جستجو

تعمیر و نگهداری سیستم اعلام حریق

تعمیر و نگهداری سیستم اعلام حریق

تست و بازرسی سیستم‌های اعلام حریق

انواع مختلفی از سیستم‌ اعلام حریق وجود دارد. شامل سیستم اعلام حریق ویژه و سیستم اعلام حریق استاندارد. تجهیزات اعلام حریق از جمله آشکارسازهای اعلام حریق خطرات را در مراحل اولیه تشخیص دهید و اطلاعات خاصی در مورد چراغ‌ها و مکان آن‌ها ارائه دهید. بسته به نوع سیستم گاهی اوقات این سیستم‌های اعلام حریق با سیستم‌های اطفای حریق مانند کپسول‌های آتش نشانی، سیستم‌های اطفاء حریق گازی، سیستم‌های اطفاء حریق فوم اتوماتیک، کپسول‌های آتش نشانی پودری و غیره متصل می‌شوند و به طور خودکار این سیستم‌ها را برای خاموش کردن آتش فعال می‌کنند.
مهم است که تعمیر و نگهداری سیستم اعلام حریق به طور منظم انجام شود تا اطمینان حاصل شود که این سیستم‌ها در مواقع اضطراری کار می‌کنند. در ادامه این مقاله، در مورد اینکه بررسی و نگهداری سیستم اعلام حریق به چه معناست، چه کسی باید این کار را انجام دهد و تعمیر و نگهداری شامل چه مواردی است، صحبت خواهیم کرد.
سیستم‌های اعلام حریق می‌توانند آتش را تشخیص دهند و سپس یک سیستم اطفاء حریق بسته را برای خاموش کردن آتش فعال کنند.

مفهوم و هدف استفاده از اعلام حریق

سیستم‌های اعلام حریق بخشی از حفاظت پیشگیرانه در برابر حریق هستند و در برخی از ساختمان‌ها نصب می‌شوند. اگر خطری ناشی از دود، گاز یا آتش سوزی وجود داشته باشد، سیستم اعلام حریق یک هشدار اولیه صادر می‌کند و همچنین ممکن است آتش نشانی را از وجود خطر مطلع کند. یک سیستم اعلام حریق از چندین بخش شامل آشکارسازهای دود، آشکارسازهای حرارتی، فشاردهنده‌های اعلام حریق، دستگاه‌های سیگنال دهنده مانند چراغ‌های اعلام حریق و از همه مهمتر پنل مرکزی تشکیل شده است.
اگر یک سیستم اعلام حریق فعال فعال شود، آژیرها و چراغ‌های چشمک زن فعال می‌شوند و می‌توانند به طور همزمان دریچه‌های دود را باز کنند، درهای آتش نشانی یا سایر سیستم‌های حفاظتی را ببندند. این یک مسیر فرار ایمن و بدون دود را برای مدت طولانی‌تری حفظ می‌کند تا افراد در ساختمان بتوانند تخلیه شوند.
سیستم اعلام حریق یک عنصر ضروری در ساختمان است و باید به درستی کار کند. به همین دلیل تست و تایید این سیستم‌ها بسیار مهم است.

 آشنایی با سیستم اعلام حریق سنس و لیست قیمت بروز محصولات آن 

تعمیر و نگهداری سیستم اعلام حریق

مفهوم و هدف استفاده از سیستم‌های اعلام حریق

در صورت اجباری بودن نصب سیستم‌های اعلام حریق در ساختمان‌ها طبق قانون، تعمیر و نگهداری و بازرسی سالانه این سیستم‌ها طبق شرایط و ضوابط سازمان آتش نشانی نیز وجود دارد. تعمیر و نگهداری فقط توسط یک شرکت انجام می‌شود. علاوه بر این، تعمیر و نگهداری سیستم اعلام حریق می‌تواند توسط یک فرد آموزش دیده مورد تایید کارخانه سازنده یا سازمان آتش نشانی انجام شود.
بازرسی و نگهداری سیستم اعلام حریق طبق استاندارد DIN ۱۴۶۷۵ باید هر سه ماه یکبار توسط یک فرد آموزش دیده انجام شود. در هنگام بازرسی به آلودگی و آسیب به اجزای سیستم و همچنین تغییرات ساختاری و تغییرات وضعیت ساختمان توجه می‌شود.

