جستجو

انواع کپسول آتش نشانی

انواع کپسول آتش نشانی

قبل از بررسی انواع کپسول آتش نشانی لازم است بگوییم کپسول آتش نشانی دستگاهی قابل حمل یا متحرک است که برای خاموش کردن آتش‌های کوچک و بزرگ با هدایت ماده‌ای که مواد در حال سوختن را خنک می‌کند، شعله را از اکسیژن محروم می‌کند، استفاده می‌شود. اساسا با واکنش‌های شیمیایی رخ داده در شعله تداخل می‌کند و منجر به خاموش شدن شعله می‌شود. آب دو مورد از این عملکردها را انجام می‌دهد در ابتدا تبدیل آن به بخار گرما را جذب می‌کند و بخار هوا را از مجاورت شعله جابه‌جا می‌کند. بنابراین، بسیاری از کپسول‌های آتش نشانی ساده، مخازن کوچکی هستند که مجهز به پمپ‌های دستی یا منابع گاز فشرده هستند تا آب را از طریق یک نازل به حرکت درآورند. آب ممکن است حاوی یک عامل مرطوب کننده باشد تا در برابر آتش سوزی در اثاثه یا لوازم داخلی موثرتر باشد، یک افزودنی برای تولید یک کف پایدار که به عنوان یک مانع در برابر اکسیژن عمل می‌کند، یا یک ضد یخ یعنی دی اکسید کربن که یک پیشران رایج است که با برداشتن پین قفل شیر سیلندر حاوی گاز مایع وارد بازی می‌شود. این روش جایگزین فرآیند تولید دی اکسید کربن با مخلوط کردن اسید سولفوریک با محلول بی‌کربنات سدیم در کپسول آتش نشانی اسید سودا شده است. در حقیقت عوامل متعددی علاوه بر آب استفاده می‌شود که انتخاب مناسب‌ترین آن‌ها در درجه اول به ماهیت موادی که می‌سوزند بستگی دارد. ملاحظات ثانویه شامل هزینه، پایداری، سمیت، سهولت پاکسازی و وجود خطر الکتریکی است.


🔥 انواع کپسول آتش نشانی pdf 🔥



📌 پیشنهاد مطالعه: اعلام حریق سنس


خرید کپسول آتش نشانی

معرفی انواع کپسول آتش نشانی

🔥 در این جا قصد داریم که شما را با انواع کپسول آتش نشانی و ویژگی‌های هر یک از آنها بیشتر آشنا کنیم.

کپسول آتش نشانی پودر خشک

مورد استفاده برای خاموش کردن مواد جامد، مایعات و گاز. عملکرد آن‌ها به این صورت است که پودر خشک داخل آن‌ها روی آتش می‌ریزد و موجب گسترش آتش شده و در نتیجه آتش را خاموش می‌کند.

کپسول آتش نشانی اسپری آب

مناسب برای استفاده در مواقع آتش سوزی رخ داده در مواد جامدی چون چوب، پلاستیک، پارچه می باشند.

کپسول آتش نشانی آب

این کپسول که برای خاموش کردن آتش سوزی ناشی از موادی چون پارچه و مایعات مناسب است. بسیار عملکرد خوبی دارد.

کپسول آتش نشانی فوم

مورد استفاده برای خاموش کردن مواد جامد و مایعات می باشد. این نوع از کپسول‌ها به عنوان یکی از جایگزین‌های خاموش کننده برای اطفاء مایع‌هایی که قابل اشتعال هستند، مورد استفاده قرار میگیرد.

کپسول آتش نشانی غبار آب

بسیار پیشرفته و پر کاربرد می‌باشند و مناسب برای خاموش کردن آتش سوزی‌های ناشی از برق، لوازم الکتریکی، رایانه‌ها و چاپگر‌ها

کپسول آتش نشانی گاز CO2

مناسب برای استفاده در آتش سوزی‌های رخ داده در دفاتر خدماتی و کاری. مورد استفاده برای خاموش کردن مواد الکترونیکی آتش گرفته و مایعات.
همچنین کپسول‌های آتش نشانی از لحاظ وزن دسته‌بندی می‌شوند. در وزن ۱۲ الی ۱۴ کیلوگرم به صورت دستی و از این وزن بیشتر بصورت چرخ دار طراحی شده‌اند و مورد استفاده قرار می‌گیرند.

رنگ کپسول‌ها نیز قرمز می‌باشد و برای برجسته کردن تفاوت انواع کپسول آتش نشانی از یک نوار رنگی جهت نشان دادن تفاوت هر کپسول استفاده می‌شود. با توجه به تفاوت کپسول‌های آتش نشانی هر کدام کاربرد خاص و متفاوتی دارند و کاربران هنگام خرید باید به این تفاوت دقت کنند.

