جستجو

تعمیر سیستم اعلام حریق

تعمیر سیتم اعلام حریق

تعمیر سیستم اعلام حریق :  شاید  این سوال برای شما مطرح شود که سیستم اعلام حریق  (Fire alarm system)به چه معناست؟

اتفاقات و حوادث زیادی توسط آتش و آتش سوزی رخ داده اند که ضرر مالی و جانی بسیاری به افراد وارد کرده اند. در طول تاریخ بشریت آتش یکی از عناصری بوده که با انسان همراه بوده است و هم به عنوان یک وسیله دفاعی از آن استفاده میکردند و  هم خود از آن ترس و حراش داشته اند.

بارها پیش آمده است که به سیستم های برقی آسیبی وارد شده و یا در طولانی مدت بر اثر عاملی آتش گرفته و این آتش سوزی منجر به اتفاقات ناگواری شده است. در همین راستا سیستم هایی طراحی شده اند که از آتش سوزی جلوگیری کنند.

باید گفت که سیستم اعلام حریق سیستمی اتوماتیکی  است که بیشترین محافظت را از اموال و افراد در برابر آتش فراهم میکند در صورت بروز آتش سوزی این سیستم آسیب ها را به  حداقل میرساند

سیستم اعلام حریق

علل ایجاد خرابی در سیستم اعلام حریق

علل خرابی سیستم اعلام حریق چیست ؟ به نظر شما مشکل  از کجاست و چرا باید چنین اتفاقی بیوفتد ؟

در این قسمت قصد داریم که علل ایجاد خرابی در سیستم اعلام حریق را بررسی کنیم:

گاهی طراحی اولیه سیستم ضعیف بوده و همین امر موجب خرابی و تحریق سیستم در طولانی مدت میشود.

برای خرید یک سیستم اعلام حریق باید بهترنی گزینه ها را بررسی کنیم و از شرکت ها و برندهای معتبر خریداری کنیم.

هنگام نصب سیستم اعلام حریق سعی کنید از نصاب های مجرب کمک بگیرد که اطلاعات کافی از نحوه صحیح کابلکشی داشته باشند و فرآیند نصب سیستم اعلام حریق را به درستی انجام دهند.

در اکثر پروژه ها معمولا نصاب سیستم اعلام حریق توانایی و یا دانش راه اندازی سیستم اعلام حریق را نداشته و پیمانکار اصلی پروژه ناچار  متوسل به تامین کننده جهت اعزام نفر برای راه اندازی سیستم میشود

به صورت روزانه و یا ماهانه باید سیستم علام حریق را بررسی کنید که آیا احتیاج به تعمیر دارد یا خیر؟

گاهی سیستم اعلام حریق به صورت دروغین و کاذب هشدار هایی میدهد. به طور مثال زمانی که دود و گرد و غبار ایجاد میشود سیستم اعلام حریق هشدار می دهد. گاهی افراد سیستم هایی را نصب می کنند و برای تست استفاده می کنند.

خطاهای سیستم اعلام حریق

منظور از خطاهای سیستم اعلام حریق این نیست که خود منجر به آسیب شوند چرا که این سیستم ها به منظور کاهش آسیب طراحی شده اند ولی به صورت کلی به تمامی اعلام های حریق که بدون آتش سوزی است و باعث به صدا در آمدن آژیر میشود به آن خطا یا آلارم میگویند.

انواع خطر خطاهای سیستم اعلام حریق عبارت اند از:

آلارم نا خواسته :

در این آلارم عاملی به غیر از آتش سوزی باعث فعال شدن سیستم میشود مثل دود سیگار،حرارت بخاری ،دود ماشین

آلارم بر اثر اشتباه پنل دتکتور و شستی:

این آلارم های خطا بخاطر اشتباه  در یکی از تجهیزات  اعلام حریق مثل پنل ،دتکتور و یا شستی صورت میگیرد و به آن آلارم کاذب میگویند مثل سوختن دتکتور ،جریان باد و…

نحوه تعمیر سیستم اعلام حریق

وجود هر سیستم اعلام حریقی همچون سیستم اعلام حریق سایان برای نجات جان افراد مختلف و جلوگیری از حرق بسیار ضروری است. اما گاهی اوقات بر اثر دلایل مختلف ممکن است که این سیستم‌ها دچار مشکل شوند. در این صورت که بایستی برای تعمیر آن دست به کار شوید. در واقع آشنایی با سیستم‌های مختلف باعث می‌شود که سریع‌تر به مشکل پی ببرید و در جهت رفع آن برآیید. برای تعمیر سیستم اعلام حریق حدود ۶ روش مختلف وجود دارد که در ادامه آن‌ها را بررسی می‌کنیم:

حسگرهای دودی را مجددا تعمیر کنید

در ابتدا برق مربوط به حسگر را دودی را قطع کنید اما گاهی اوقات برخی از آن‌ها با باتری کار می‌کنند که لازم است باتری آن‌ها را جدا کنید. در بیشتر موارد این راه‌حل جواب است پس از این کار دکمه تست را حدود ۱۵ الی ۲۰ دقیقه فشار دهید. حال می‌توانید دوباره باتری آن را وصل کنید و یا از فیوزی که آن را قطع کردید را دوباره نصب کنید. اگر حسگر را از سر جای خود جدا کرده‌اید دوباره آن را سرجایش بگذارید.

عوض کردن باتری‌های

بایستی توجه کنید که هر شش ماه یک بار باتری‌های مربوط به حسگر دودی را بایستی تعویض کنید. در غیر این صورت صدای بوق بسیار آزار دهنده خواهد بود. به نحوه صحیح قرار دادن قطب‌های باتری بسیار توجه کنید چرا که در صورت اشتباه همچنان صدای بوق آزار دهنده قطع نخواهد شد.

تمیز کردن گرد و خاک‌های سیستم

اما اگر روش‌های قبلی جواب نبود و صدای آژیر هنوز آزار دهنده است، ممکن است مشکل به تجمع گرد و غبار برگردد. احتمالا روی حسگرهای دودی موجود گرد و غبار زیادی به وجود آمده باشد که بایستی درصدد تمیز کردن آن برآیید؛ در این صورت سیستم به درستی عمل خواهد کرد. گاهی اوقات اشیاء و یا تار عنکبوت می‌تواند به داخل حسگرها نفوذ کنند و در این صورت تجمع ذرات بیشتر شود. در این صورت عملکرد حسگرهای دود به درستی انجام نمی‌شود بایستی که آن‌ها را تمیز کنید.

تست کردن حسگرها بدون باتری

یکی از بهترین راه‌حل‌ها تست سیستم اعلام حریق است و اگر مشخص شود که صدای آژیر همچنان با تست هم ادامه دارد بایستی که حسگرها را بدون باتری تست کنید. برای این کار بایستی که باتری‌ها را از آن خارج کنید و سپس حسگرها را تست کنید. گفتنی است که صدای بوق می‌تواند بسیار آزار دهنده باشد و افرادی که در آن محیط هستند را بسیار آزار دهد؛ بنابراین بایستی برای رفع مشکل به سرعت وارد عمل شوید.

امیدواریم مطلب تعمیر سیستم اعلام حریق برای شما مطلبی مفید و کاربردی بوده باشد در صورت داشتن هرگونه سوال و یا نظری برای ما کامنت بگذارید تا کارشناسان ما در اسرع وقت پاسخگوی شما باشند.

بروزرسانی در تاریخ ۱۴۰۱/۰۳/۲۶

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نیاز به کمک دارید؟ پیام دهید