جستجو

نصب اعلام حریق آریاک

نصب اعلام حریق آریاک

در این متن در رابطه با محصول اعلام حریق آریاک و همین‌طور نکاتی که در رابطه با نصب آن باید مورد توجه قرار گیرد، صحبت می‌کنیم. سیستم اعلام حریق آریاک از آن دسته ابزارهای اعلام حریق است که در ایران بسیار مشهور است و افراد زیادی اسم آن راشنیده‌اند و یا از این سیستم در مکان‌های مختلف استفاده کرده‌اند.

این سیستم تاییدیه‌های زیادی را توانسته کسب کند، همچنین سازمان آتش نشانی نیز این ابزار را تایید کرده‌است. قدمت این سیستم بیش از سی سال است.

نکته اول در مورد نصب اعلام حریق آریاک این است که باید در مکانی آن را قرار دهیم که به‌راحتی قابل‌مشاهده باشد. به‌ طور معمول این سیستم اعلام حریق در ورودی‌های اصلی ساختمان‌ها و یا در مسیرهایی که مأموران آتش‌نشانی از آن‌جا وارد می‌شوند، نصب می‌گردد. البته باید توجه داشته باشیم که در محل‌هایی که رفت‌ و آمد نیز در آن‌جا زیاد است، احتمال این‌که در این دستگاه دست‌کاری‌هایی صورت گیرد نیز وجود دارد. همچنین این محصول باید به وسیله یک دتکتور که آن را به سقف نصب می‌کنیم و دقیقاً در بالای محصول قرار داده می‌شود، مورد حفاظت قرار گیرد و یک انشعاب نیز در کنار آژیر اصلی این مرکز کنترل موجود باشد. در این مقاله قصد داریم نصب اعلام حریق آریاک را آموزش دهیم. این مطالب می تواند برای نصب و سیم کشی ابزار اعلام حریق آریاک کمک فراوانی به شما بکند.

آژیرهای اعلام حریق آریاک

در این قسمت از نصب اعلام حریق آریاک به نکات مربوط به آژیرها می‌رسیم. تمامی آژیرها باید دارای پلاریته باشند و آژیرهای بدون پلاریزه باعث می‌شوند که شاهد اعلام خطای آژیر باشیم. معمول‌ترین آژیرها، زنگ‌ها و آژیرهای الکترونیکی هستند. به این نکته هم باید توجه کرد که تحت هیچ شرایطی نباید آژیرهای موتوردار را با این دستگاه مرکزی مورد استفاده قرار دهیم و همین‌طور آژیرهایی که در ساختمان استفاده می‌شوند باید برابر باشند تا اگر اعلام حریق اتفاق افتاد صدای آن به شکل مطلوبی قابل تشخیص باشد. همین‌طور صدای این محصول باید به‌گونه‌ای باشد که در تمام قسمت‌های ساختمان قابل شنیدن باشد. معیار صدا در استراحتگاه‌ها و برای اشخاص خواب‌آلود که حس شنوایی معمول و متعارفی دارند باید هفتاد و پنج دسی بل می‌باشد.

◀ آشنایی با سیستم اعلام حریق سنس و لیست قیمت بروز محصولات آن ▶

نصب آژیر اعلام حریق آریاک

یکی از قطعات کلیدی و مهم در هر ابزار اعلام حریقی، آژیرهای آن است؛ زیرا کارآیی اصلی این سیستم‌ها وابسته به آژیر است. بدنه آژیرها در برابر آتش و حریق مقاوم و از ABS تشکیل شده است.  شدت صدای آژیرهای محصول آریاک را می توان کم یا زیاد کرد شدت این صدا را می‌توان از ۸۰ الی ۱۰۰ دبی در یک متر تغییر داد.