سرویس و نگهداری سیستم‌های اعلام حریق

تعمیر و نگهداری سیستم اعلام حریق یک سیستم اعلام حریق حداقل یک بار در سال نیاز به تعمیر و نگهداری دارد. برای نگهداری این سیستم ها؛ آشکارساز اصلی برای جلوگیری از ارسال زنگ هشدار به آتش نشانی محلی غیرفعال است. علاوه بر بازرسی چشمی تجهیزات، ساختمان‌ها را نیز بررسی می‌کنیم.

 آشنایی با سیستم اعلام حریق زیتکس + لیست قیمت

نگهداری از سیستم اعلام حریق

تعمیر و نگهداری سیستم اعلام حریق حداقل یکبار در سال الزامی است. برای نگهداری این سیستم‌ها، دتکتور اصلی خاموش می‌شود تا هیچ هشداری به آتش‌نشانی محلی ارسال نشود. علاوه بر بازرسی بصری تجهیزات، بررسی می‌شود که آیا سیستم‌های تشخیصی (از جمله دتکتورهای دودی، حرارتی و شستی‌ها) فعال هستند و آیا صفحه‌ی نمایشگر تابلو اعلام حریق با اطلاعات نمایشگر مرکز اطلاعات صحیح است یا خیر.

همچنین بررسی می‌شود که آیا سایر دستگاه‌های هشدار و حفاظت حریق فعال هستند یا خیر. از آنجایی که سیستم اعلام حریق بدون منبع برق نیز باید کار کند، باتری‌ها نیز از نظر اندازه‌ی جریان یا ولتاژ مورد بررسی قرار می‌گیرند. هنگام نگهداری سیستم اعلام حریق، باید هر چند مدت قطعات یا عناصر دستگاه را تعویض کرد. این قطعات شامل موارد زیر می‌شود:

  • باتری اعلام حریق منبع تغذیه‌ی اصلی باید هر ۴ سال یکبار طبق دستورالعمل شرکت سازنده تعویض شود.
  • دتکتورهای آتش با جبران آلودگی باید حداکثر پس از ۸ سال و دتکتورهای بدون جبران آلودگی خداکثر پس از ۵ سال تعویض شوند.
  • در فرآیند بازرسی و نگهداری سیستم‌های اعلام حریق ممکن است لازم باشد برخی از تجهیزات مانند باتری‌ها و دتکتورهای فرسوده تعویض شوند.

تست و نگهداری دتکتورهای اعلام حریق

بازرسی و نگهداری دتکتورها در سیستم اعلام حریق معمولا در طول سال پخش می‌شود؛ به این معنی که هر سه ماه یکبار ۲۵ درصد دتکتورها بازرسی می‌شوند و به این ترتیب بعد از یک سال همه‌ی دتکتورها یکبار بازرسی شده‌اند. دتکتورهای دودی با یک گاز آزمایش مورد تست قرار می‌گیرند، دتکتورهای حرارتی با فشردن دکمه‌ی تست گرما بررسی می‌شوند تا زمانی که زنگ هشدار را به صدا درآورند.

تست و نگهداری دتکتورهای اعلام حریق
تست و نگهداری سیستم‌های متصل به سیستم اعلام حریق
در طول سرویس و بازرسی سیستم‌های اعلان حریق، همه‌ی سیستم‌های متصل که توسط سیستم اعلام حریق فعال می‌شوند، مورد بررسی قرار می‌گیرند. بسته به الزامات، این کار ممکن است شامل تست و نگهداری تجهیزات حفاظت از آتش زیر باشد:

  • باز شدن دریچه‌ای دود و درهای خروجی
  • بسته شدن درب‌های ضد حریق و گیت‌های آتش‌نشانی
  • آسانسوری که به طور اتوماتیک به زیرزمین یا منطقه‌ای که در آن هیچ فعالسازی انجام نمی‌شود، حرکت می‌کند.
  • خاموش کردن سیستم‌های تهویه

دلایل مهم برای تعمیر و نگهداری سیستم‌های اعلام حریق

دلایل مهم برای تعمیر و نگهداری سیستم‌های اعلام حریق

سیستم‌های اعلام حریق برای به حداقل رساندن خسارت‌های جانی و مالی در ساختمان‌ها بسیار مفید هستند. این تجهیزات وظیفه‌ی حیاتی هشدار به ساکنان ساختمان در زمان وقوع حریق را بر عهده دارند. با به صدا درآمدن آلارم‌ها، افراد می‌توانند اقدامات مناسب برای نجات خود و اموال را انجام دهند. اما اگر سرویس و نگهداری سیستم اعلام حریق انجام نشود، این مکانیسم دفاعی ممکن است عمل نکند و عواقب ناگوار و هزینه‌های زیادی داشته باشد.