📌 پیشنهاد مطالعه: سیستم اعلام حریق سایان

انواع کپسول آتش نشانی بر اساس کلاس و کاربرد

انواع کپسول آتش نشانی بر اساس کلاس

همانطور که اشاره شد کپسول‌های آتش نشانی بر اساس کاربرد مختلفی که دارند در دسته‌ها و انواع مختلفی تولید می‌شوند. کاربران نیز حتما باید طبق نیاز خود با توجه به این تفاوت‌های ویژه اقدام به خرید کپسول آتش نشانی کنند.
در این مقاله ضمن معرفی انواع کپسول آتش نشانی می‌خواهیم به معرفی کپسول آتش نشانی بر اساس کلاس نیز بپردازیم.
کپسول آتش نشانی بر اساس کلاس به دسته‌های ۶گانه‌ای تقسیم می‌شود که در زیر به شرح این دسته‌ها پرداخته ایم.

🔴 نوعA: برای اطفای حریق مواد جامد مانند: چوب، کاغذ و پلاستیک

🔴 نوعB: برای خاموش کردن مایعاتی که قابلیت آتش گرفتن دارند مانند: بنزین، گازوئیل، نفت و پارافین
🔴 نوعC: برای خاموش کردن گاز‌هایی که قابلیت آتش‌زایی دارند مانند: بوتان، متان، پروبان

🔴 نوعD: برای خاموش کردن فلزاتی مانند: آلومینیوم، منیزیم، تیتانیوم
🔴 نوع E: این نوع اختصاص دارد به خاموش کردن دستگاه‌های الکتریکی

🔴 نوعF: نوع آخر کپسول‌های آتش نشانی که اختصاص دارد به آتش سوزی‌های ایجاد شده در اثر روغن‌های پخت و پز


آشنایی با سیستم اعلام حریق زیتکس + لیست قیمت


فواید استفاده از کپسول آتش نشانی

حادثه آتش سوزی یک حادثه مخرب و ناگوار است که همواره هر مکانی در معرض این خطر قرار دارد. بی‌توجهی به این خطر وعدم فراهم کردن وسایل اعلام حریق و اطفای حریق عواقب جبران ناپذیری را در پی خواهد داشت.
امروزه با پیشرفت جامعه و انقلاب در زمینه تجهیزات اعلام حریق و اطفای حریق و فرهنگ‌سازی بیشتر کاربران متوجه آثارعدم توجه خود بوده‌اند و رفته رفته در جهت رفع این بی‌توجهی اقداماتی انجام داده اند.

امروزه در هر مکان اعم از هتل‌ها، دفاتر خدماتی، دفاتر کاری، اداره‌ها، ساختمان‌های تجاری و… یک کپسول آتش نشانی بر روی دیوار خواهید دید.
و این امر میسر نشده است مگر به اتفاق فرهنگ‌سازی و نیز صادرات مجوز توسط کارشناسان و مهندسان هنگام ساخت ساختمان و اتمام کار آن.
یکی از فواید شاخص انواع کپسول آتش نشانی نجات جان و مال مردم است.

انواع کپسول آتش نشانی

هنگام بروز حادثه آتش سوزی وجود یک کپسول آتش نشانی از به وقوع پیوستن اتفاق‌های ناگوار مانند گسترش آتش، سوختن تمام تجهیزات خانه یا اتاق و در نهایت گیر افتادن شخص در آتش. جلوگیری خواهد کرد.
انواع کپسول‌های آتش نشانی با توجه به فواید بی‌نظیری که دارند هر کدام مختص خاموش کردن نوعی از مواد طراحی شده است و در کار خود بسیار موثر هستند.


📌 فروشگاه آتش ندا عرضه کننده انواع سیستم اعلام حریق و سیستم اطفای حریق معتبرترین برندها


سخن پایانی

کپسول آتش نشانی که استوانه‌ای شکل است و قرمز رنگ بسیار کاربردی می‌باشد. نگهداری از آن نیز بسیار راحت است. می‌توانید آن را به دیوار نصب کنید یا در اتاق یا جای دیگر از آن نگهداری کنید. وجود یک کپسول آتش نشانی در هر مکانی لازم و ضروری است.
افراد باید با توجه به نیاز محیط خود اقدام به خرید انواع کپسول آتش نشانی کنند. قیمت هر کپسول آتش نشانی با توجه به اندازه و نوع مواد موجود در آن متغیر است.
 در کل با توجه به کاربرد و مزیت فوق العاده‌ای که کپسول‌های آتش نشانی دارند از قیمت مناسبی برخوردارند. کاربران عزیز می‌توانند با خرید انواع کپسول آتش نشانی مطابق با نیاز خود امنیت و آرامش را به محیط خود هدیه بدهند.

بروزرسانی در تاریخ ۱۴۰۲/۰۲/۰۵

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نیاز به کمک دارید؟ پیام دهید