  • آژیرهای محصول آریاک پلاریته‌های مثبت و منفی دارند که مطابق با نقشه نصب اعلام حریق آریاک باید به‌صورت موازی در مدار قرار بگیرند. در پایان نصب باید مقدار مقاومت مدار آژیر به وسیله یک اهم متر بررسی شود.
  • در مسیری که آژیرها قرار گرفته‌اند دو سر سیمی که در ابتدای این مسیر قرار دارند از نظر مقدار مقاومت انتهای خط باید به طور دقیق سنجیده شوند.
  • اگر آژیرهای دستگاه اعلام حریق پلاریزه نباشند خطای آژیر را فعال می‌کنند.

انواع دتکتورهای اعلام حریق آریاک

نکته بعدی در رابطه با تشخیص دهنده یا همان دتکتورهای دود می‌باشد که در قسمت دوم نصب اعلام حریق آریاک به آن اشاره می‌کنیم. در سیستم اعلام حریق آریاک چند نوع دتکتور وجود دارد. دتکتور حرارتی، دتکتور فتوالکتریک، دتکتور دودی یونیزه و دتکتور دودی حرارتی از جمله دتکتورهای مختلفی هستند که در اعلام حریق اریاک وجود دارند.

دتکتورهای دودی برای این‌که بتوانند فرمان به ریموت اندیکاتور باشند نیاز به ولتاژ۲۴ دارند و جریان مورد استفاده نیز باید ۵۰ میکرو آمپر باشد. برای کارکردن با ریموت اندیکاتور، دتکتورهای دودی باید سه سیمه باشند و در صورتی که ریموت نباشد این دتکتورها می‌توانند دوسیمه کار کنند.

یک نکته مهم در نصب اعلام حریق آریاک  این است که دتکتورها باید در محلی قرار بگیرند که جریان‌های قوی هوا وجود نداشته باشند به عنوان مثال در محلی که بویلرها قرار دارند مکان مناسبی برای قرار دادن دتکتورهای دودی نیست.

درون دتکتورهای حرارتی سنسوری وجود دارد که نسبت به تغییر دما حساس است و زمانی که دمای محیط تغییر می‌کند سنسور آن تشخیص می‌دهد که در محیط آتش سوزی رخ داده است و تشخیص آتش سوزی به پنل مرکزی می‌رسد. بدنه دتکتور حرارتی از ABS درست شده است. یکی از ویژگی های دتکتور حرارتی این است که می‌تواند فرمان به ریموت اندیکاتور باشد. یکی از شباهت‌های دتکتور دودی و حرارتی این است که با ریموت اندیکاتور به‌صورت سه سیمه کار می‌کنند و بدون ریموت می‌توانند دوسیمه عمل کنند.

نکات دتکتورهای دود و حرارت

دتکتور یونیزه در محل‌هایی که مربوط به کشف آتش با دود کم است، مورد استفاده قرار می‌گیرد. این نوع دتکتور را معمولاً در مجتمع‌های اداری، بیمارستانی و مسکونی مورد استفاده قرار می‌دهند. قسمت بعدی مربوط به دتکتور اپتیکال است. دتکتورهای اپتیکال یا فتوالکتریک در محل‌هایی که آتش با غلظت دود بالا دارند مورد استفاده قرار می‌گیرد. از این نوع دتکتورها در انبارهایی که مواد پی وی سی دارند استفاده می‌شوند. دتکتورهای دود را به‌هیچ‌عنوان نباید در مسیر کوران هوا نصب کرد. همین‌طور ذکر این نکته نیز ضروری است که بخار، گرد و غبار، آلودگی برخی مواد شیمیایی مانند اتر و همین‌طور دود بر دتکتور تأثیر می‌گذارد و باعث می‌شود که شاهد اعلام آژیر مزاحم باشیم و همین مسئله باعث می‌شود که نیاز به تمیز کردن دتکتور به شکل مداوم و مکرری وجود داشته باشد.