بنابراین سرویس و نگهداری سیستم اعلام حریق بسیار مهم است چرا که عوامل مختلف می‌توانند بر اجزای مختلف این سیستم‌ها تاثیر گذاشته و در عملکرد آن‌ها اختلال ایجاد کنند؛ عواملی از جمله:

  1. جمع شدن گرد و خاک و آلودگی
  2. خطاهای نصب شناسایی نشده
  3. دستکاری یا خرابکاری ناشناخته
  4. قدیمی شدن تجهیزات یا اجزای آن‌ها
  5. تغییرات دما و سایر عوامل محیطی
  6. کار ساخت و ساز در ساختمان

همه‌ی این موارد می‌توانند باعث تغییرات در مدار، اتصال و عملکرد کلی سیستم اعلام حریق شوند. در ادامه به دلایل مهم برای تعمیر و نگهداری منظم سیستم اعلام حریق اشاره می‌کنیم:

قوانین سرویس و نگهداری سیستم اعلام حریق را رعایت کنید

با توجه به قوانین آتش نشانی و ایمنی در ساختمان ها، بسیاری از افراد ملزم به نصب اعلام حریق برای ساختمان‌های مسکونی، تجاری، اداری و سایر مکان‌ها هستند تا این محیط‌ها با حداکثر ایمنی تامین شوند. این مقررات همچنین شامل بازرسی منظم از کپسول‌های آتش نشانی توسط متخصصان این حوزه می‌باشد. به این ترتیب، برای اطمینان از اجرای پیشگیری از آتش سوزی در ساختمان‌های مختلف، مسئولان باید همیشه برنامه نگهداری و بازرسی این سیستم‌ها را انجام دهند.
نصب سیستم‌های اعلام حریق برای اطمینان از ایمنی ساختمان‌ها کافی نیست، بلکه این سیستم‌ها باید به صورت دوره‌ای بازرسی و نگهداری شوند.

با نگهداری منظم عمر سیستم خود را افزایش دهید

تعمیر و نگهداری منظم سیستم‌های اعلام حریق می‌تواند به رفع مشکلات جزئی این سیستم‌ها کمک کند که بر عمر کلی سیستم تأثیر می‌گذارد. به عنوان مثال، تجمع گرد و غبار، کثیفی و کثیفی می‌تواند قسمت‌های حساس را به خطر بیندازد و در صورت‌عدم مراقبت، طول عمر آن‌ها را کاهش دهد. در نتیجه، به جای اینکه یک سیستم اعلام حریق ۱۰ سال دوام بیاورد، می‌تواند نصف آن را دوام بیاورد. این بدان معناست که شما باید زودتر از آنچه انتظار می‌رود، خرید یک سیستم اعلام حریق جدید را شروع کنید.
با نگهداری و بازرسی منظم سیستم‌های اعلام حریق می‌توان عمر این سیستم‌ها را افزایش داد.

مفهوم و هدف استفاده از سیستم‌های اعلام حریق

ارتقاء آسان سیستم اعلام حریق

ممکن است در آینده نیاز به ارتقای سیستم اعلام حریق خود داشته باشید. تنظیم و نگهداری سیستم اعلام حریق به فرآیند ارتقاء این سیستم‌ها کمک می‌کند تا مشکلات کمتری در ارتقای سیستم خود داشته باشید. این می‌تواند نیاز به جایگزینی کل سیستم را کاهش دهد یا افزودن اجزای جدید به سیستم موجود را آسان‌تر کند، زیرا سیستم موجود شما همچنان در وضعیت خوبی خواهد بود.
حفظ سیستم با عملکردی نگه داشتن دستگاه نیز به روند ارتقاء سیستم در آینده کمک خواهد کرد.

