سیستم اعلام حریق متعارف

اعلام حریق متعارف یک نمونه از حرفه‌ای‌ترین سیستم‌های اعلام حریق بوده که در آن میزان جریان عبوری از مدار از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. زیرا اساس کار این سیستم اعلام حریق بر پایه میزان جریان عبوری از مدار بنا شده است.

در حالت کلی یک سیستم اعلام حریق متعارف از یک پنل مرکزی، تجهیزات کشف حریق مانند دتکتورها و هشدار دهنده‌های مختلف از جمله آژیر، آلارم دهنده های صوتی و نوری تشکیل شده است. 

 

پنل مرکزی کنترل و اعلان حریق به شبکه برق اصلی متصل می‌شوند. البته در حال حاضر وجود باتری های پشتیبان یا همان یو پی اس، امکان بهره‌وری از سیستم اعلام حریق متعارف را در زمان قطعی برق نیز ممکن ساخته است. تجهیزات این سیستم در مقایسه با انواع پیشرفته تر ارزان تر بوده و برای کاربرد در ساختمان های کوچک مناسب است

 همچنین استفاده از یک مدار برای شناسایی میزان جریان تاثیر زیادی در بهبود عملکرد این سیستم خواهد داشت.

امروزه استفاده از سیستم‌های اعلام حریق به یکی از نیازهای ضروری جامعه تبدیل شده است زیرا با استفاده از سیستم‌های اعلام حریق می توان از وقوع اتفاقات ناگوار در نتیجه آتش سوزی جلوگیری نمود. اما یکی از سیستم‌های اعلام حریقی که در سال‌های اخیر مورد توجه بسیاری از افراد قرار گرفته، اعلام حریق متعارف است. برای آگاهی بیشتر لازم است بدانید این سیستم اعلام حریق از تجهیزات حرفه‌ای برخوردار بوده و به کمک آن شما می توانید منطقه حریق را شناسایی نمود.

به عبارتی دیگر این سیستم متعارف می تواند به سادگی محل آتش سوزی را به افراد حاضر اطلاع دهد؛ تا به این طریق فرآیند رفع حریق با سرعت و عکس العمل سریع تری صورت گیرد.

بهتر است بدانید نمونه‌های ساده سیستم‌های اعلام حریق در صورت آتش سوزی افراد حاضر در محل را آگاه می کنند. اما اعلام حریق متعارف علاوه بر هشدار به افراد حاضر در صحنه، محل حدودی و کلی آتش سوزی را اعلام می کند.این موضوع به عنوان یکی از نقاط قوت این نوع سیستم اعلام حریق به شمار می رود.

اجزای تشکیل دهنده سیستم اعلام حریق متعارف

۴ حالت سیستم عملکرد سیستم اعلام حریق متعارف

مـتـعـارف بـاز

حالت مدار باز زمانی رخ می دهد که یکی از سیم‌های موجود در مدار به دلایلی قطع شود. در این صورت سیستم به حالت مدار باز در خواهد آمد که در نتیجه آن چراغ زرد روشن می شود. با مشاهده این حالت، افراد مسئول نسبت به اصلاح مشکل به وجود آمده اقدام خواهند کرد.

عــادی

اولین حالت در نمونه‌های متعارف سیستم‌های اعلام حریق، حالت عادی است. در این حالت میزان جریان بسیار کمی از سیستم عبور می کند. در حالت نرمال سیستم اعلام حریق متعارف چراغ سبز دستگاه روشن می شود.

هــشـدار

در نمونه‌های متعارف سیستم های اعلام حریق، حالت هشدار در هنگام وقوع آتش سوزی فعال می شود. این حالت با روشن شدن چراغ قرمز دستگاه، فعال شده که در نتیجه آن افراد حاضر در محل از وقوع آتش سوزی آگاه خواهند شد.

اتــصـال کـوتاه

حالت اتصال کوتاه در سیستم‌های اعلام حریق متعارف در اثر بروز اتصال کوتاه فعال می شود. برای آگاهی بیشتر لازم است بدانید اتصال کوتاه زمانی رخ می دهد که دو سیم فاز به یکدیگر اتصال نمایند. در این حالت نیز چراغ زرد روشن خواهد شد.