همین طور در بحث نصب اعلام حریق آریاک علاوه بر دتکتورهای دود، به دتکتورهای حرارت نیز باید توجه کرد. دتکتورهای حرارت به‌طورکلی به سه نوع حرارت ثابت، ازدیاد درجه حرارت و نوع ترکیبی تقسیم می‌شوند. دتکتورهای حرارت ثابت در جاهایی مورد استفاده قرار می‌گیرند که به‌طور ناگهانی شاهد تغییرات درجه حرارتی باشیم که باعث می‌شود آلارم کاذب ایجاد شود و در عین حال عکس العمل دتکتور اهمیت زیادی نداشته باشد. دتکتورهای نوع دوم هم مربوط به مواردی است که امکان تغییر سریع درجه حرارت در شرایط معمول وجود ندارد ولی سرعت عکس العمل دتکتور اهمیت زیادی دارد. نوع سوم دتکتور هم در برخی مکان های خاص که ضمن اهمیت سرعت تغییر دما، شرایط دمایی خاصی هم حاکم است، مورد استفاده قرار می‌گیرد.

◀ آشنایی با سیستم اعلام حریق زیتکس + لیست قیمت ▶

نکات مرتبط با باتری‌ها

در این بخش از نصب اعلام حریق آریاک، نکات مرتبط با باتری‌ها را بررسی می‌کنیم. در سیستم‌های اعلام حریق باید از باتری‌های خشک استفاده شود. همچنین اگر باتری‌ها به‌هم متصل نباشند یا خالی باشند، نشانگر اشکال تغذیه روشن می‌گردد. این سری دستگاه‌های اعلام حریق دارای یک مدار بسیار مجهز برای کنترل وضعیت باتری می‌باشند که به‌جای این‌که جریان شارژ باتری را کنترل کنند وضعیت کلی باتری‌ها را معلوم می‌کنند. به‌همین دلیل است که اگر یک بطری خالی باشد یا دارای سلول فاسد باشد نشانگر اشکال تغذیه روشن می‌شود.

راهنمای نصب باتری سیستم در اعلام حریق آریاک

چگونگی استفاده از باتری‌ها در دو نوع  سیستم اعلام حریق آریاک با هم تفاوت دارند؛ اما این دو نوع سیستم اعلام حریق آریاک از نظر استفاده از باتری‌های خشک و ۱۲ ولت به هم شبیه هستند. در مدل AFC دو باتری ۱۲ ولت وجود دارد که حداقل جریان عبوری از آن ‌ها باید ۱۰ آمپر باشد و این دو باتری به شکل سری به هم وصل می‌شوند.

در راهنمای نصب اعلام حریق آریاک اگر باتری‌ها به خوبی متصل نشوند و یا خالی باشند نشان‌ دهنده اشکال در تغذیه است. زمانی نشانگر مربوط به مشکل تغذیه روشن می شود که در مدار سلول فاسدی وجود داشته باشد و یا باتری شارژ نداشته باشد؛ در نتیجه برای نصب اعلام حریق آریاک  حتما از باتری پر استفاده کنید.

دستگاه‌های ACT دو مدل مختلف دارند یک مدل، دستگاه ACT2 که با دو باتری ۱۲ ولت کار می کند که جریان عبوری از این دو باتری باید حداقل ۲.۲ آمپر باشد، و مدل دیگر ACT4-14 است که دارای دو باتری ۱۲ ولت است که حداقل جریان این باتری‌ها باید ۴.۵ آمپر باشد.

در دستور العمل نصب اعلام حریق آریاک اگر باتری درست متصل نشود ممکن است فیوز باتری بسوزد و گاهی اوقات نیز باعث آسیب به سیستم می‌شود.

نکات مربوط به کابل‌ها و اتصالات

در نصب اعلام حریق آریاک، کابل‌ها و اتصالات هم از اهمیت ویژه‌ای برخورداراند. در واقع کابل کشی آژیرها و دتکتورها باید طبق استاندارد انجام شود. تعداد آژیرهایی که به دو خروجی آژیر متصل می‌شوند، می‌توانند به‌صورت نابرابر باشند. همچنین دتکتورها طبق طرح فیزیکی ساختمان سیم‌بندی می‌شوند، به شکلی که حداکثر بیست دتکتور حرارتی یا دودی یا شستی پالسی و یا تلفیقی از این سه در هر دو زون قرار می‌گیرند. همین‌طور پس‌از تکمیل کابل‌کشی مقاومت انتهای خط از داخل لوازم یدکی همراه دستگاه و یا از ترمینال داخل مرکز کنترل بازشده به آخرین آژیر بسته می‌شود که مرکز کنترل پیوستگی خط تکمیل گردد.