توانایی دستیابی به واکنش سریع سیستم با تعمیر و نگهداری منظم سیستم اعلام حریق

در هر شرایط اضطراری، زمان پاسخ و سرعت واکنش اولیه برای رساندن افراد به ایمنی بسیار مهم است. هر ثانیه آتش فرصتی برای گسترش و ایجاد خسارت بیشتر دارد. یک سیستم اعلام حریق که به طور منظم تعمیر و نگهداری می شود، به احتمال زیاد در وضعیت خوبی کار می کند و بنابراین در اولین علامت آتش سوزی زنگ هشدار را به صدا در می آورد.
پاسخ سریعتر سیستم با تعمیر و نگهداری منظم سیستم اعلام حریق امکان پذیر است
جان انسان را نجات دهد
دلیل اصلی نصب سیستم اعلام حریق در ساختمان حفظ جان افراد است. آتش سوزی به دلیل مخرب بودن می تواند جان انسان ها را حتی در مدت زمان بسیار کوتاهی به خطر بیندازد. اطمینان از عملکرد صحیح سیستم اعلام حریق و تجهیزات مربوطه از طریق سرویس و نگهداری برنامه ریزی شده و منظم سیستم اعلام حریق، احتمال نجات جان افراد را در صورت آتش سوزی افزایش می دهد.
عملکرد صحیح سیستم های اعلام حریق و واکنش سریع آنها به سیگنال های آتش نشانی روند تخلیه ساختمان و نجات جان افراد را تسریع می کند.

حفاظت از اموال

مهمترین دلیل نصب سیستم حفاظت در برابر حریق در هر ساختمانی حفظ جان انسانهاست. آتش سوزی حتی در کوتاه مدت می تواند تهدید کننده زندگی باشد. با حصول اطمینان از اینکه سیستم های اعلام حریق و تجهیزات مربوطه به درستی کار می کنند و با سرویس و نگهداری اعلام حریق برنامه ریزی شده و منظم، شانس بیشتری برای نجات جان افراد در صورت آتش سوزی وجود دارد.

حفاظت از دارایی ها

یکی دیگر از دلایل نصب سیستم های اطفاء حریق جلوگیری از آسیب یا صدمه به اموال است. آتش به سرعت از طریق مصالح ساختمانی ساده گسترش می یابد. اگر سیستم اعلام حریق به موقع هشدار ندهد یا اخطار ندهد، می تواند وضعیت را بدتر کند. سرویس و نگهداری سیستم اعلام حریق احتمال بروز چنین خرابی هایی را تا حد زیادی کاهش می دهد و در صورت وقوع آتش سوزی زمان بیشتری صرف حفاظت از اموال و دارایی های با ارزش می شود.

کاهش احتمال هشدارهای کاذب با حفظ سیستم اعلام حریق

بازرسی و نگهداری منظم سیستم های اعلام حریق نیز می تواند به کاهش احتمال هشدارهای کاذب کمک کند. هنگامی که آشکارسازهای دود و سایر هشدارهای آتش بدون دلیل خاموش می شوند، می تواند بسیار خسته کننده باشد و همچنین می تواند از بسیاری جهات پرهزینه باشد.
به عنوان مثال، سیگنال های نادرست در محل کار باعث می شود آنها شغل خود را ترک کنند، که منجر به کاهش بهره وری می شود. علاوه بر این، مقامات نظارتی ممکن است شما را به دلیل ادامه نمایش این هشدارهای اشتباه جریمه کنند.

تعمیر و نگهداری سیستم‌های اعلام حریق

آسودگی خاطر با سرویس و نگهداری سیستم آتش نشانی

اطمینان از اینکه سیستم اعلام حریق شما به درستی کار می کند می تواند آرامش خاطر را فراهم کند. از سوی دیگر، اگر وضعیت اجزای سیستم به دلیل سرویس و نگهداری نامنظم مشکوک باشد، می‌تواند باعث عدم اطمینان و اضطراب در عموم شود. این مشکل برای کارگران است که اگر از عملکرد سیستم اعلام حریق مطمئن نباشند، نمی توانند تمام تلاش خود را انجام دهند.

رعایت الزامات بیمه

برای صاحبان مشاغل، داشتن و حفظ بیمه کار بسیار مهم است. البته در صورت بروز حادثه بیمه موثر را انتخاب خواهید کرد. بنابراین، لازم است بدانید که در صورت عدم راه اندازی و نگهداری سیستم دزدگیر، ممکن است از بیمه محروم شوید. ضمناً اگر حادثه ای رخ دهد و بررسی ها نشان دهد که تعمیر و نگهداری سیستم اعلام حریق ناچیز است، بیمه شما را پوشش نمی دهد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نیاز به کمک دارید؟ پیام دهید