سیستم اطفای حریق: معرفی و بررسی تجهیزات و قیمت

امروزه سیستم اطفای حریق یکی از مهمترین سیستم ها در زمان آتش سوزی جهت کنترل و مهار آتش می باشد

عملکرد سیستم اطفای حریق را باید بر اساس به انواع کلاس های آتش دسته بندی کرد چون هر آتش سوزی اطفای حریق مخصوصی را می طلبد. ابتدا باید شما بدانید که آتش سوزی از چه نوعی می باشد تا بتوانید در شرایط اضطراری بهترین عملکرد را داشته و بتوانید بدون هیچ مشکلی آتش را مهار کنید

تاریخچه سیستم اطفای حریق

از دیرباز تاکنون انسان ها به نوعی با سیستم اطفای حریق با توجه به زمان و مکان خود آشنایی داشته اند و همیشه واکنش ها و عملکردهای مشابهی را در برابر آتش سوزی داشته اند. از زنگ دستی گرفته تا مدرن ترین سیستم ها جهت اطلاع رسانی حین آتش سوزی به کار گرفته شده است. ابتدا در نیویورک از خطوط تلگراف برای اعلام حریق استفاده می شد و بعد از آن جرقه‌ی ساخت سیستم اعلام حریق زده شد. ویلیام چنینگ و همکارش موسی جی فارمر، علاقه‌مند به ساخت سیستم اعلام و اطفای حریق بودند و سیستم زنگ شهری در شهر بوستون را برای اولین بار راه اندازی کرد. بعدها سیستم اطفای حریق دستی توسط راجرز ساخته شد و به عنوان مخترع سیستم اعلام حریق کمکی نام او ثبت شد. رفته رفته سیستم های اطفای حریق به ساختمان های مسکونی، شرکت ها و کارخانجات راه پیدا کرد. انتخاب یک نفر به عنوان نگهبان شب یکی دیگر از راه کاری اعلام حریق بود که در سال ۱۹۲۳ استاندارها و قوانین جدیدی برای استخدام نگهبان وضع شد؛ اما اختراع اولین سیستم اطفا حریق به سال ۱۸۶۳ و توسط شرکت آلونسون کربن برمی گردد. سیستم آب پاش H.W.Pratt اولین اختراع در سال ۱۸۷۲ در زمینه اطفای حریق بود و رفته رفته این سیستم ها پیشرفته تر شد به نوعی که بیشتر سیستم های امروزی بدون دخالت انسان آتش را مهار میکنند.

سیستم اطفای حریق
سیستم اطفای حریق

سیستم اطفای حریق چیست؟

آیا تا به حال شاهد آتش سوزی بوده اید و برایتان سؤال پیش آمده که برای جلوگیری از گسترش حریق و مهار کردن آن چه راه کارهایی وجود دارد؟ امروزه سیستم اطفای حریق یکی از مهمترین سیستم ها در زمان آتش سوزی جهت کنترل و مهار آتش می باشد. ساختمان ها، ادارات، کارخانجات، مراکز تجاری و عمومی این سیستم ها را نصب می کنند و ساختمان را از آتش سوزی احتمالی ایمن می کند.

برای دریافت اطلاعات بیشتر با مشاورین فروشگاه تجهیزات اطفای حریق آتش ندا در تماس باشید. ۰۲۱۴۰۳۳۰۳۸۸ – ۰۲۱۴۰۳۳۰۳۷۷

سیستم اطفای حریق چگونه کار می کند؟

یکی از زیان بارترین حوادثی که در تمام جهان آسیب های جانی و مالی را به دنبال داشته است، آتش سوزی است. عملکرد سیستم اطفای حریق را باید بر اساس به انواع کلاس های آتش دسته بندی کرد چون هر آتش سوزی اطفای حریق مخصوصی را می طلبد. ابتدا باید شما بدانید که آتش سوزی از چه نوعی می باشد تا بتوانید در شرایط اضطراری بهترین عملکرد را داشته و بتوانید بدون هیچ مشکلی آتش را مهار کنید. با انواع کلاس های آتش و سیستم های مهار آن در زیر آشنا شوید.

  • کلاس نوع A (مواد قابل احتراق) مانند چوب کاغذ و پارچه که با سیستم های آب، کف، پودر خشک و مواد شیمیایی تر مهار می شوند.
  • آتش کلاس B (گازها و مایعات قابل اشتعال نظیر بنزین، تربانتین، رنگ، هیدروژن، بوتان و متان) که با سیستم های کف، پودر خشک و CO2 قابل مهار هستند.
  • آتش کلاس C (تجهیزات الکتریکی که فقط توسط پودر خشک و CO2 مهار می شوند.)
  • آتش کلاس D (فلزات قابل احتراق مانند منیزیم، آلومینیوم یا پتاسیم) فقط از طریق پودر خشک اطفا حریق می شوند.
  • آتش کلاس K (روغن های پخت و پز که توسط مواد شیمیایی تر مهار می شوند.)