نصب شستی اعلام حریق آریاک

شستی سیستم آریاک مانند دیگر سیستم‌های اعلام حریق دو ورودی و دو خروجی دارد. مقاومتی که به این شستی متصل می‌شود باید ۴۷۰ اهم داشته باشد و باید بر اساس نقشه نصب اعلام حریق آریاک متصل شود.

شستی‌های سیستم آریاک باید در مسیرهای خروجی مانند درهای خروجی و راه‌پله‌ها نصب شوند که باید بین هر کدام از آن‌ها ۴۵ متر فاصله باشد؛ اما در مکان‌های پر خطرباید بین آن‌ها ۳۰ متر فاصله باشد.

یکی از خصوصیات شستی‌های محصول اعلام حریق آریاک وجود مقاومتی است که در داخل آن‌ها قرار دارد.

نصب پنل اعلام حریق آریاک

پنل‌ها یکی از قطعات اصلی محصول اعلام حریق هستند. در حقیقت پنل، بخش کنترل کننده و هدایت گر محصول آریاک است و عملکرد همه دیوایس‌ها به آن بستگی دارد و اگر آسیب ببیند کارآیی تمام قسمت‌های سیستم مختل می‌شود.

نکته مهم در نصب  این پنل این است که باید در مکانی قرار بگیرد که ماموران آتش نشانی بتوانند به‌راحتی به آن دسترسی داشته باشند و در معرض دید آتش نشان‌ها باشد.

یک مکان مناسب برای نصب پنل در کنار و نزدیک ورودی‌ها است. همچنین در زمان نصب دقت کنید که یک دتکتور به عنوان محافظ در بالای پنل قرار بگیرد و در کنار پنل نیز یک انشعاب از آژیر قرار دهید.

پنل‌های سیستم آریاک دارای بدنه فلزی هستند و وضعیت زون‌ها را نشان می‌دهد و همچنین دارای قابلیت تست مهندسی هستند. پنل‌ها دارای چراغ‌های LED هستند و درصورتی که آتش سوزی اتفاق بیفتد یا سیستم آسیب ببیند این چراغ‌ها،  مشکل به وجود آمده را نشان می‌دهند.

نکات مربوط به آزمایش کابل‌ها و مرکز کنترل

قسمت بعدی نصب اعلام حریق آریاک، مربوط به آزمایش کابل‌ها می‌باشد. کابل ها را باید به وسیله اهم متر یا مولتی متر با کیفیت خوب مورد بررسی قرار داد. اگر بخواهیم کابل‌ها را به وسیله دستگاه مگا اهم سنج مورد بررسی قرار دهیم، نباید هیچ نوع دتکتور آژیر و حتی خود دستگاه مرکزی به کابل‌ها وصل باشد، چرا که ولتاژ امتحان پانصد ولت همه این دستگاه‌ها را از بین می‌برد. سپس به آزمایش مرکز کنترل می‌رسیم. نکته‌ای که در مورد آزمایش مرکز کنترل وجود دارد، این است که سوییچ می‌تواند در حالت NORMAL و یا در حالت ARM CONTROLS قرار بگیرد. در حالت اول فقط چراغ MAINS ON روشن بوده و آژیرها در سکوت قرار داشته و دکمه های فشاری هم عمل نمی‌کنند. در حالت دوم دکمه‌های فشاری فعال می‌گردند و کاربر می‌تواند آن‌ها را مورد استفاده قرار دهد.

موارد نصب اولیه سیستم اعلام حریق آریاک

حال در این بخش از نصب اعلام حریق آریاک، مراحل نصب اولیه را بررسی می‌کنیم.

