معرفی تجهیزات و سیستم اعلام حریق​

در ابتدا سیستم اعلام حریق Fire Alarm System کاملا بصورت دستی انجام می گرفت.حریق از طریق زنگ دستی، شیپور ، سوت و یا ناقوس کلیسا به مرکز آتش نشانی و یا مراکز مرتبط اطلاع رسانی می شد. 

اما مشکل اساسی این نوع سیستم ها عدم تشخیص محل دقیق وقوع حریق بود که ممعولا با خطا همراه بود.اما با اختراع تلگرام در سال ۱۸۴۷ در نیویورک، اعلام حریق، دقیق تر، احتمال خطای کمتر وبا سرعت بیشتر از این طریق صورت می گیرفت.

 با استفاده از سیم کشی سیستم مرکز و تابلوها ارسال اطلاعات و زنگ در کلیساها، مدارس و جایگاه های آتش نشانی به یکدیگر متصل می کردند. 

سپس شرکت هایی خصوصی در این زمان شکل گرفتند تا خدمات استفاده عمومی از ایستگاه های مرکزی و عملیات اعلام حریق و هشدار سرقت را برای شرکت ها، ساختمانهای مسکونی و کارخانجات را ایجاد کنند.در سال ۱۸۸۵ سیستم اعلان حریق دستی با نام سیستم اعلان حریق کمکی اختراح شد که بعد ها با پیشرفت هایی که در این زمینه صورت گرفت در سراسر ایالات متحده به صورت گسترده مورد استفاده قرار گرفت.

سیستم اعلام‌حریق به مجموعه تجهیزات و قطعات الکترونیکی گفته می شوند که وظیفه تشخیص و آشکار سازی حریق را بر عهده دارند. معمولا در هنگام وقوع آتش سوزی خسارت های  مالی و جانی بسیاری ایجاد می شود. استفاده از سیستم اعلام‌حریق می تواند تا حدی بسیار زیادی میزان این خسارت ها را کاهش دهد. در واقع استفاده از این تجهیزات یک روش پیشگیرانه ست که از زمان های بسیار دوری مورد استفاده قرار میگرفته است و نقش بسیار مهمی در پیشگیری از بروز حریق و آتش سوزی و حفاظت از جان و مال افراد ایفا می کند.

چه اجزا و تجهیزاتی در سیستم اعلام حریق مورد استفاده قرار می گیرد؟

شاسی اعلام حریق،دتکتور اعلام حریق،پنل مرکزی اعلام حریق، آژیر اعلام حریق

سیستم اعلام حریق چگونه کار می کند؟

اساس کار این سیستم اعلام حریق به این صورت است که ابتدا حریق، نشت گاز، دود، حرارات و شعله توسط حسگر اعلام حریق و یا دتکتور اعلام حریق شناسایی می‌شود. سپس یپغام را برای پنل مرکزی اعلام حریق و یا در اصطلاح تابلو اعلام حریق ارسال می‌شود، سپس کنترل پنل مرکزی اعلام حریق پس ار پردازش‌های لازم و بررسی صحت وقوع حریق وعدم خطا در سیستم، آژیر اعلام حریق و فلاشر اعلام حریق را فعال می‌کند.

سیستم اعلام حریق چگونه کار می کند؟

انواع سیستم اعلام حریق

اجزا و تجهیزات سیستم اعلام حریق

خطرات و صدمات و خسارت های حریق به قدری زیاد است که نمی توان به راحتی  تجهیزات  و سیستم اعلام‌حریق را نادیده گرفت. از جمله خطراتی می باشد که همواره تاسیسات و صنایع مختلف، برج ها و ساختمان های مسکونی و تجاری بزرگ و کوچک مورد تهدید قرار میدهد که درصورت عدم پیشگیری از وقوع و یا تشخیص حریق و نبود تجهیزات اعلان حریق لازم برای تشخیص حریق می تواند خسارت های غیر قابل جبرانی برای جان و مال افراد، محیط زیست و اعتبار و سرمایه سازمان ها و شرکت ها ایجاد کند. از این رو کارخانه ها و برند های مختلف، سازمان ها دولتی و مراکز بیمه پیشترفت های زیادی در این زمینه برای پیشگیری،کاهش تلفات و جبران خسارات ناشی از حریق کردند.

با توجه به اهمیت موضوع در ادامه به توضیح اجزا و تجهیزاتی سیستم اعلان حریق می پردازیم. معمولا شامل بخش های پنل اعلام حریق ، آژیر اعلان حریق ، شاسی اعلام حریق ، دتکتور اعلان حریق می باشد. که هریک وظایف مشخصی دارند.

معرفی اجزای سیستم اعلام حریق

نمایندگی برند های سیستم اعلان حریق

 اهمیت سیستم اعلام حریق و ضروریت استفاده از آنها در مکان ها و ساختمان های تجاری ، مسکونی و اداری با توجه به موارد گفته شده کاملا مشخص شده است. در ایران برند های مختلف داخلی و خارجی  در زمینه سیستم اعلام و اطفای حریق وجود دارد. برندهای سیستم اعلام‌حریق ایران با توجه به قیمت بسیار مناسب نسبت به هم نوعان خارجی و کیفیت  بسیار خوب آنها بسیار مورد استفاده قرار  میگیرد.

برند های ایرانی سیستم اعلان حریق

سنس به عنوان یکی از بزرگترین شرکتهای تولید کننده در زمینه تجهیزات اعلام حریق در سال ۱۳۸۷، محصولات اعلام حریق کانونشنال را به بازار عرضه کرد، سپس با پیشرفت تکنولوژی تجهیزات اعلام حریق آدرس پذیر را نیز ارائه داد. 

سایان برند معتبر ایرانی در زمینه سیستم اعلام حریق و همچنین سیستم اطفای حریق سایان با ارائه محصولات با کیفیت بالا و تنوع زیاد و قیمت بسیار مناسب در مقایسه با برندهای معتبر خارجی فعالیت می کند. 

شرکت آشکارسازان ایرانیان در سال ۱۳۹۰ با استفاده از تجارب کارشناسان مجرب اقدام به طراحی و تولید تجهیزات سیستم اعلام حریق با برند “تسلا” نمود. سیستم اعلام حریق تسلا در سال ۱۳۹۳ برای اولین بار در ایران موفق به تاسیس آزمایشگاه تخصصی تجهیزات اعلام حریق براساس دستورالعمل ها و خطوط راهنمای ISIRI و EN54 شده است.

شرکت اعلام حریق آرمان ایمن ایرانیان که نام تجاری  زیتکس شناخته می شود. این شرکت فعالیت خود را در سال ۱۳۸۶ با واردات محصولات zitex از کشور فنلاند و ترکیه آعاز نمود.با تاسیس واحد تحقیقات و توسعه قادر شد در جهت بومی سازی این برند سیستم  اعلام حریق در ایران قدم بردارد. 

قیمت سیستم اعلام حریق

سیستم اعلام حریق بسته به نوع که آدرس پذیر و یا کانونشیال می باشد می باشد. معمولا کانونشنال هزینه و قیمت بسیار کمتری دارد هرچند که پارامترهای زیادی در قیمت سیستم اعلان حریق می تواند نقش داشته باشد. جهت اطلاع از قیمت کلیه محصولات و تجهیزات اعلام و اطفای حریق با مشاورین آتش ندا در تماس باشید.

آتش ندا نمایندگی رسمی سیستم اعلان حریق سنس، تسلا، زیتکس، سایان در ایران