انواع سیستم اطفای حریق

سیستم اطفای حریق دستی

سیستم های دستی اطفای حریق شامل تمامی نیروی انسانی و آتش نشان ها هست که با استفاده از انواع کپسول های آتش نشانی اقدام به مهار آتش می کنند. انواع سیستم های اطفای حریق دستی شامل خاموش کننده های پودری، خاموش کننده های دی اکسید کربن، خاموش کننده های حاوی ترکیبات هالوژنه و خاموش کننده های حاوی کف می باشد.

شسی اعلام حریق

سیستم اطفای حریق اتوماتیک

روش های اتوماتیک شامل روش هایی است که بدون دخالت انسان انجام می شود و شامل سیستم های اطفای حریق اتوماتیک مه آب، سیستم اتوماتیک ورتکس، سیستم اتوماتیک گازی، سیستم آبی یا اسپرینکلر، سیستم پودری یا آیروسل، سیستم اطفا حریق فوم می باشد. در زیر در مورد هر کدام توضیح مختصری می دهیم.

معرفی انواع سیستم اطفای حریق اتوماتیک

سیستم اطفای حریق مه آب (watermist)

این سیستم پیشرفته با استفاده از آب و پایین آوردن دمای محیط عمل اطفاء را انجام می دهد. به این صورت که بخار آب سبب دور شدن اکسیژن و ایجاد کردن لایه ای مرطوب روی سطح حریق، هوا را خفه می کند و با ریزش قطرات سبب خاموش شدن آتش می شود. خنک سازی این سیستم شبیه سیستم آبی و قطع کردن اکسیژن آن مانند سیستم گازی می باشد.

سیستم اطفا حریق ورتکس (vortex)

ترکیبات این سیستم مه آب و گاز نیتروژن است.

این روش مزیت های گوناکونی دارد.

به عنوان مثال، مهار کردن آتش با ایجاد کمترین رطوبت یکی از مزیت های این روش می باشد.

سیستم اطفای حریق اسپرینکلر یا سیستم اتوماتیک آبی

امروزه در بیشتر پارکینگ ها، هتل ها، مخازن نگهداری سوخت و … از اسپرینکلر ها استفاده می شود. این سیستم ها از یک منبع آب، سیستم تأمین فشار، لوله های توزیع کننده، اتصالات، شیرآلات و پاشانیده تشکیل شده که به صورت یک سیستم پاششی سقفی می باشد.

سیستم اطفا حریق فوم

برای اطفای سوخت های مایعی نظیر نفت و بنزین بهترین سیستم، اطفای اتوماتیک فوم است. این سیستم با ترکیب فوم و آب به شکلی چسبنده بر روی سطح مایع مشتعل قرار گرفته و با جدا سازی اکسیژن سبب مهار آتش می شود. از عمده ترین کاربرد های این سیستم انبارهای مواد شیمیایی، آشیانه های هواپیما و هلی‌کوپتر، تأسیسات نفتی و …می باشد.

سیستم اطفای حریق

تجهیزات اعلان حریق

امروزه حوادث غیر مترقبه مانند آتش سوزی به دلایل مختلفی از جمله خطای انسانی در حال افزایش است که در این بین نقش سیستم اطفای حریق بسیار پررنگ شده است. آنچه در هنگام وقوع آتش سوزی نقش مهمی دارد تشخیص به موقع محل آتش سوزی و سپس اطفاء و مهار آن می باشد. تنوع سیستم های مهار آتش بسیار زیاد است و انتخاب سیستم مناسب با توجه به نوع آتش و سازگاری سیستم با محیط می باشد. کلاسه بندی حریق ها، سیستم های متفاوت را می طلبند.

معرفی اجزای سیستم اعلان حریق

قیمت سیستم اطفای حریق

 جهت اطلاع از قیمت کلیه محصولات و تجهیزات اعلام و اطفای حریق با مشاورین آتش ندا در تماس باشید.

تجهیزات سیستم اعلام حریق

تجهیزات سیستم اعلام حریق

برای مشاهده تجهیزات سیستم اعلام حریق آتش ندا بر روی دکمه زیر کلیک کنید.