  • در ابتدا کابل کشی و تطابق آن با استاندارد را بررسی می‌کنیم. سپس به عنوان گام اول موقعیت همه قسمت‌ها را از روی نقشه بررسی می‌کنیم.
  • بعد کابل کشی را طبق نقشه و بر اساس استانداردهای معمول انجام می‌دهیم. وقتی کابل کشی تمام شد، دتکتورها، شستی‌ها و همین‌طور آژیرهای اعلام خطر را نصب می‌کنیم.
  • سپس دستگاه مرکز کنترل را بر اساس دستورالعمل‌های آزمایش مرکز کنترل مورد آزمایش قرار می‌دهیم.
  • در ادامه از طریق سوراخ‌های نصب، جعبه اصلی دستگاه را در محل مناسب نصب می‌کنیم. پس ‌از آن کابل برق دویست و بیست ولت که دارای سیم ارت می‌باشد را از سوراخ‌های جعبه وارد می‌کنیم.
  • برای این‌که دستگاه عملکرد صحیحی داشته باشد و همین‌طور از خطرات احتمالی برق گرفتگی نیز در امان باشیم ترمینال E را حتماً به ارت حفاظتی وصل می‌کنیم.
  • تا هنگامی‌که سیم‌بندی مورد امتحان قرار نگرفته باشد هیچ دتکتور یا آژیری را نباید وصل بکنیم. همچنین در مرحله بعدی سیم‌های ورودی را قبل‌از این‌که کامل مورد آزمایش قرار دهیم، نباید به دستگاه ترمینال‌های آن وصل کنیم. همین‌طور دتکتورها را تا قبل‌از اتمام کارهای ساختمانی نباید از پایه‌های آن را خارج کنیم.

آزمایش مرکز کنترل در راهنمای نصب اعلام حریق آریاک

مرکز کنترل را می توان قبل از وصل کردن تست کرد. برای شروع باید اطمینان داشته باشید که مقاومت‌هایی که در انتهای خط قرار دارند به درستی در ترمینال‌ها قرار گرفته‌اند.

دو باتری ۱۲ ولت که دارای حداقل جریان ۲.۲ آمپر هستند را در بخش پایین کابینت قرار دهید و از طریق بست‌ها، آن‌ها را به خوبی محکم کنید، سپس باتری ‌ها را به وسیله سیم رابط به شکل سری به یکدیگر وصل کنید.

سیم‌هایی به رنگ سیاه و قرمز به برد اصلی  متصل هستند باتری را به وسیله این سیم‌ها به دستگاه وصل کنید. سیمی که به رنگ قرمز است مثبت می باشد و سیم سیاه رنگ نیز منفی است. در این هنگام نشانگری که مشکل در تغذیه را نشان می‌دهد، روشن می‌شود و بازر به صدا در می‌آید.

ورودی با ولتاژ ۲۲۰ ولت را به برق متصل کنید. اکنون چراغON  MAINS روشن می‌شود. اگر باتری‌ها شارژ داشته باشند نشانگر مشکل تغذیه خاموش می‌شود؛ در نتیجه صدای بازر نیز قطع می‌شود؛ اما اگر باتری ها شارژ نداشته باشند و به‌طور کامل خالی باشند و یا کیفیت نداشته باشند نشانگر تغذیه همچنان روشن باقی می‌ماند؛ بنابراین  توصیه می‌شود  مرکز کنترل با باتری تازه و دارای شارژ تست شود.

سوئیچ در حالت نرمال

در این حالت آژیر بدون صدا و ساکت است و دکمه‌های فشاری نیز کارنمی‌کنند؛ اما تنها چراغ MAINS ON به‌صورت روشن است.

سوئیچ در حالت ARM CONTROLS  :

در این حالت دکمه‌های فشاری فعال هستند و کارمی‌کنند و استقاده از آن‌ها برای کاربر امکان پذیر است چرخیدن سوئیچ هیچ اثری  روی دستگاه ندارد.

