🚨 پنل اعلام حریق آدرس‌پذیر سه لوپ
🚨 پنل اعلام حریق آدرس‌پذیر چهار لوپ
قیمت پنل آدرس‌پذیر بر اساس تعداد لوپ افزایش می‌یابد، به این معنی که هرچه تعداد لوپ‌ها بیشتر باشد، قیمت پنل نیز بیشتر می‌شود.

نصب و راه اندازی سیستم اعلام حریق آدرس پذیر

نصب و راه‌اندازی سیستم اعلام حریق آدرس‌پذیر، فعالیتی تخصصی است که در صورت عدم نصب صحیح اجزا یا حتی وقوع اتصال کوتاه در مدار اعلام حریق، باعث آسیب به برد الکترونیکی پنل اعلام حریق می‌شود. علاوه بر نصب اجزا، برخی از برندهای سیستم اعلام حریق آدرس‌پذیر، نیازمند آدرس‌دهی دستی هستند. بنابراین پیمانکار نصب و راه‌اندازی سیستم اعلام حریق باید در فرآیند نصب آدرس‌دهی را نیز انجام دهد.

گاهی اوقات، ممکن است فکر کنید سیستم‌های اعلام حریق با آدرس‌دهی خودکار بهتر هستند و نیاز به کمترین زمان و انرژی را دارند اما این نگرش اشتباه است. فرض کنید شما مسئول نصب سیستم اعلام حریق آدرس‌پذیر در یک ساختمان هستید یا مالک آن هستید و برای نصب اعلام حریق از یک پیمانکار استفاده می‌کنید در صورتی که اجزا سیستم اعلام حریق آدرس‌پذیر با آدرس‌دهی خودکار تغییر کنند فرآیند برنامه‌ریزی باید از ابتدا شروع شود و این به معنی صرف هزینه و زمان بیشتری است.

در هر صورت، نصب و راه‌اندازی سیستم اعلام حریق آدرس‌پذیر ایرانی و خارجی باید توسط یک تکنسین ماهر و با تجربه انجام شود. استفاده از پیمانکاران غیرمتخصص و ارزان قیمت برای نصب این سیستم عملکرد را برعکس خواهد کرد و ممکن است باعث بروز خطا یا آسیب به پنل شود. برای نصب سیستم اعلام حریق آدرس‌پذیر، نیاز دارید از نقشه مصوب اعلام حریق که توسط سازمان آتش‌نشانی تأیید شده است، به عنوان راهنمایی استفاده کنید. در طول مراحل نصب، نیاز است تا نقشه بیلت پلن اعلام حریق طبقات را تهیه کنید، زیرا تغییرات در نقشه مصوب معمولاً رخ می‌دهد و نقشه بیلت به شما کمک می‌کند تا به سرعت با حذف یا اضافه شدن اجزا سیستم اعلام حریق از آن جهت رفع مشکل استفاده نمایید.

سری های آموزشی آتش ندا
نیاز به کمک دارید؟ پیام دهید