جستجو

سیستم اطفای حریق آبی

سیستم اطفای حریق آبی

اولین سیستم اطفای حریق آبی اواسط قرن گذشته ایجاد شد. دلیل ایجاد این تکنولوژی صنعت نساجی آمریکا می‌باشد که مکررا به دلیل استفاده از پنبه که از مواد بسیار قابل اشتعال است دچار آتش‌سوزی‌های ویرانگری می‌شد.

 با استفاده از این تکنولوژی برای اولین بار از طریق ایجاد یک شبکه لوله‌کشی که می‌تواند به صورت دستی در زمان آتش‌سوزی آب را با فشار در محل آتش بریزد زندگی و ماشین آلات بطور موثری تحت حفاظت قرار گرفتند. در طول سالها طیف گسترده‌ای از سیستم‌های اطفاء حریق آبی توسعه یافته و با موفقیت در بسیاری از مناطق مختلف مورد استفاده قرار گرفته است. سامانه پاششی اطفاء حریق سیستم‌هایی هستند که در آن‌ها شبکه لوله‌کشی در قسمت پشت سوپاپ آژیر خطرمرطوب به‌طور دایم با آب پر می‌شود و زمانی که دستگاه پاششگر فعال می‌شودآب به سرعت از آن بیرون می‌زند.

از طرف دیگر در سیستم‌های پاششی خشک شبکه لوله‌کشی پشت سوپاپ پاششی خشک با هوای فشرده پر می‌شود که از وارد شدن جریان آب به داخل شبکه پاششگر جلوگیری می‌کند و وقتی سیستم پاششی فعال می‌شود فشار هوای نگهداری شده و آب به طرف سر پاششگر جریان می‌یابد. از سیستم پاششی خشک در محل‌هایی که خطر یخ زدگی وجود دارد استفاده می‌شود. 

پاششگرهای معمولی آب را به صورت چرخشی به طرف سقف و طبقات توزیع می‌کنند. در حالی که از پاششگرهای چتری آب به صورت سهمی به طرف طبقات پاشیده می‌شود. هر دو نوع می‌توانند به‌طور مستقل بوده یا به بخشی آویزان باشد. به‌طور کلی برای سیستم‌های پاششگر اطفاء حریق خودکار از لوله‌های ثابتی استفاده می‌شود که پاششگرهای مجاور آن با فاصله‌های معین از یکدیگر متصل شده‌اند. وقتی سیستم فعالی می‌شود آب فقط از پاششگرهایی پخش می‌شود که وسایل ضدآب در آن به دمایی رسیده‌اند که برای باز کردن آن ضروری می‌باشد.

فروشگاه آتش ندا

نماینده رسمی تجهیزات سیستم های اعلام حریق و اطفاء حریق برندهای معتبر داخلی و خارجی با مناسب ترین قیمت و بالاترین کیفیت می‌باشد.

اجزای سیستم اطفای حریق آبی

قسمت‌های اصلی این سیستم اطفای حریق آبی عبارتند از:

  • مخزن یا استخر نگهداری آب
  • پمپ های آتش نشانی
  • شیرهای کنترلی مانند Deluge Valve، Wet Valve، Dry Valveو غیره

 توزیعگرها

می‌توان بین توزیع نرمال ونامنظم پاششگر یک نوع انتخاب شود. اما در محلی که توزیع نامنظم استفاده می‌شود پاششگرها باید تا حد ممکن به‌طور منظم نصب شوند.

سیستم‌های آزاد آب پخش کن

سیستم‌های آزاد آب پخش کن  سیستم اطفای حریق آبی با خطوط لوله ثابت هستند که آب پخش کن‌های آزاد (باز) در فواصل معینی به آن‌ها وصل می‌شوند شبکه لوله‌ای در حالت عمودی با آب پر نمی‌شود زمانی که سیستم فعال می‌شود فشار بالای جریان آب به سرعت از منبع آب به درون شبکه لوله‌ها و آب پخش کن‌ها می‌ریزد. فشار آب مطابق با اندازه و شکل اتاق و همچنین با توجه به ارتفاع و نوع طبقات هرگونه تأثیر جریان باد. این سیستم باید در هر مترمربعه بین ۵-۶۰ لیتر در آب در دقیقه بفرستد. برای حفاظت محل تقسیم شده ناحیه تحت حفاظت یک گروه سیستم باید بین ۱۰۰متر مربع (در بالاترین میزان خطذ آتش‌سوزی) و۴۰۰ متر مربع (در پایین‌ترین میزان خطر آتش‌سوزی) قرارگیرد.

لوله‌های آبی اطفاء‌کننده

این لوله‌ها در ساختمان‌ها ثابت شده‌اند و در سیستم اطفای حریق آبی  آب را به داخل لوله‌های خرطومی خاموش‌کننده وجود دارد.

کاربرد سیستم اطفاء حریق آبی ​

از سیستم اطفای حریق آبی در اطفاء حریق کلاس A و جهت خنک سازی کلاس های B و C استفاده می شود. برخی از کاربردهای سیستم اطفای حریق آبی عبارتند از ساختمان های اداری مسکونی تجاری، هتل ها، موزه ها، پارکینگ ها، ترانس های برق، تانک ها و مخازن نگهداری سوخت و مواد شیمیایی، کشتی ها، بنادر، انبارها

انواع سیستم اطفای حریق آبی ​

مشاهده سیستم اسپرینکلر، کاربرد و انواع اسپرینکلر بر اساس نوع پاشش

در

فروشگاه آتش ندا

اسپرینکلر

سیستم های پیش عملکرد

در این سیستم درون لوله ها از  نیتروژن استفاده می شود، که ممکن است بدون فشار یا تحت فشار باشند. جریان آب به وسیله شیر کنترل اتوماتیک متصل به سیستم اعلام حریق متوقف می شود. تجهیزات آشکار کننده حریق، در همه محل هایی که اسپرینکلر وجود دارد، نصب می شوند.

 در زمان آتش سوزی، سیستم اعلام با ارسال سیگنال باعث باز شدن شیر کنترل و ورود آب به سیستم می شود. ارسال سیگنال از دتکتور به شیر مستقیما کنترل نمی گیرد و تجهیزات سیستم اعلام حریق به وسیله دستگاه کنترل مرکزی به شیر کنترل سیستم فرمان می دهند.

سیستم اطفاء حریق مه آب

سامانه اطفاء حریق مه آب یا مه پاش یکی از سامانه های پیشرفته اطفاء حریق اتوماتیک است که در آن از آب به عنوان ماده خاموش کننده آتش استفاده میشود.

سیستم اطفای حریق اسپری آب

سیستم های اطفاء حریق باآب از اشیاء و اتاق هایی که مستعد ابتلا به آتش و گسترش است،محافظت میکند.

امیدواریم مطلب معرفی سیستم اطفای حریق آبی و انواع آن برای شما مطلبی جامع بوده باشد در صورتیکه سوال و یا نظری داشتید برای ما کامنت بگذارید تا در اسرع وقت پاسخگوی شما باشیم.

بروزرسانی در تاریخ ۱۴۰۱/۰۳/۰۱

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نیاز به کمک دارید؟ پیام دهید