امکانات فرعی

برای نصب اعلام حریق آریاک، این  دستگاه‌ از امکاناتی برخورداراست که می‌توان دتکتورها، شستی‌های اعلام حریق و همچنین آژیرها را تست کرد و به‌صورت خودکار به وضعیت اولیه خود برگرداند.

امکان آزمایش مهندسی

برای این‌که این تست انجام شود لازم است جامپرENG مربوط به درون مرکز کنترل در محل خود قرار بگیرد.

در این حالت چراغ GENERAL FAULT و LED به ‌طور همزمان روشن می‌شوند و بازر نیز فعال شده و به صدا در می‌آید به‌گونه‌ای که امکان خاموش شدن آن وجود نخواهد داشت.

در این حالت اگر شرایط لازم برای اعلام حریق به‌وجود آید به مدت نیم ثانیه صدای آژیر نیز فعال می‌شود و سه ثانیه صدای آن قطع می‌شود و مجددا بعد از سه ثانیه به صدا در می‌آید. درعرض این سه ثانیه تمام LEDهای FIERE و FAULT تمامی زون‌ها به حالت روشن باقی می‌مانند.

این شرایط تا زمانی که دود در داخل دتکتور وجود دارد و شستی به وضعیت اولیه خود برنگردد ثابت می‌ماند. زمانی که آزمایش به پایان رسید جامپر را بردارید.

خارج کردن زون از مدار

برای نصب اعلام حریق آریاک این امکان وجود دارد که کاربر بتواند زون‌ها را با گذاشتن جامپرآن در وضعیت مد نظر، از مدارخارج کند. زمانی که زون از مدار خارج می‌شود LED  و چراغFAULT  مربوط به همان زون روشن می‌شود صدای بازر نیز فعال می‌شود؛ اما کاربر می تواند آن را خاموش کند.

پس از تکمیل شدن تست، جامپر را بردارید.

مگنت‌های نگهدارنده

بر اساس استانداردEN 54 به کاربردن وسایلی که جریان مصرفی را افزایش می‌دهند و میزان کارکرد باتری را کم می‌کنند ممنوع است.

توصیه:

  • در نصب اعلام حریق آریاک مگنت‌هایی با ولتاژ ۲۴ ولت باید به وسیله منبع تغذیه‌ای با همین ولتاژ به‌صورت جداگانه تغذیه شوند.
  • مگنت‌هایی که با ولتاژ ۲۲۰ ولت کار می‌کنند نیز باید از طریق رله‌ای که توسط دستگاه تغذیه می‌شود، نصب و راه‌اندازی شوند.

دستگاه تلفن کننده

اگر تمایل دارید زمانی که آتش سوزی اتفاق می افتد با مکان‌هایی که مد نظر شما است ارتباط تلفنی داشته باشید، این قابلیت را با مطالعه راهنمای نصب اعلام حریق آریاک می‌توانید فعال کنید.

نصب تکمیلی

زمانی که تمام کارهای ساختمانی به پایان رسید و گردو غباری در محیط نبود.

  • اطمینان حاصل کنید که برقی در دستگاه وجود ندارد.
  • برای جلوگیری از خرابی دستگاه، زمانی که سیم‌ها را وصل می‌کنید باتری‌ها را از دستگاه جدا کنید. بعد از تست دستگاه و کابل کشی، مقاومت‌هایی که در انتهای خط وجود دارند را از ترمینال جدا کنید. این مقاومت‌ها را باید به دتکتور انتهایی و  آژیری که در پایان هر مدار وجود دارد متصل کنید. ( به جای بازکردن مقاومت‌هایی که به‌ ترمینال‌ها متصل هستند ازمقاومت‌هایی که داخل لوازم یدکی دستگاه وجود دارند استفاده کنید و پس از به پایان رسیدن آزمایش، مقاومت‌های موجود در دستگاه را درون زیپ کیپ بگذارید)
  • پس از این مرحله می توانید دتکتورها و آژیرها را وصل کنید.
  • برای این‌که مطمئن شوید مدار کابل کشی تکمیل شده است آن را توسط یک اهم متر امتحان کنید.

