جستجو

روش اطفا حریق | روش های رایج اطفاء حریق و موارد استفاده

روش اطفاء حریق

روش اطفا حریق و انواع روش های رایج

روش اطفا حریق : آتش سوزی و آتش گرفتن یک محل میتواند یکی از بدترین اتفاقاتی باشد که برای افراد رخ دهد. درست است که آتش در طول زمان کمک بسیاری به بشر کرده است. در زمان های گذشته طبیبان و پزشکان به منظور ضدعفونی کردن تجهیزات پزشکی از آتش استفاده می کردنند و حتی به وسیله آتش بود که انسان در تاریکی خود را حفظ کرد، اما برخی از اتفاقات باعث میشود تا همین آتش که خدمات بسیاری به انسان رسانده است منجر به آسیب شود انسان شود. آسیبی که افراد در هنگام آتش سوزی به آن ها وارد میشود، درواقع هم آسیب مالی و آسیب جانی است.

به منظور جلوگیری از آتش سوزی باید مراقبت هایی را انجام داد و نکات امینی خاصی را رعایت کرد. اما هنگام آتش سوزی باید مانع از پیشروی آتش شویم تا آسیب مالی و جانی کمتری را وارد کند.

به منظور جلوگیری و مهار کردن آتش سوزی از اطفا حریق استفاده می کنند. برای اطفا حریق میتوان ازروش های مختلفی استفاده کرد.

اطفا حریق عموما به صورت دستی و یا اتوماتیک صورت می گیرد که در ادامه توضیحات بیشتری ارائه می دهیم.

روش اطفاء حریق

انواع روش های اطفا حریق

برای خاموش و کنترل کردن آتش یا به عبارتی برای اطفا حریق میتوان از راه و روش های مختلفی استفاده کرد که در ادامه توضیح خواهیم داد.

در قسمت فوق اشاره کردیم که اطفا حریق به دو نوع دستی و اتوماتیک تقسیم بندی میشوند. برای روشن تر شدن موضوع با یک مثال آغاز می کنیم، همه  افراد کپسول های آتش نشانی را در هر محلی دیده اند. زمانی که یک فرد متخصص و مجرب از تجهیزات خاموش کننده آتش استفاده می کند را اطفا حریق می گویند.

اطفا حریق پودر شیمیایی

برای خاموش کردن و کنترل کردن آتش از متریال خاصی استفاده میشود. پودر هایی به منظور خاموش کننده آتش ساخته شده اند که افراد میتوانند هنگام آتش سوزی آن پودر را بر روی آتش پخش کرده تا از پیشروی آتش جلوگیری کنند. این پودرهای شیمیایی اطفا حریق به دو نوع خشک و تر تقسیم بندی میشوند.

برای اینکه بخواهیم از پودرها و یا تجهیزات خاموش کننده آتش استفاده کنیم باید متناسب با آن مکان پودر اطفا حریق را خریداری کنیم. به طور مثال پودر و ماده ایی که برای خاموش کردن آتش در کارخانجات استفاده میشود از موادی که در فروشگاه ها و مراکز خرید برای خاموش کردن استفاده میشود متفاوت است.

اطفا حریق دی اکسید کربن

گاز دی اکسید کربن همانطور که میدانید گاز بسیار سنگین تری نسبت به اکسیژن است. از گاز دی اکسید کربن به منظور خاموش کردن آتش هم استفاده می کنند چرا که جای اکسیژن را گرفته.

دی اکسید کربن هم آتش را مهار کرده، بی بو و هم غیر سمی است و میتوان از آن استفاده بسیار کرد.

اطفا حریق حاوی ترکیبات هالوژنه

از اطفا حریقی که ترکیبات هالوژنه در فضاهایی که ابزار الکتریکی و برقی بسیار استفاده میشوند کمک می گیرند.میتوان گفت که اطفا حریقی که ترکیبات هالوژنه کم قیمت زیادی دارند اما برای امکان و موقعیت هایی که از برق و الکتریسیته بسیار استفاده می کنند الزامی است. اطفا حریقی که ترکیبات هالوژنه شبیه گاز دی اکسید کربن عمل م یکند اما بسیار قوی تر است.

اطفا حریق حاوی کف

در قسمت فوق ذکر شد که تجهیزات مهار آتش سوزی در هر موقعیت فرق می کند و نمیتوان از یک ابزار و یا پودر برای خاموش کردن آتش در همه موقعیت ها استفاده کرد. یکی دیگر از ابزار و روش هایی که آتش را با آن خاموش می کنند اطفا حریق حاوی کف است. البته دیگر از موادی که حاوی کف باشند برای خاموش کردن کف استفاده نمی کنند.

اطفا حریق پودر خشک نوع S

پودری که نوع S  است در واقع دارای کلرور سدیم، پتاسیم و باریم است و همه این مواد در کنار هم آتش را به خوبی مهار می کنند.

اطفا حریق پودر خشک نوع C

اطفا حریق پودر خشک نوع C که متشکل از گل خشک، گرافیت و کلرور و خون خشک شده حیوانات است کمک شایانی به افراد به منظور خاموش کردن آتش می کند.

امیدوارم مطلب معرفی روش اطفا حریق برای شما مطلبی کامل و آموزنده بوده باشد در صورتی که سوال و یا نظری دارید برای ما کامنت بگذارید تا در اسرع وقت پاسخگوی شما باشم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نیاز به کمک دارید؟ پیام دهید