ویژگی سیستم اعلام حریق متعارف

یکی از ویژگی های سیستم اعلام حریق متعارف، نوع سیم کشی آن است که به صورت ستاره ای می باشد. در این نوع سیم کشی هر کدام از تجهیزات سیستم به صورت جداگانه به پنل مرکزی متصل می شوند.

این نوع از اعلام حریق نسبت به انواع دیگر دارای تجهیزات اولیه‌ای با قیمت پایین تر می باشد. در صورت استفاده از این نوع سیستم، نمی توان نقطه دقیق آتش سوزی را تشخیص داد. اما وجود ویژگی زون در اعلام حریق متعارف، به طور کلی می توان منطقه آتش گرفته را مشخص کرد.

اساس کار این سیستم اعلام حریق به این صورت است که ابتدا حریق، نشت گاز، دود، حرارات و شعله توسط حسگر اعلام حریق و یا دتکتور اعلام حریق شناسایی می شود. سپس پیغام را برای پنل مرکزی اعلام حریق و یا در اصطلاح تابلو اعلام حریق ارسال می شود، سپس کنترل پنل مرکزی اعلام حریق پس ار پردازش های لازم و بررسی صحت وقوع حریق و عدم خطا در سیستم ، آژیر اعلام حریق و فلاشر اعلام حریق را فعال می کند. از مهمترین مزایا سیستم اعلان حریق می توان به تشخص سریع حریق و محل آن، اطلاع رسانی افراد حاضر در ساختمان و تخلیه هرچه سریعتر، تشخیص مکان دقیق آتش سوزی و انجام اقدامات لازم و کاهش زمان دسترسی به مکان حریق اشاره کرد.

 با این اوصاف برخی از ویژگی‌های این سیستم اعلام حریق عبارتند از :

  • عیب یابی بسیار آسان و سریع
  • نصب و راه اندازی سریع
  • هزینه راه اندازی مناسب
  • تشخیص صحیح محل آتش سوزی
  • برخورداری از مدارهای مختلف جهت تشخیص محل آتش سوزی
  • و…

نمایندگی سیستم اعلام حریق متعارف

 اهمیت سیستم اعلام حریق و ضروریت استفاده از آنها در مکان ها و ساختمان های تجاری ، مسکونی و اداری با توجه به موارد گفته شده کاملا مشخص شده است. در ایران برند های مختلف داخلی و خارجی  در زمینه سیستم اعلام حریق و سیستم اطفای حریق وجود دارد. برندهای سیستم اعلام حریق ایران با توجه به قیمت بسیار مناسب نسبت به هم نوعان خارجی و کیفیت  بسیار خوب آنها بسیار مورد استفاده قرار  میگیرد.

عاملیت فروش برند های:

قیمت سیستم اعلام حریق متعارف

آتش ندا نمایندگی رسمی سیستم اعلام حریق متعارف برندهای معتبر بازار، سنس ، تسلا ، زیتکس ، سایان ، تله تک و زتا با بهترین قیمت و تضمین کیفیت در لاله زار تهران می باشد.

برای اطلاع از قیمت انواع سیستم اعلام حریق متعارف و تجهیزات آنها می توانید با شماره تلفن های زیر تماس حاصل فرمایید

زون بندی اعلام حریق متعارف

سیستم‌های متعارف اعلام حریق از چند مدار یا چندین زون تشکیل شده‌اند که هر مدار به تجهیزات مختلف اعلام مانند آشکار سازها و آژیرها و مانند آن مجهز بوده و در یک بخش جدا از ساختمان متصل شده‌اند. همه زون ها در قالب یک مدار به هم پیوسته به مرکز کنترل اعلام حریق وصل می شوند و در نتیجه هر مدار نماینده یک زون است. نحوه اتصال تجهیزات اعلام حریق به صورت شاخه‌ای یا شعاعی است.

تعداد حداکثری تجهیزاتی که امکان دارد در هر زون اعلام حریق امکان وجود داشته باشد، ۲۵ تجهیز است و در صورت بروز آتش سوزی چراغ مربوط به آن زون بر روی مرکز کنترل روشن می شود. در سیستم اعلام حریق متعارف هر مرکز کنترل می‌تواند شامل ۲، ۴، ۸، ۱۲یا ۱۶زون باشد. هر سیستم اعلام حریق می تواند به صورت چهار وضعیت مدار باز، مدار عادی، مدار هشدار و اتصال کوتاه باشد.