تذکر:  سیستم را نباید توسط مگا اهم سنج تست نکنید در مواقعی که هر کدام از وسایل الکتریکی وصل هستند.

  • هنگامی‌که از اتصال محکم کلیه قطعات مطمئن شدید و عایق کابل‌ها بدون عیب و نقص بود، باتری‌ها را داخل سیستم قرار دهید وبعد از وصل کردن سیم‌های آن‌ها، برق سیستم را وصل کنید. اکنون زمان آن رسیده است کل دستگاه را آزمایش کنید.

توجه: فضای لازم برای گذاشتن دو باتری ۷.۲ آمپر ساعت درتمام سیستم‌ها وجود دارد.

عیب یابی

  1. هشدار: در زمانی که دری که در جلوی دستگاه وجود دارد، باز است حتما برق دستگاه باید قطع شود. صدای بازر فعال می‌شود و هیچ کدام از نشانگرهایی که اشکال در سیستم را نشان می‌دهند روشن نمی‌شوند و دکمه SILENCE SOUNDERSنمی تواند صدا را قطع کند.
  2. دقت کنید که جامپر مربوط به تست مهندسی در وضعیت خود نباشد. اگر جامپر در محل خود قرار داشت آن را جدا کنید. زمانی که جامپر جدا شد صدای بازر قطع می‌شود وخاموش می‌شود. همچنین چراغی که در کنار جامپر قرار دارد؛ یعنی چراغ تست مهندسی خاموش می‌شود.

 رفع اشکال تغذیه در راهنمای نصب اعلام حریق آریاک

اگر چراغ سبز رنگ MAINS ONروشن نیست  منبع تغدیه ۲۲۰ ولت و فیوز آن راچک کنید.

  • سیم‌‌های مربوط به باتری راکنترل کنید( سیم سیاه رنگ را باید به ترمینال منفی متصل کنید و به ترمینال مثبت نیز سیم قرمز رنگ باید وصل شود) اگر این سیم‌ها به درستی وصل نشوند فیوز باتری می‌سوزد و سبب می‌شود نشانگر اشکال در تغدیه روشن شود. اگر این نشانگر روشن شد به فروشنده زنگ بزنید.
  • دقت کنید که باتری‌های ۱۲ ولت به شکل سری به دستگاه متصل باشند.
  • از صحت اتصال کانکتور‌ها به بردها اطمینان حاصل کنید.
  • سیم‌های ترانس را چک کنید که به درستی در داخل ترمینال قرار گرفته باشند.
  • اگر چراغ‌هایMAINS ON و POWER SUPPLYهمچنان روشن هستند باید باتری‌ها تعویض شوند.

رفع آلارم کاذب در راهنمای نصب اعلام حریق آریاک

  1. مدار زونی که آلارم را به‌وجود آورده است را جدا کرده و به جای آن مقاومت صحیح پایان خط ( با کد رنگ: طلائی، قرمز، خاکستری و آبی ) را قرار دهید.
  2. سوئیچ را در وضعیت ARM CONTROLS بگذارید، دکمهSILENCE ALARM SOUNDERSو پس از آن دکمه RESET را به سمت پایین فشار دهید. اگر مشکل برطرف شد، دتکتورها و شستی زونی که باعث آلارم شده بود را بررسی کنید( علت ایجاد آلارم شستی یا دتکتور می‌باشد)
  3. اگر دستگاه کماکان در حالت اعلام حریق بود و آلارم برطرف نشد مشکل را به فروشنده اطلاع دهید.

اشکال زون

  • مدار زونی که مشکل را به‌وجود آورده است را جدا کنید و مقاومتی که در آخر خط وجود دارد ( با کد رنگ: قرمز، آبی، طلایی و خاکستری) جایگزین آن کنید. اگر اشکال برطرف شد، پایه دتکتورها و سیم‌ها را بررسی کنید.
  • جامپر مربوط به خارج کردن (ISO) را بررسی کنید که در وضعیت خود قرار داشته باشد.
  • در صورتی که مشکل برطرف نشد حتما آن را به فروشنده اطلاع دهید.

اشکال آژیر

  1. فیوزهای F4وF3 و همچنین فیوز F1 که یک فیوز کمکی است را امتحان کنید و اگر این فیوزها سالم نیستند و سوخته‌اند آن‌ها را عوض کنید.
  2. چک کنید که مقاومت پایان خط (با کدرنگ: خاکستری، طلایی، قرمز و آبی) متصل باشد. مدار آژیری که مشکل پیدا کرده است را جدا کنید و مقاومتی که در پایان خط وجود دارد را جایگزین آن کنید.
  3. اگر مشکل آژیر برطرف شد سیم‌ها را بررسی کنید.
  4. اگر ایراد برطرف نشد به فروشنده اطلاع دهید.

دکمه‌ها عمل نمی‌کنند

سوئیچ را در وضعیت ARM CONTROLS بگذارید.  ابتدا دکمه SILENCE ALARM SOUNDERS و بعد از آن، دکمه RESET را به سمت پایین فشار دهید اگر خطا برطرف نشد کانکتور وصل کننده سوئیچ به برد اصلی را آزمایش کنید و اگر بازهم اشکال رفع نشد به فروشنده زنگ بزنید.

بازدید سیستم

بازدید از سیستم اعلام حریق جهت عیب‌یابی و رفع ایرادات احتمالی، ضروری است.

بازدید روزانه

در طول روز توجه کنید که صرفا چراغ MAINS ON که سبز رنگ است، روشن باشد و نباید آژیر، بازر یا چراغ‌های دیگر روشن باشند. در غیر این‌صورت، مشکل را به تعمیرکار اطلاع دهید و این اتفاق را حتما ثبت کنید.

بازدید هفتگی

  • سوئیچ را در موقعیت ARM CONTROLS بگذارید و دکمهRESET  را محکم فشار دهید.
  • مطمئن شوید چراغ زون‌ها روشن می‌شود و بازر نیز عمل می‌کند. برای این‌که اعلام حریق تست شود دتکتور و شستی اعلام حریق را به حالت فعال درآورید. وضعیت آژیرها را نیز بررسی کنید. در مرحله بعد با فشار دادن دکمه SILENCE ALARM SOUNDERS و دکمه RESET دستگاه را به وضعیت ابتدایی آن برگردانید ( برای انجام این کار باید دونفر به شما کمک کنند)
  • همه شستی‌ها ودتکتورها باید تست شوند تا مطمئن شوید که آن‌ها سالم هستند و اتصال آن‌ها مشکلی ندارد.
  • هرهفته دتکتورها و شستی‌ها و زون‌های متفاوت را کنترل و چک کنید. بدین ترتیب به صورت منظم و دوره‌ای سیستم اعلام حریق را بررسی و کنترل کرده اید.
  • بهتر است نقشه‌ای از محل قرار گرفتن شستی‌‌ها و دتکتورها تهیه کنید.

بازدید فصلی

  1. گزارش‌های قبلی را بررسی کنید تا اطمینان پیدا کنید که ایرادهای قبلی به خوبی رفع شده‌اند.
  2. تمام اتصالات و باتری‌ها را امتحان کنید.
  3. همانند آزمایش‌های هفتگی، برای چک کردن اعلام حریق، در هر زون، شستی و دتکتور را درحالت فعال قرار دهید.
  4. برق دستگاه را قطع کنید تا مطمئن شوید که باتری‌ها توانایی شارژ آژیرها را دارند.

سرویس

این سیستم باید به‌طور منظم سرویس شود و شما می‌توانید با فردی که مهارت و تخصص لازم را دارد و یا با سازمان برای تعمیر و نگهداری از دستگاه قرار‌داد ببندید.

توجه:  اگرتعمیراتی به‌صورت غیر مجاز در روی سیستم انجام شود ضمانت‌ نامه آن را باطل می‌کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نیاز به کمک دارید؟ پیام دهید